Motoryzacja » Samochody
O 20% krótsza droga hamowania w 15 lat
![]() |
Zobacz więcej zdjęć » |
Wiodący producenci opon klasy premium, w tym Continental, opracowali bardziej zaawansowane mieszanki, unowocześnili budowę opon i zoptymalizowali wzory ich bieżników. W rezultacie droga hamowania znacznie się skróciła, poprawiła się również precyzja manewrowania, a opór toczenia został znacznie ograniczony. Obecnie porównując nową oponę z jej bezpośrednią poprzedniczką konstruktorzy wykazują „zaledwie” jednocyfrową poprawą osiągów w ujęciu procentowym. Ale już porównanie opony z 2000 roku z obecnym modelem daje obraz tego, jak ogromne postępy poczyniono. Przy porównaniu skuteczności hamowania na mokrej nawierzchni aktualnego modelu opony i opony ze starym wzorem różnica wyniosła prawie 20 procent.
Przeczytaj również
Test porównawczy na TechShow 2015
Continental przeprowadził ten niezwykły test porównawczy na pokazie Continental TechShow 2015. Podczas testu samochód BMW serii 1 model z 2015 roku wyposażono w opony ContiPremiumContact do aut osobowych z modelu z rocznika 2000, o budowie i z bieżnikiem typowym dla tego rodzaju opon w tamtych czasach. Następnie inżynierowie przeprowadzający test wyposażyli model z rocznika 2000 w najnowsze opony ContiPremiumContact 5. Gdy oba samochody zostały przetestowane obok siebie na mokrym torze testowym Contidrom, 15-letni samochód wykazał znaczną poprawę osiągów, ponieważ znacznie lepsza przyczepność umożliwiała bezpieczniejsze i bardziej precyzyjne hamowanie oraz manewrowanie. Pozwoliło to pojazdowi zrekompensować, przynajmniej częściowo, brak systemu elektronicznej kontroli stabilności. Natomiast osiągi nowego samochodu na oponach starego typu znacznie się pogorszyły. Wynika z tego, że nawet najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy nie są w stanie zrównoważyć korzyści wynikających z różnicy między oponami starego i nowego typu.
Opony nie do zastąpienia
Opony w znacznym stopniu wpływają na czynne bezpieczeństwo. Tylko technologicznie zaawansowane produkty najwyższej klasy mogą zagwarantować krótką drogę hamowania, wysoki poziom precyzji manewrowania i dużą stabilność kierunkową. Dlatego Continental zaleca stosowanie opon najwyższej klasy nawet
w starszych samochodach osobowych, w celu zrekompensowania braku najnowocześniejszych systemów bezpieczeństwa i wspomagania. Test porównawczy wykazał również, że nawet nowe pojazdy wyposażone w szereg systemów wspomagania uzyskają maksymalne osiągi tylko wtedy, gdy ich opony mogą skutecznie przenosić dynamiczne siły na powierzchnię drogi i przekładać
je na przyczepność.
Komentarze (0)