Firma » Biznes

Kradzieże i oszustwa pracowników uderzają w całą gospodarkę

Jak wynika z raportu przygotowanego przez firmę Euler Hermes przy współpracy z Pracodawcami RP, problem kradzieży i oszustw w pracy, czyli tzw. anomii pracowniczej, dotyczy 78% pracodawców w Polsce. Dlatego konieczne jest wypracowanie rozwiązań, które ograniczą to zjawisko.

Zdaniem Pracodawców RP nie można pozostawać biernym wobec jawnych nadużyć w miejscu pracy, a zachowania patologiczne nie mogą być dalej tolerowane przez społeczeństwo, tym bardziej że w samym handlu detalicznym straty finansowe przedsiębiorców z tytułu okradania przez pracowników wyniosły w 2011 r. w Polsce ponad 1,7 mld zł.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Według Światowego Raportu o Kradzieży w Handlu Detalicznym zajmujemy niechlubne 3. miejsce w Europie. Pod tym względem Polskę wyprzedza jedynie Rosja i Słowacja. Jak widać, anomia pracownicza to już problem społeczny, z którym wszyscy musimy się zmierzyć.

Błędne jest przekonanie, że na sprzeniewierzeniach ze strony pracowników tracą jedynie pracodawcy. Szkodę ponosi cała gospodarka, przez co staje się mniej konkurencyjna. Środki, które pracownicy „wyprowadzają" z firmy, mogłyby być przeznaczane na jej rozwój, nowe inwestycje, szkolenia lub nagrody dla załogi. Chyba niewielu pracowników zdaje sobie z tego sprawę, w przeciwnym bowiem razie skala zjawiska anomii pracowniczej nie byłaby aż tak duża.

Badania przygotowane przez firmę Euler Hermes pokazują, że największą plagą w firmach są przywłaszczenia (36%) oraz kradzieże (28%). Wśród innych rodzajów nadużyć najczęściej występują: oszustwa (16%), oszustwa komputerowe (4%) oraz fałszerstwa (2%). Konkretne przypadki dotyczą korzystania z komputera służbowego, telefonu czy samochodu do celów prywatnych (30%), nadużyć związanych z wydatkami służbowymi pracownika (27%) oraz przywłaszczenia/kradzieży przedmiotów pracodawcy (23%).

Pracodawcy bronią się przed nieuczciwymi pracownikami, stosując odpowiednie systemy kontroli i monitoringu; robi tak aż 62% firm. Ponad połowa przedsiębiorstw stosuje audyt wewnętrzny, wprowadza kodeks etyczny w firmie oraz przeprowadza niezapowiedziane kontrole. Standardem jest także ograniczanie dostępu do komputerów przez stosowanie zmienianych okresowo haseł. Ten typ zabezpieczeń posiada ponad 80% firm.

Wśród samych pracowników nie ma przekonania, że firma to wspólne dobro. A przecież zgodnie z Kodeksem pracy pracownik jest zobowiązany dbać i chronić mienie zakładu pracy.

W ocenie Pracodawców RP, aby ograniczyć zjawisko anomii pracowniczej, konieczne są rozwiązania w sferze psychologicznej i finansowej. Dlatego zdaniem Pracodawców RP wzmożone kontrole nie rozwiążą problemu nadużyć ze strony pracowników, ważniejsze są szkolenia i edukacja oraz wypracowanie jasnych zasad i standardów zachowań obowiązujących w firmie.

Problem nadużyć jest niewątpliwie tematem trudnym i mało popularnym, ale należy go podjąć - po to, by budować zdrową atmosferę w miejscu pracy, opartą na wzajemnej uczciwości i szacunku.

Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej reprezentują ponad 7,5 tys. firm, zatrudniających 4 mln pracowników. Organizacja, która powstała w listopadzie 1989 roku, działa w obszarach związanych z rozwojem przedsiębiorczości, wzrostem gospodarczym kraju i kwestiami społecznymi, w tym dotyczącymi ubezpieczeń społecznych, rynku i prawa pracy. Pracodawcy RP podejmują inicjatywy na rzecz przedsiębiorczości, innowacyjności, wykorzystania nauki do potrzeb gospodarki, a także w obszarze stanowienia prawa. Są obecni w pracach Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych. Od marca 2009 roku w ramach organizacji działa Centrum Monitoringu Legislacji - pierwsze w Polsce forum pozwalające śledzić proces legislacyjny oraz umożliwiające przedsiębiorcom wpływ na kształt i jakość stanowionego prawa (www.cml.pracodawcyrp.pl). Organizacja jest członkiem Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego (organu doradczego instytucji Unii Europejskiej). Prezydentem Pracodawców RP jest dr Andrzej Malinowski.

Euler Hermes jest liderem na rynku ubezpieczeń należności handlowych oraz jednym z liderów w zakresie gwarancji ubezpieczeniowych i windykacji należności. Euler Hermes zatrudnia ponad 6 000 pracowników w 50 krajach. Oferuje kompleksowe usługi w zakresie zarządzania należnościami. Skonsolidowany obrót grupy Euler Hermes w 2011 roku wyniósł 2,27 miliarda euro. Euler Hermes rozwinął międzynarodową sieć nadzoru, która umożliwia analizę stabilności finansowej 40 milionów przedsiębiorstw. Na koniec grudnia 2011 grupa obejmowała swoimi ubezpieczeniami transakcje handlowe na całym świecie na kwotę 702 mld euro.
Euler Hermes, członek gupy Allianz, jest notowany na giełdzie Euronext w Paryżu i otrzymał rating AA- od agencji Standard & Poor's.
W Polsce grupa Euler Hermes jest obecna od 1999 roku. Towarzystwo Ubezpieczeń Euler Hermes SA oferuje ubezpieczenia należności handlowych oraz gwarancje ubezpieczeniowe. Jednocześnie druga spółka działająca na polskim rynku - Euler Hermes Collections Sp. z o.o. oferuje windykację należności, raporty handlowe, ocenę ryzyka oraz program analiz branżowych. Obsługę klientów zapewnia Euler Hermes Services Polska Sp. z o.o. Usługi doradztwa prawnego świadczy Euler Hermes, Mierzejewska - Kancelaria Prawna Sp. k.

Kontakt dla mediów:

Artur Niewrzędowski
TALKING HEADS PR
tel. 509-433-874
e-mail: artur.niewrzedowski@thpr.pl



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

an@thpr.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »