Motoryzacja » Samochody
Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości
Zobacz więcej zdjęć » |
Tematem konkursowych zadań są przedmioty codziennego użytku, wnętrze samochodu oraz znaki graficzne ze świata, który dopiero nadejdzie. Konkurs Mazda Design staje się bardziej wymagający, innowacyjny i wizjonerski.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Mazda Design 2017/37 – Piękno przyszłości to nowa odsłona dobrze znanego konkursu projektowego, który od siedmiu lat nagradza najlepsze, nowoczesne projekty z dziedziny designu. Konkurs zyskał nową strukturę, nowe zasady, a także identyfikację graficzną i logo, stworzone przez znanego grafika Oskara Podolskiego. Dotychczasowe realizacje charakteryzowały się funkcjonalnością, ciekawymi rozwiązaniami estetycznymi oraz pozostawały w zgodzie z zasadami dobrego wzornictwa oraz wartościami wyznawanymi przez Mazdę. Tegoroczny konkurs stanowi kontynuację tego podejścia, ale skierowany jest wyłącznie do studentów i absolwentów szkół oraz kierunków artystycznych i projektowych, a aby podkreślić jego przełomowość, stawia przed uczestnikami zupełnie nowe cele – odnoszące się do świata przyszłości z 2037 roku.
W tym roku zadaniem uczestników będzie stworzenie oryginalnej, nowatorskiej pracy w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń oraz Znak. Projekty muszą spełniać wysokie wymagania estetyczne, przełamywać obecne konwencje i być spójne z filozofią projektowania Mazdy – KODO: Dusza Ruchu. Ale to nie wszystko – poza dobrym designem, organizatorzy ósmej edycji konkursu oczekują także spojrzenia w przyszłość – i to w pełnym tego słowa znaczeniu.
„Funkcjonalność to reguła, która prawdopodobnie będzie rządzić estetyką przyszłości i światem designu w 2037 roku. – mówi o tematyce konkursu główny projektant Mazdy w Europie i przewodniczący jury Kevin Rice – Rozumiem ją jako idealną jedność i harmonię pomiędzy człowiekiem a przedmiotami z jego otoczenia – tak jak w filozofii Jinba Ittai, która przyświeca nam przy projektowaniu samochodów Mazda. Naszym zadaniem na przyszłość – designerów – powinno być projektowanie sposobów na osiągnięcie harmonii ze światem. Czyli tworzenie takich rzeczy osobistych, prywatnych przestrzeni, a nawet własnych znaków, które będą tę harmonię kreować i podtrzymywać.”
Kategorie konkursowe
Kategoria: Człowiek
Jedną z nowości konkursu Mazda Design 2017/37 jest konieczność głębszego namysłu nad interakcją pomiędzy człowiekiem a rzeczami codziennego użytku, które w coraz większym stopniu definiują jakość naszego życia i poczucie piękna. Dlatego jednym z zadań postawionych przed uczestnikami tej edycji jest zaprojektowanie rzeczy osobistej (istniejącej współcześnie lub takiej, która dopiero zostanie wymyślona) – akcesoriów, elementów garderoby, biżuterii, urządzeń i drobnych sprzętów, które w 2037 będą bezpośrednio towarzyszyć nam w całodziennej aktywności. Zaprojektowane przedmioty mają wnosić nową jakość do codziennego życia i na nowo określać stosunek pomiędzy człowiekiem
a światem zewnętrznym.
Kategoria: Przestrzeń
Ta kategoria zwraca uwagę na nasze otoczenie w skali mikro, czyli przestrzeń osobistą, którą każdy postrzega inaczej, wedle własnych potrzeb. Bardzo prawdopodobne, że w 2037 roku właśnie we wnętrzu samochodu będzie się toczyć duża część naszego życia. Zadanie, które stoi przed uczestnikiem w tej kategorii to stworzenie koncepcji wnętrza Mazdy przyszłości. Funkcje tego wnętrza, jego kształt, wyposażenie, forma zależą od tego jak projektant wyobraża sobie potrzeby, wygodę
i poczucie piękna człowieka w 2037 roku.
Kategoria: Znak
„Znak” jest trzecią, zupełnie nową kategorią konkursową skierowaną przede wszystkim do młodych grafików. Żyjemy w świecie znaków, których funkcja i znaczenie stale wzrasta. Także za pomocą znaków kontaktujemy się z maszynami. Dlatego zadaniem uczestnika jest zaprojektowanie nowego, skończonego systemu znaków graficznych, za pomocą których np. poprzez smartfon, tablet czy ekran na desce rozdzielczej będziemy kontaktować się w 2037 roku ze swoim samochodem. Znaki mają być nie tylko funkcjonalne, ale i estetyczne tak aby mogły opanować wyobraźnię i stać się naturalnym medium kontaktu ze swoim środkiem transportu. Ważne też, aby odpowiadały wybranym tendencjom w dziedzinie rozwoju mobilności i technik komunikowania się.
Nadesłane zgłoszenia oceni jury, w składzie którego znaleźli się specjaliści patrzący na design
z różnych punktów widzenia, tacy jak: Kevin Rice – dyrektor europejskiego centrum designu Mazdy, analityk trendów w dziedzinie designu i innowacji – Zuzanna Skalska, prof. Jerzy Porębski wykładowca na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie, jedna z najbardziej uznanych polskich projektantek - Maja Ganszyniec, Paweł Miszewski – projektant łączący świat obrazów i dźwięków, bloger Michał Mazur (TrendNomad.com) oraz dziennikarze specjalizujący się w dziedzinie designu
i mody – Anna Grużewska i Filip Niedenthal.
W każdej z trzech kategorii organizatorzy Mazda Design 2017/37 przewidują odrębną nagrodę w wysokości 10.000,- PLN dla najlepszej pracy. Jeden z trzech zwycięskich projektów otrzyma także na wniosek jury tytuł GRAND PRIX i dodatkowe 5.000,- PLN.
Prace można zgłaszać od 28 kwietnia do 10 września 2017 roku na stronie www.mazdadesign.pl. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w październiku 2017 roku.
Jak będą wyglądać przedmioty codziennego użytku w 2037 roku – akcesoria, ubrania, biżuteria, sprzęty i jakie będą pełnić funkcję? Czym będzie charakteryzować się wnętrze samochodu przyszłości? Jakie znaki posłużą nam do komunikacji z samochodami za 20 lat? Odpowiedź na te pytania dostaniemy już w październiku 2017 roku podczas finału nowej odsłony konkursu Mazda Design 2017/37 – Piękno Przyszłości.
Nadesłał:
Estoria
|
Komentarze (0)