Technologie » Telekomunikacja

Polacy kupują coraz droższe smartfony. Popularniejszy staje się najem. Wyniki Smart Barometr 2022

Jak wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care przy współpracy z firmą badawczą Kantar, już niemal 40 proc. badanych Polaków posiada smartfon wart więcej niż 1000 zł. Coraz popularniejszy staje się najmem urządzeń.

Jak wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care przy współpracy z firmą badawczą Kantar[1], już niemal 40 proc. badanych Polaków posiada smartfon wart więcej niż 1000 zł. To o 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2019 roku. Aż 60% Polaków korzysta ze słuchawek bezprzewodowych a niemal 2/3 ma smartwatch lub smartband zintegrowany ze swoim smartfonem. Coraz popularniejszy staje się także najmem urządzeń.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Z badania wynika, iż mimo pandemii i rosnącej inflacji Polacy nadal chętnie kupują nowe smartfony. Już co czwarty z konsumentów na co dzień korzysta z więcej niż jednego smartfona (28%), najwięcej (32%) w grupie wiekowej 40-49 lat. W szufladach zalegają kolejne urządzenia - ponad połowa Polaków trzyma w nich co najmniej dwa stare telefony.

Dodatkowo aż 60% badanych korzysta ze smartfona, który ma nie więcej niż 1,5 roku. To o ponad 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2019 roku. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku szacowanej wartości smartfonów. 37% badanych deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł, co również oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Najwięcej osób z najdroższymi smartfonami wartymi powyżej 1000 zł, bo 45%, jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej 18-29 lat.

Zdecydowana większość urządzeń posiada system Android (86 proc.). 12 proc. badanych ma w swoim telefonie system iOS. Głównie są to osoby młode.[2]

Kiedy wymieniamy i jak kupujemy smartfony?

Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25%). 31% wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę. 82% osób decyduje się na taki krok co dwa lata lub rzadziej, ale ponad 40% badanych chciałoby wymieniać telefon częściej.

Badani najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33%), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26%) oraz na Allegro (13%), a także w innych sklepach internetowych (6%).

Akcesoria na topie

Badanie pokazuje duże zainteresowanie Polaków akcesoriami zintegrowanymi ze smartfonami. W ankietowanej grupie z bezprzewodowych słuchawek korzysta 58% respondentów, po głośniki bezprzewodowe sięga 40% osób, smartwatche nosi 38% badanych a smartbandy kolejne 22%. Z drugiej strony zaledwie 1% konsumentów integruje swój smartfon z samochodem i z telewizorem. 4% korzysta z AirTaga.

„Badanie pokazało, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukają jakości i wybierają droższe modele, które posłużą im na dłużej, dobierając do nich wygodne akcesoria. Blisko połowa płaci za zakup smartfona jednorazowo kartą lub gotówką a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie - dolicza je do swojego abonamentu za usługi telekomunikacyjne, korzysta z rat 0%, wynajmu lub leasingu." - powiedział Michał Dąbrowski, Członek Zarządu Digital Care.  

Coraz więcej smartfonów finansowanych najmem

Chcąc korzystać z urządzeń wysokiej jakości, a więc również droższych - Polacy poszukują różnych form finansowania sprzętu. Potwierdzają to wyniki Smart Barometru pokazujące, że stopniowo rośnie popularność najmu elektroniki. Jest on już równie często wybierany jak kredyt czy leasing, szczególnie w przypadku smartfonów marki Apple.

W należącej do Grupy Digital Care sieci iMad pierwszy na polskim rynku program najmu działa dokładnie od roku. Już co trzeci telefon jest tu wynajmowany. Z produktu korzystają zarówno klienci indywidualni (41% wynajmowanych urządzeń), osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (37%), jak i średnie i duże firmy (22%)[3]. Najem pozwala im korzystać z najlepszych na rynku urządzeń przy niskiej miesięcznej opłacie, która jest stała niezależnie od rosnącej inflacji. To także rozwiązanie korzystne dla środowiska, bo po zakończeniu najmu telefony zyskują drugie życie i trafiają w ręce kolejnych użytkowników, już jako urządzenia odnowione." - dodaje Michał Dąbrowski.

Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71%), laptopy (20%), tablety (5%), ale także smartwatche (3%). Wśród smartfonów najpopularniejsze modele to iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. 70% korzystających z najmu to mężczyźni. Co ważne, 2/3 klientów biorąc sprzęt w najem decyduje się na dokupienie ochrony, dzięki której nie muszą się martwić o koszty naprawy urządzenia w przypadku jego uszkodzenia.

Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70%) oraz niska opłata miesięczna (52%). Większość klientów korzystających z najmu planuje wymienić urządzenie, jak tylko na rynku pojawi się nowy model telefonu (50%) lub zwrócić urządzenie i podpisać umowę na kolejne (20%).

Wyniki po roku od wprowadzenia przez iMad najmu na polski rynek jasno pokazują, że usługa ta ma ogromy potencjał, chociaż konieczna jest edukacja w tym obszarze - ponad 50% badanych nadal nie słyszało o najmie urządzeń mobilnych. Tymczasem w ramach oferty iMad można korzystać z najnowszych smartfonów Apple już od 139 zł miesięcznie. 

Podsumowanie - najważniejsze dane:

  • 72% osób korzysta na co dzień z jednego telefonu, ale więcej niż co czwarty respondent (28%) używa dwóch lub więcej urządzeń.
  • Około 60% badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku. To o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
  • Ponad jedna trzecia badanych (37%) deklaruje, że wartość ich urządzenia wynosi powyżej 1000 złotych. To również o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
  • Najdroższe urządzenia (powyżej 2000 zł) cieszą się największą popularnością w grupie 18-29 lat.
  • Najczęstszym wskazywanym powodem zakupu nowego telefonu jest awaria starego (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także otrzymanie nowej, atrakcyjnej oferty (31%).
  • W sieci iMad co 3 telefon jest wynajmowany.
  • Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70%) oraz niska opłata miesięczna (52%). Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71%), laptopy (20%), tablety (5%), ale także smartwatche (3%).

Digital Care to największy na polskim rynku dostawca usług dla urządzeń mobilnych, działający od 2012 roku. Współpracuje z sieciami telefonii komórkowej, producentami urządzeń mobilnych oraz ich dystrybutorami. Aktualnie firma działa na 12 rynkach w Europie, Azji i Afryce i łącznie obsługuje na całym świecie ponad 3,8 mln klientów.

Kontakt dla mediów:

38 Content Communication

Paulina Stępień

505 313 324

paulina.stepien@38pr.pl

 Magdalena Galant

510 107 786

magdalena.galant@38pr.pl


[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach od 1 do 6 kwietnia 2022 r., za pomocą wywiadów online (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 użytkowników smartfonów w wieku od 18 do 60 lat.

[2] 2% badanych nie potrafiło wskazać, z jakiego systemu korzysta ich smartfon.

[3] Dane własne iMad i Digital Care.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

38PR

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »