Motoryzacja » Samochody
Polacy coraz chętniej kupują droższe opony
Polacy coraz chętniej kupują droższe opony segmentu premium, jednak podczas łagodniejszej zimy rzadziej decydują się na zakup opon zimowych. Takie wnioski płyną z upublicznionych przez Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego i Motointegrator.pl danych o sprzedaży opon w Polsce w 2014 roku.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W 2014 roku sprzedaż nowych opon w Polsce sięgnęła 9,5 mln sztuk, co oznacza dwuprocentowy spadek w stosunku do 2013 roku. Jednocześnie – jak wynika z danych PZPO – polscy kierowcy zakupili aż o 11 proc. więcej opon letnich, a na słabszy wynik ogólny miał wpływ znaczący, 13-procentowy spadek w sprzedaży opon zimowych.
- Warto zaznaczyć, że większość nowych samochodów sprzedawana jest z ogumieniem letnim, a więc teoretycznie to zimowe powinno sprzedawać się lepiej. Tymczasem zaobserwowaliśmy odwrotną tendencję, która bez wątpienia była efektem łagodnej zimy. Umiarkowane opady śniegu utwierdziły wielu kierowców w przekonaniu, że nie potrzebują „zimówek”. Jednocześnie na Motointegrator.pl, wbrew ogólnej tendencji, to opony zimowe cieszyły się w 2014 roku większą popularnością. Może to świadczyć o rosnącej świadomości kierowców, którzy kupują opony online – analizuje Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.
Według danych Motointegrator.pl dominującymi rozmiarami opon, zarówno letnich jak i zimowych są te 15 i 16 calowe, a ich udział w ogólnej sprzedaży wzrósł nieznacznie, bo o 2 proc. w stosunku do 2013 roku.
- Producenci samochodów stosują coraz większe rozmiary felg nawet w modelach kompaktowych. Na popularności tracą więc najmniejsze opony, 12–14 cali, a ich kosztem zyskują mało popularne dotychczas rozmiary 17, 18 i 19 cali. Ta tendencja z pewnością będzie się powiększać. Nadal jednak to rozmiary 15 i 16 cali stanowią 70 proc. wszystkich sprzedawanych przez nas opon, a niezależnie od pory roku królują opony 15-calowe. W 2014 roku niemal połowa sprzedawanych opon miała właśnie ten rozmiar – wyjaśnia Jan Frączak, ekspert Motointegrator.pl.
Od kilku lat obserwujemy wzrost udziału opon segmentu premium w ogólnej sprzedaży. Również w 2014 Motointegrator.pl odnotował rosnące zainteresowanie Polaków oponami z najwyższej półki.
- Taka tendencja jest zapewne wynikiem rosnącej świadomości polskich kierowców w kwestii wpływu jakości opon na bezpieczeństwo jazdy. Rozmaite instytucje coraz częściej publikują wyniki testów, które jednoznacznie dowodzą przewagi droższych opon segmentu premium nad tańszymi odpowiednikami. Nie bez znaczenia pozostaje również rosnący z roku na rok popyt na samochody wyższej klasy – komentuje Jan Frączak.
Marki premium cieszące się największym zaufaniem polskich kierowców to Bridgestone, Continental oraz Michelin, zaś średnia cena 16-calowej opony letniej zakupionej w tym segmencie wynosi ponad 300 zł. Na stałym poziomie utrzymuje się udział segmentu budżetowego w ogólnej sprzedaży nowego ogumienia. To nadal najchętniej kupowane opony w Polsce. Wśród najpopularniejszych marek budżetowych nieustannie królują należąca do koncernu Goodyear Dębica oraz Dayton działający w strukturach Bridgestone’a. Segment średni, podobnie jak w latach poprzednich, w roku 2014 stracił popularność na rzecz opon klasy premium. W tej grupie ogumienia Polacy najchętniej wybierają Fuldę, Kormorana oraz Firestone.
Polacy zdecydowanie wolą zaopatrywać się w nowe opony w tradycyjny sposób – w punktach naziemnych, czyli serwisach i supermarketach. Warto jednak zauważyć, że rośnie zaufanie do zakupu opon poprzez kanał online. Tym bardziej, że obecnie coraz częściej internetowe platformy łączą tradycję z nowoczesnością, a więc możliwość zakupu opon przez internet wraz z usługą ich montażu w serwisie.
W 2015 roku z pewnością zaobserwujemy wzrost zakupów opon przez internet oraz większy popyt na opony zimowe, chociaż jak pokazują analizy, istotny wpływ na to będą mieć warunki pogodowe. Z ciekawością będziemy przyglądać się również proporcjom sprzedaży poszczególnych segmentów ogumienia.
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Nadesłał:
Motointegrator PR
|
Komentarze (0)