Motoryzacja » Transport
LPG wciąż odpowiedzią na ceny paliw
Zobacz więcej zdjęć » |
Benzyna stanieje, ale jak bardzo?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Koniec 2014 roku był najmilszym czasem dla kierowców od wielu lat. Na niektórych stacjach za benzynę 95 dawało się zapłacić „jedynie” 4,3zl za litr. „Jedynie”, ponieważ każdy pamięta czas, gdy cena dobijała niemal do 6zł. Wszystko za sprawą ceny ropy na światowych rynkach, które oscylowały w obrębie wartości sprzed 4 lat. Niestety, bieżący rok przyniósł wzrost cen i powrót do stawki przekraczającej 5zł za litr, ale również huśtawkę nastrojów, ponieważ pierwsze półrocze stało pod znakiem drożejącej 95-tki, to na drugą część roku specjaliści zapowiadają spadek cen związany jak i w 2014 roku z malejącą ceną za baryłkę ropy. W najbliższym czasie psychologiczna bariera 5zł za litr nie powinna być przekroczona, jednak wciąż trudno wypatrywać „trójki” z przodu ceny za 95 czy olej napędowy. Z tego powodu wciąż nie maleje zainteresowanie tańszą alternatywą paliwa – autogazem. LPG również reaguje na wzrosty i spadki cen benzyny czy oleju, przez co średnia cena w całym kraju to około 2zł lub nieco mniej. Ponad dwukrotnie tańsze tankowanie z nadwyżką rekompensuje ceny instalacji, czyli kosztu ok. 3000zł. Chociaż sam montaż to koszt jednorazowy, to nie jedyny wydatek, który należałoby wziąć pod uwagę przy porównaniu kosztów gazu, benzyny i diesla. Instalacja LPG oznacza wyższe ceny badań technicznych w stosunku do innych napędów oraz dodatkowe przeglądy.
- Instalacja gazowa wymaga dodatkowej kontroli okresowej i przeglądu co 15-20 tys. kilometrów, który wiąże się z wydatkami, które nie dotyczą kierowców tankujących olej lub benzynę do swoich aut. Porównując jednak ten koszt z cenami widocznymi na stacjach benzynowych LPG wypada wciąż jako dobra i znacznie tańsza alternatywa paliwowa - mówi Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.
Wady i zalety LPG
Napędzanie aut gazem LPG wiąże się oczywiście ze znanymi zmianami działania samochodu. Wiele z tych informacji należałoby jednak określić jako mity a nie fakty. Instalacja gazowa w porównaniu z silnikiem benzynowym ma więc pewne wady i zalety, a nie, jak często się słyszy, obniża jakość jazdy samochodu. Do zalet napędu na gaz należą dzisiejsze standardy dostępnego paliwa. LPG dostępne na rynku charakteryzuje bardzo wysoki poziom czystości gazu, który przekłada się na wyższą odporność na spalanie stukowe od benzyny. Dodatkowo, gaz oznacza zdecydowanie niższy poziom emisji spalin. Mieszanka również dużo lepiej łączy się z powietrzem przez co nie występuje zjawisko kondensacji ciekłego paliwa na ściankach cylindrów i nie wywołuje osadu zanieczyszczającego olej silnikowy. Tankowanie gazu wiąże się jednak z wyższym zużyciem paliwa w stosunku do benzyny czy oleju napędowego. Mechanicy zwracają też uwagę na fakt częstszych wizyt w warsztacie związanych z wykorzystywaniem LPG, które szybciej zużywa świece i przewody zapłonowe. Do tego należałoby dodać wymiany filtrów gazu oraz często spotykany problem z wtryskiwaczami gazu przy osiągnięciu wyższych przebiegów. Czas użytkowania gazu wiąże się też z kosztami kontroli i ewentualnej wymiany lub legalizacji zbiornika, co powinno być kontrolowane po 10 latach. Wśród mitów dotyczących LPG często wspomina się problemy z kulturą pracy silnika.
- Chociaż rzeczywiście spotykane są sytuacje z przypadkowym gaśnięciem silnika, spadkiem jego osiągów, szarpaniem czy nawet zapach gazu w kabinie. Faktycznie jednak, te problemy nie wiążą się z samym stosowaniem LPG do napędu, ale źle przeprowadzaną instalacją gazową lub błędach w jej regulacji. Prawidłowo przeprowadzony montaż czy fachowa regulacja zagwarantuje, że nie dostrzeżemy żadnej zmiany w dynamice jazdy – tłumaczy Teresa Flekiewicz z firmy Auto Gaz Śląsk z Katowic.
Gaz bywa też obwiniany za niszczenie silnika. Sama mieszanka jest całkowicie nieszkodliwa, jednak wyższa temperatura spalania od benzyny szkodzi zaworom i głowicy, jednak problem ten dotyczy raczej nadmiernie zubożonej mieszanki. Wpływ gazu na zużycie poszczególnych części wiąże się z dodatkowymi wydatkami. Jednak dzięki ogólnodostępnym kalkulatorom LPG możemy sprawdzić, że dodatkowe koszty okresowe i tańsze paliwo daje średni rezultat oszczędności na tankowaniu na poziomie 3-5 tys. zł rocznie. Warto więc przeprowadzić samodzielną kalkulację zysków i strat, jednak z uwzględnieniem fachowej i pewnej instalacji, która zagwarantuje właściwą pracę silnika gazowego.
Nadesłał:
olga.monko
|
Komentarze (0)