Rozrywka i wypoczynek » Turystyka
Podróżujesz po Chorwacji? Pomożemy wybrać optymalną drogę.
Sezon wakacyjny w pełni. Jednym z najpopularniejszych miejsc wypoczynku jest Chorwacja. W zeszłym roku prawie milion Polaków spędziło urlop właśnie tam. Nim jednak zasmakujemy rajskich krajobrazów na Rivierze Makarskiej, czy uroków Slawonii, czeka nas dość wymagająca podróż, którą z reguły odbywamy samochodem. Hrvatski autoklub (HAK), wychodząc naprzeciw potrzebom coraz większej rzeszy turystów podróżujących do i po Chorwacji, a także dla ich bezpieczeństwa, wdrożył niedawno nowy system monitoringu drogowego oparty na rozwiązaniach Axis. Warto pokrótce przybliżyć jego funkcjonalność i zastanowić się, czy aby nie czas na unowocześnienie podobnych systemów w Polsce.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Inteligentny monitoring en route, czyli bezpieczniejsza i płynniejsza jazda
Dla podróżujących w dłuższe trasy, zwłaszcza z rodzinami, liczy się bezpieczeństwo i płynność jazdy. Inteligentny monitoring drogowy, oparty na kamerach sieciowych, okazuje się w tym względzie niezwykle pomocny i nie musi kojarzyć się wyłącznie z mandatami. Z uwagi na rosnący ruch turystyczny, HAK już kilka lat temu zdecydował się na wdrożenie systemu usprawniającego ruch uliczny i bezpieczeństwo drogowe, instalując sieciowe rozwiązanie Axis. Badania HAK potwierdziły, że system sprawdza się i od 2015 roku zainwestowano w jeszcze nowocześniejszy sprzęt i oprogramowanie. Efektem był montaż i pełna integracja 260 kamer sieciowych z obrazem udostępnianym publicznie na stronie internetowej HAK, a także zaprojektowanie i wdrożenie interaktywnej mapy dostępnej na urządzania mobilne. Zmodernizowany system obejmuje autostrady, skrzyżowania, przejścia graniczne, mosty, punkty poboru opłat, porty promowe, tunele
i wiadukty. Co istotne, podczas sezonu wakacyjnego system ten nie tylko przydaje się służbom drogowym, ale pozwala także lepiej planować podróż, by ograniczać ryzyko utknięcia w korkach. W jaki sposób?
Croatia Traffic Info
Wartością dodaną systemu jest z pewnością aplikacja mobilna Croatia Traffic Info (CTI) dostępna na wszystkich platformach smartfonowych (zob. https://www.hak.hr/smartphone/croatia-traffic-info). Dzięki aplikacji możemy śledzić zatory na przejściach granicznych, punktach poboru opłat, a także przy przeprawach przybrzeżnych, co ważne szczególnie dla amatorów chorwackich archipelagów. Obraz transmitowany jest z 150 najważniejszych punktów kamerowych. Oczywiście CTI pomaga obserwować ograniczenia ruchu na żywo, ale też prognozuje ruch na dzień następny. Oprócz bazowej funkcji monitoringu, CTI dostarcza informacje o ponad 700 stacjach paliwowych z aktualnymi cenami w określonych obszarach, a także kalkulator opłat za chorwackie autostrady. CTI stanowi też ciekawą alternatywę dla popularnych map on-line, gdyż pozwala lokalizować POI (tzw. miejsca zainteresowania). Baza POI w CTI obejmuje ponad 15 000 punktów, w tym: sieć lotnisk, kempingów, banków, bankomatów, szpitali, hoteli, urzędów pocztowych, skrytek pocztowych, kiosków, aptek, parków narodowych, parków przyrody, sklepów i sieci handlowych, tablic turystycznych, policji, a nawet usług wellness itp.
Wsparcie Axis
Budując, a później modernizując system HAK, Axis stopniowo modyfikował istniejące systemy analogowe, zastępując je nowoczesnymi kamerami IP o wysokiej jakości obrazu, a także dużym stopniu odporności na trudne warunki pogodowe (np. wiatr z prędkością do 250 km/h, czy ekstremalną temperaturę powyżej 40 st. C.). Kamery działają zarówno na autostradach, wiaduktach, jak i terminalach promowych.
Tam, gdzie nadal używane są niektóre starsze kamery (w rozdzielczości SD), np. należące do niezależnych operatorów dróg, obraz jest odpowiednio digitalizowany na użytek dalszej transmisji. Pełna cyfryzacja była istotnym czynnikiem powodzenia projektu i Axis stworzył narzędzie skrojone na miarę.
W systemie HAK obrazy muszą być szybko dostarczane do wirtualnych serwerów / pamięci podręcznej stron internetowych, a nie do centralnej jednostki rejestrującej lub centrum monitoringu, tak aby były dostępne on-line oraz w aplikacji mobilnej dla ogółu społeczeństwa.
W projekcie wykorzystano głównie kamery: AXIS P1425-LE Mk II i AXIS P1427-LE, a także AXIS M1125-E lub typu PTZ - AXIS Q6155-E. Dwie ostatnie warto opisać bliżej – zwłaszcza, że mogłyby przydać się także
w polskich systemach. AXIS M1125-E jest wyposażona w technologię Zipstream opartą na standardzie H.264, która pozwala na zmniejszenie zapotrzebowanie na przepustowość i pamięć masową średnio o 50% lub więcej. Do tego - funkcja WDR, zasilanie 8–28 V DC lub PoE, a także gotowość do montażu na zewnątrz dzięki klasom ochrony IK10, IP66 i NEMA 4X. Kopułkowa kamera sieciowa PTZ AXIS Q6155-E wykorzystuje natomiast zaawansowaną technologię laserową w celu dokładnego ustawienia ostrości, nawet w ciemnościach. Jest idealnym wyborem nie tylko do monitoringu drogowego, ale do dozoru miejskiego w ogóle, czy na użytek obserwacji i ochrony infrastruktury krytycznej. Dzięki innowacyjnym technologiom Axis Sharpdome z funkcją Speed Dry, Lightfinder, WDR – Forensic Capture, rozdzielczości HDTV 1080p i 30-krotnemu zoomowi Q6155-E sprawdzi się wszędzie tam, gdzie konieczne jest natychmiastowe ustawianie ostrości przy obserwacji dynamicznych obiektów i zmieniających się szybko scen.
Ponadto, platforma sprzętowa Axis dla HAK została tak przygotowana, aby obecne i przyszłe kamery mogły być integrowane innymi systemami i technologiami. Goran Baotić, Kierownik Działu Wsparcia Biznesu HAK przyznaje: Eksperymentowaliśmy przy użyciu kamer IP innych marek, które zwykle zapewniają przyzwoitą jakość obrazu, ale rozczarowują, gdy konieczna jest zaawansowana integracja oprogramowania. W dużym stopniu polegamy na interfejsie Axis VAPIX API, które nie ma sobie równych.
R&D i dobre wzorce dla Polski
System HAK stał się oczkiem w głowie instytucji odpowiedzialnych za ruch drogowy. Liczba kamer będzie zatem zwiększana się z każdym rokiem i – jak zaznacza Goran Baotić – prowadzone będą dalsze prace badawczo-rozwojowe, także nad wykorzystaniem technologii uczenia maszynowego, w celu wydobycia
i analizy danych oraz lepszego rozpoznania wzorców ruchu. Już teraz HAK we współpracy z Axis, spełniając choćby obostrzenia dyrektywy RODO, wprowadza do systemu rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji
w celu identyfikacji i eliminacji z baz wrażliwych informacji osobistych zarejstrowanych przez kamery.
Projekt ten wygląda imponująco i daje zarazem do myślenia, także pod kątem potrzeb w Polsce. Nasze politechniki znane są z innowacji w zakresie smart-transport i wsparcia logistyki, także z wykorzystaniem rozwiązań AI, czy optoelektroniki. Póki co, nie znalazły one jeszcze szerszego zastosowania. Warto,
by instytucje odpowiedzialne za monitoring dróg, także krajowych i autostrad, czerpały z dobrych wzorców. Doświadczenia marek.pavlica@axis.com
Irmina Dzyr-Rainka, Senior Account Manager, PRIMUM Public Relations
Telefon:+ 48 22 728 313 510, E-mail: i.dzyr-rainka@primum.pl
Informacje o Axis Communications
Axis oferuje innowacyjne rozwiązania z zakresu zabezpieczeń, które umożliwiają kształtowanie inteligentniejszego i bezpieczniejszego świata. Jako światowy lider rynku sieciowych systemów wizyjnych, Axis wyznacza kierunki rozwoju branży przez nieustanne wprowadzanie nowatorskich produktów sieciowych opartych na otwartych platformach oraz zapewnia klientom wartościowe rozwiązania za pośrednictwem globalnej sieci partnerów. Axis prowadzi długofalową współpracę z partnerami zapewniając im wiedzę oraz przełomowe produkty sieciowe przeznaczone zarówno na istniejące, jak i nowe rynki. Axis zatrudnia około 2600 dedykowanych pracowników w ponad 50 krajach świata, wspieranych przez sieć ponad 90 000 partnerów. Firma została założona w 1986 roku i jest notowana na sztokholmskiej giełdzie NASDAQ pod symbolem AXIS. Więcej informacji o firmie Axis można znaleźć na stronie internetowej pod adresem www.axis.com.
Nadesłał:
primum_pr
|
Komentarze (0)