Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Polscy studenci konstruowali satelity w Ambasadzie Brytyjskiej
Podczas dwudniowych warsztatów skierowanych do studentów uczelni wyższych z całej Polski, eksperci z Satellite Aplications Catapult służyli swoją wiedzą i technologią potrzebną do konstrukcji najnowocześniejszych satelitów. „Dni satelitów” miały na celu zapoznanie uczestników
z nowoczesnymi, niedostępnymi na co dzień technologiami kosmicznymi, a także zainspirowanie ich do związania swojej ścieżki zawodowej z sektorem kosmicznym. Inicjatywa wpisuje się
w realizowany przez UK Trade & Investment projekt „Innovation is GREAT”, którego celem jest wsparcie współpracy w zakresie badań, rozwoju oraz komercjalizacji nowych rozwiązań technologicznych pomiędzy Wielką Brytanią a krajami z obszaru Europy Środkowo-Wschodniej.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Robin Barnett, Ambasador Brytyjski w Polsce wspólnie z profesorem Markiem Banaszkiewiczem, dyrektorem Centrum Badań Kosmicznych PAN, oraz Chrisem Brunskillem z Satellite Aplications Catapult oficjalnie zainaugurowali ,,Dni satelitów” podczas przyjęcia zorganizowanego z tej okazji. Następnego dnia Ambasada Brytyjska zamieniła się w centrum technologii, konstrukcji i myśli kosmicznych, a sześć grup studentów z Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej, Akademii Górniczo-Hutniczej i Politechniki Śląskiej pracowało nad konstrukcją oraz przygotowaniem satelity do wystrzelenia na orbitę ziemską.
Region Europy Środkowo-Wschodniej jest niezwykle ważnym kierunkiem do rozwoju współpracy nauki oraz biznesu z polskiej i brytyjskiej branży kosmicznej. Nasze cele są zbieżne – zarówno Polska, jak i Wielka Brytania, chcą aktywnie uczestniczyć w odkrywaniu przestrzeni kosmicznej. Dzięki współpracy będziemy w stanie osiągnąć znacznie więcej, a jest o co walczyć. Globalny rynek kosmiczny w 2008 r. był wart 160 mld funtów, w 2030 r. ma on osiągnąć poziom 400 mld funtów - powiedział Robin Barnett, Ambasador Brytyjski w Polsce.
Brytyjska nauka i biznes na rzecz rozwoju sektora kosmicznego
Od momentu rozpoczęcia działalności Brytyjskiej Agencji Kosmicznej w 2010 r. widoczny jest dynamiczny rozwój sektora. W ciągu ostatniej dekady wzrastał on średnio o 9% rocznie. Na jego rozwój duży wpływ miały również takie inicjatywy, jak przystąpienie Wielkiej Brytanii do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) i powstania Satellite Applications Catapult. Z najnowszych badań przeprowadzonych w ramach realizacji brytyjskiej strategii innowacyjności i wzrostu branży kosmicznej (IGS) wynika, że trend wzrostowy będzie kontynuowany. Obecnie w brytyjskim przemyśle kosmicznym zatrudnionych jest około 34 tys. osób, z czego aż 5 tys. dołączyło do branży w ciągu ostatnich 2 lat. Intensywny przyrost zatrudnienia jest ściśle związany z realizacją 2 celów: zwiększenia udziału Brytyjczyków na globalnym rynku kosmicznym z obecnych 6% do 10% w 2030 r. oraz utworzenia 100 tys. nowych miejsc pracy w tym sektorze.
Polski wkład w odkrywanie kosmosuPolski sektor kosmiczny konsekwentnie się rozwija. Polska od wielu lat aktywnie uczestniczy w badaniach okołoziemskiej przestrzeni kosmicznej, a także w badaniach Słońca czy Układu Planetarnego. Przyrządy zbudowane w Centrum Badań Kosmicznych PAN badały powierzchnię Tytana, znajdowały się na satelitach Mars Express i Venus Express, a także na lądowniku Philae, który w zeszłym miesiącu wylądował na komecie. Ponadto wiele przyrządów było wykorzystywanych w badaniach nad promieniowaniem rentgenowskim Słońca, czy też nad plazmą znajdującą się w ziemskim polu magnetycznym.
Trendy w rozwoju sektora kosmicznego zostały także dostrzeżone przez polski biznes. Od ponad roku działa Związek Pracodawców Sektora Kosmicznego, zrzeszający ponad 30 firm i instytutów badawczych, których działalność ma związek z budową aparatury kosmicznej i rakiet. Co więcej, wg oceny ESA, w Polsce istnieje ponad 100 firm i instytucji, które mogą szybko przekwalifikować się na działalność kosmiczną.
Potwierdzeniem zainteresowania rozwojem branży kosmicznej w Polsce jest powstanie Polskiej Agencji Kosmicznej (POLSA), która rozpocznie swoją działalność na początku 2015 r. Jej zadaniem będzie koordynowanie badań kosmicznych oraz stworzenie narodowej polityki kosmicznej i budowanie Polskiego Programu Kosmicznego. Rolą Agencji będzie również wspieranie polskich firm w procesie pozyskiwania środków z UE przeznaczonych na programy kosmiczne finansowane z budżetu UE, takie jak Galileo czy Copernicus. Wiele z nich może być realizowanych w partnerstwie z brytyjskimi przedsiębiorstwami.
Nadesłał:
Alicja Lewandowska
|
Komentarze (0)