Zdrowie » Dziecko

Kalendarz kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” edukuje cały rok

Kalendarz kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” edukuje cały rok
Zobacz więcej zdjęć »
Okres Świąt i karnawału przynosi wiele okazji do zabawy przy alkoholu. Do jego konsumpcji namawiane są również kobiety spodziewające się dziecka. O tym, że w ciąży nie należy pić alkoholu, przypominają kalendarze, które wkrótce trafią do gabinetów ginekologicznych i szkół rodzenia w całym kraju.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Kompania Piwowarska oraz Fundacja FASTRYGA w ubiegłym roku nawiązały współpracę, aby w ramach programu „W ciąży nie piję alkoholu” wspólnie edukować przyszłe matki na temat FAS, czyli Płodowego Zespołu Alkoholowego. Ostatnio akcja zyskała nowych partnerów – firmy Present-Service oraz Pelargos – które zapewniły dystrybucję kalendarza ściennego na 2013 rok, najnowszego wydawnictwa kampanii. Za pośrednictwem wspomnianych firm trafi on do ponad 3 tysięcy gabinetów ginekologicznych i szkół rodzenia w całej Polsce. Kalendarz odsyła do strony abcalkoholu.pl, z której m.in. można dowiedzieć się, jak alkohol działa na płód.
 
Wierzymy, że nasz kalendarz, wyeksponowany w miejscach odwiedzanych przez kobiety spodziewające się dziecka,  uświadomi im, jakie ryzyko wiąże się ze spożywaniem alkoholu w czasie ciąży oraz powoli zapobiec wielu przypadkom FAS u noworodków. W Polsce wiedza na ten temat wciąż jest niewystarczająca, dlatego zdecydowaliśmy się na realizację tej kampanii i przygotowanie materiałów informacyjnych. Jako lider branży piwowarskiej w Polsce czujemy się odpowiedzialni za edukację społeczeństwa w tym temacie – tłumaczy Katarzyna Radecka, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Kompanii Piwowarskiej. 
 
FAS wciąż groźny
Płodowy Zespół Alkoholowy (Fetal Alcohol Syndrome, FAS) to szereg anomalii rozwojowych i wad wrodzonych, widocznych u dzieci, których matki spożywały alkohol podczas ciąży. Te anomalie to między innymi zahamowanie wzrostu w okresie płodowym i noworodkowym, zniekształcenia twarzy oraz nieprawidłowy rozwój ośrodkowego układu nerwowego. W Polsce szacuje się skalę tego zjawiska na około 900 przypadków FAS u noworodków rocznie, zaś u dziesięciokrotnie większej liczby dzieci stwierdza się występowanie niektórych jego objawów. 
 
Matki zwykle nie przyznają się do picia w czasie ciąży, a mała ilość alkoholu jest trudna do wykrycia w badaniach biochemicznych, dlatego dane podawane przez lekarzy mają charakter szacunkowy. Oprócz Płodowego Zespołu Alkoholowego spożywanie alkoholu w ciąży może spowodować inne komplikacje u płodu, takie jak wady serca i nerek, upośledzenie słuchu i wzroku, rozszczep wargi oraz inne nieprawidłowości w funkcjonowaniu mózgu oraz ośrodkowego układu nerwowego. 
 
Odpowiedzialne partnerstwo 
Przeciwdziałanie nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z 10 priorytetów zrównoważonego rozwoju Kompanii Piwowarskiej. Właśnie w ramach tego priorytetu firma prowadzi – obok innych akcji propagujących odpowiedzialne postawy w zakresie sprzedaży i spożywania alkoholu – kampanię „W ciąży nie piję alkoholu”, skierowaną do przyszłych mam. Już w czerwcu 2011 roku Kompania Piwowarska wprowadziła na materiałach promocyjnych swoich marek dobrowolny znak odpowiedzialnościowy z hasłem „W ciąży nie piję alkoholu”. Oznaczenie to jest stosowane na milionach materiałów eksponowanych w punktach sprzedaży, a także w prasie i  Internecie. 
 
Fundacja FASTRYGA została powołana do życia w czerwcu 2009 r., a jej celem jest wspieranie osób, w szczególności dzieci i młodzieży, które w okresie rozwoju płodowego doznały zaburzeń rozwojowych spowodowanych nieodpowiedzialną konsumpcją alkoholu. Fundacja prowadzi działalność badawczą i naukową, dostosowuje do polskich warunków narzędzia przydatne we wczesnej diagnostyce FAS, rozwija i rozpowszechnia metody terapii oraz niesie pomoc socjalną osobom, które na skutek Płodowego Zespołu Alkoholowego nie są w stanie samodzielnie żyć i funkcjonować.
 
Priorytetowa edukacja
W wyniku współpracy Kompanii Piwowarskiej z Fundacją FASTRYGA została udostępniona aplikacja na Facebooku. Używając jej, można poznać skutki picia alkoholu przez kobiety w ciąży – do tej pory skorzystało z niej już prawie 18 tysięcy osób! 
 
Efektem kampanii „W ciąży nie piję alkoholu” jest również wyprodukowanie ulotek oraz plakatów zawierających informacje o FAS i opinie lekarzy specjalistów, jak również obecność stoiska kampanii podczas Kongresu Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego, który odbył się we wrześniu br. w Katowicach. 
 
Funkcjonuje wiele mitów o dopuszczalnych dawkach alkoholu w ciąży. Tymczasem medycyna jak dotąd nie stwierdziła, jaka ilość alkoholu spożywanego w ciąży jest bezpieczna. Dlatego najlepiej założyć, że każda dawka może mieć negatywny wpływ na rozwój płodu i w ogóle unikać konsumpcji alkoholu w tym okresie –  mówi Małgorzata Klecka, prezes Fundacji Fastryga. – Właśnie taką postawę chcemy promować, i to nie tyko wśród kobiet spodziewających się dziecka, ale także wśród ich mężów i partnerów, rodziny i przyjaciół. Niech oni również wiedzą, czym może grozić nieodpowiedzialne spożycie alkoholu podczas ciąży, i przypominają o tym przyszłym mamom. 
 
O tym, jakie ryzyko stwarza picie alkoholu w ciąży, opowiada film: http://www.youtube.com/watch?v=EqRSNB-29pk 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Kompania Piwowarska

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »