Rozrywka » Turystyka
Karta stomika w podróży – bezpłatne szkolenia dla sektora turystycznego
Zbliża się okres wakacji, czas urlopów oraz letnich wyjazdów – wiele z osób, które planują wakacyjny odpoczynek to stomicy. Stomia nie jest przeszkodą w podróży, jednak brak odpowiedniej wiedzy na jej temat ze strony otoczenia może rodzić wiele kłopotliwych sytuacji. Mogą one nastąpić podczas kontroli celnych, granicznych, odpraw lotniczych oraz w momentach, kiedy konieczna jest zmiana sprzętu stomijnego.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Zdarzyło mi się, że podczas kontroli na lotnisku nie potrafiłam wytłumaczyć obsłudze, co mam w worku przyklejonym do ciała. Gdy w końcu powiedziałam, że w środku znajduje się kał, zostałam poproszona na kontrolę osobistą. Czułam wtedy bardzo duży dyskomfort – mówi Hanna Hybicka, stomiczka.
W marcu bieżącego roku, w ramach kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię” powstała karta stomika. Jej posiadanie ma ułatwić osobom ze stomią funkcjonowanie we wspomnianych przypadkach. Jednak aby jej założenia i prawa stomików były w pełni respektowane potrzebne jest przede wszystkim zrozumienie oraz wsparcie ze strony społeczeństwa. Niestety nadal nie każdy zdaje sobie sprawę z tego czym jest stomia.
Sonda STOMAlife: Co wiemy na temat stomii?
Z rozmów z moimi pacjentami, którzy są stomikami wynika, że często znajdowali się w momentach, w których musieli wyjaśniać, że mają stomię. Większość z ich rozmówców nie rozumiała, czym ona jest. To intymna i osobista sprawa, konieczność tłumaczenia się z jej posiadania jest bardzo niezręczna. Dlatego odpowiednia wiedza na jej temat wśród społeczeństwa, z pewnością ułatwiłaby stomikom funkcjonowanie w wielu sytuacjach. Jest to szczególnie ważne dla osób, które w swojej pracy mogą spotkać się z osobami posiadającymi stomię – komentuje prof. Krzysztof Bielecki specjalista chirurgii ogólnej i chirurgii onkologicznej, ekspert kampanii „STOMAlife. Odkryj stomię”.
Jakie są prawa stomików?
W czasie podróży, ze względu na specyfikę pielęgnacji stomii, stomicy powinni mieć możliwość zabrania ze sobą odpowiedniej ilość sprzętu w ramach bagażu podręcznego. Dzięki temu będą mogli zmienić worek stomijny w momencie, w którym zaistnieje taka potrzeba. Podczas podróży autokarem stomik może potrzebować przerwy, która pozwoli mu na spokojną zmianę sprzętu stomijnego. Dlatego przewoźnicy wiedząc, że mają na pokładzie osobę ze stomią powinni uwzględnić to w planowaniu postojów na trasie przejazdu. Z kolei w trakcie pobytu stomika w hotelu powinna być uwzględniona także częstsza wymiana worków na śmieci.
Poza tym, w momencie potrzeby zmiany sprzętu, uzasadniona powinna być możliwość skorzystania przez stomika z miejsca do parkowania, toalety dla osób niepełnosprawnych czy pomieszczenia dla matki z dzieckiem, które jako jedyne dają możliwość wygodnej wymiany woreczka stomijnego.
Bezpłatne szkolenia
W celu polepszenia komfortu podróży i wakacyjnego wypoczynku osób ze stomią organizatorzy kampanii zapraszają pracowników firm przewozowych lotniczych oraz służb bezpieczeństwa do udziału w szkoleniu, podczas którego dowiedzą się między innymi: czym jest stomia, jakie potrzeby wiążą się z jej posiadaniem oraz jakie prawa powinny przysługiwać stomikowi w podróży.
Szkolenia są bezpłatne, aby wziąć w nich udział wystarczy wysłać wiadomość na adres biuro@stomalife.pl. Organizatorzy kampanii odpowiedzą na każde zapytanie oraz uzgodnią dogodny czas i miejsce dla każdej z zainteresowanych grup. Edukacja na temat stomii z pewnością pomoże uczestnikom odpowiednio zareagować, kiedy klient okaże kartę stomika bądź poinformuje o posiadanej stomii.
Więcej informacji na stronie: www.stomalife.pl
***
Celem kampanii społecznej „STOMAlife. Odkryj stomię” jest walka z wykluczeniem społecznym dotykającym stomików, przełamanie tabu związanego ze stomią oraz edukacja pacjentów
i społeczeństwa w zakresie faktów i mitów z nią związanych. Misją inicjatywy jest zbudowanie powszechnej akceptacji dla stomików tak by mogli powrócić do normalnej aktywności zawodowej
i społecznej.
Organizatorami kampanii są: Polskie Towarzystwo Stomijne Pol-ilko, Fundacja im. dr. Macieja Hilgiera oraz Polskie Towarzystwo Wspierania Osób z Nieswoistymi Zapaleniami Jelita "J-elita". Partnerem medycznym jest firma SALTS POLSKA Sp. z o.o. oraz Maganimed Sp. z o.o.
Kampania została objęta honorowym patronatem Collegium Medicum UMK, Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Fundacji ECE „Po Prostu”, Łódzkiego Stowarzyszenia Stomijnego, Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Polskiego Klubu Koloproktologii, Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Onkologicznych, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Onkologicznej, Polskiego Towarzystwa Onkologicznego, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarek Stomijnych, Polskiego Towarzystwa Pielęgniarskiego, Polskiego Towarzystwa Urologicznego, Pomorskiego Stowarzyszenia Stomijnego, Prezydent Warszawy oraz Towarzystwa Chirurgów Polskich, Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.
Nadesłał:
aadrian
|
Komentarze (0)