Technologie » Internet
Poradnik dla startupów: Wybór wykonawcy
Zobacz więcej zdjęć » |
Portfolio projektów
Projekty wykonane przez firmę to bardzo ważne kryterium – pod warunkiem, że wiemy jak wyciągać wnioski z przedstawionych realizacji. Jeśli projekt realizujemy z pomocą środków unijnych, szukajmy w portfolio serwisów i aplikacji dofinansowanych z odpowiednich funduszy. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że firma zna procedury i specyfikę pracy nad projektami unijnymi. Szukanie projektów identycznych (lub bardzo podobnych) nie jest dobrym rozwiązaniem. Dobrze, jeśli firma wykonała podobny serwis czy aplikację, ale jeszcze lepiej jeśli pracowała przy projektach o podobnej skali. Zespół pracujący przy dużych projektach będzie potrafił poradzić sobie z problemami innego projektu tej wielkości, niezależnie od tematyki czy rozwiązań technicznych.
Klienci
Ilość, wielkość, rodzaj klientów mogą być cenną wskazówką odnośnie firmy, a zaufanie jaką obdarzają ją duże marki – skłonić do realizacji projektu właśnie z nią. Logotypy znanych graczy na rynku to jednak nie wszystko, należy dokładnie zanalizować, jakie realizacje się za nimi się kryją. Duże firmy bardzo często realizują projekty wizerunkowe – co oznacza proste aplikacje i serwisy lub małe projekty graficzne (np. bannery). To mniejsze firmy z „mało atrakcyjnych” branż, takich jak np. budownictwo czy przemysł, potrzebują częściej dużych, rozbudowanych systemów informatycznych. Dokładna analiza zakładki „Klienci” na stronie i case study z realizacji, w połączeniu z przedstawionymi przez potencjalnego wykonawcę referencjami na pewno pomogą podjąć najlepszą decyzję.
Zakres usług
W procesie ofertowania na pewno pojawi się mnóstwo propozycji – różniących się koncepcją, stosowanymi technologiami czy ceną. Oprócz tych kryteriów pod uwagę wziąć należy również zakres usług oferowany przez potencjalnego wykonawcę. Dla wielu firm współpraca zaczyna się i kończy wyłącznie na stworzeniu rozwiązań informatycznych, tymczasem od profesjonalnego wykonawcy powinniśmy oczekiwać również np. analizy przedwdrożeniowej projektu, obsługi powdrożeniowej czy kilkuletniej gwarancji na wykonany serwis czy aplikację. Firma, z którą zwiążemy się na kilka-kilkanaście miesięcy powinna stać się równorzędnym partnerem projektu, a nie tylko wykonawcą, który zapomni o problemach start-upu tak szybko, jak szybko otrzyma wynagrodzenie za usługi. Warto również zwrócić uwagę na to, czy firma będzie w stanie zapewnić rozwój projektu w przyszłości lub zaproponuje usługi komplementarne, pozwalające na wsparcie również w innych obszarach.
Sposób prowadzenia projektów
Dobrze jest poświęcić nieco czasu na zapoznanie się ze sposobem prowadzenia projektów przez firmę – to często niedoceniany, a niezwykle ważny aspekt współpracy. W jaki sposób prowadzone są kolejne działania, kiedy możemy spodziewać się pierwszych rezultatów, jak firma informuje o przebiegu prac i jak ustala etapy – to wszystko może powiedzieć nam sporo o organizacji pracy wykonawcy oraz wskazać, czy poradzi on sobie ze sporym projektem i czy zostanie on ukończony w założonym czasie. Podczas procesu ofertowania dużo dowiemy się również o sposobie prowadzenia komunikacji na linii klient-firma. Osoba, która będzie naszym łącznikiem przez najbliższe kilka miesięcy, powinna być konkretna, dyspozycyjna, a przede wszystkim posiadać specjalistyczną wiedzę, aby doradzić najodpowiedniejsze rozwiązania.
Cena
To bardzo ważny aspekt wyboru wykonawcy, nierzadko jedyny, który decyduje o powierzeniu projektu w ręce konkretnej firmy. Tymczasem – choć ważna – cena nie powinna zaważyć na naszej decyzji. Równie ważne są wszystkie wspomniane wcześniej elementy – doświadczenie, kompetencje, wykorzystywana technologia, zakres usług, klienci czy jakość obsługi. Tylko całościowa analiza oferty pozwoli na najlepszy wybór – taki, którego potem nie będziemy żałować. Przed wyborem najtańszej opcji warto się zastanowić, czy wykonawca będzie miał odpowiednie kompetencje oraz zespół, by zapewnić profesjonalne wsparcie dużego projektu.
Anna Siry
Positive Power Sp. z o.o.
www.positive-power.pl
Anna Siry: W Positive Power Sp. z o.o. zajmuje się między innymi pozyskiwaniem Klientów i prowadzeniem projektów w ramach Funduszy Europejskich, szczególnie Działania 8.1: Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej. Zawodowo interesuje się także usability serwisów internetowych oraz innowacyjnymi pomysłami na e-biznes.
Nadesłał:
PositivePower
|
Komentarze (0)