Rozrywka » Turystyka
Przed wakacjami Polacy najczęściej rozmawiają w sieci o Grecji. Nowa analiza SentiOne
Zobacz więcej zdjęć » |
Przed nami ostatnie dni zajęć szkolnych, po których będzie już można wyruszyć na wakacje. Według danych CBOS* podróżami za granicę zainteresowanych jest 42 proc. Polaków planujących wyjazdy. SentiOne, polska firma zajmująca się m.in. monitoringiem Internetu z wykorzystaniem zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, sprawdziła, jak w ostatnich 30 dniach kształtowało zainteresowanie polskich internautów popularnymi kierunkami wyjazdów zagranicznych oraz ich opinie na temat najpopularniejszych linii lotniczych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Grecja najbardziej popularna, Turcja najbardziej lubiana
Sporą popularnością wśród Polaków cieszą się wyjazdy do Bułgarii, Egiptu, Grecji, Hiszpanii i Turcji **. Znajduje to odbicie w wypowiedziach Internautów - od 3 miesięcy liczba zarówno wzmianek, jak i polubień oraz komentarzy do artykułów i postów w social mediach na temat tych krajów systematycznie rośnie. Do najpopularniejszych wzmianek na ich temat, zarówno pod względem liczby komentarzy, jak i zasięgu wyświetleń, należą artykuły na portalach internetowych porównujące ceny wyjazdów wakacyjnych na terenie Polski oraz zagranicznych - na korzyść tych drugich. Największym zainteresowaniem cieszy się Grecja, a wypowiedzi na jej temat w ciągu ostatnich 30 dni osiągnęły 11 mln wyświetleń.
Wzrostowi liczby wypowiedzi na temat poszczególnych krajów towarzyszy wzrost polaryzacji opinii - liczba tych o pozytywnym wydźwięku ogółem wzrosła o 10,6 proc., a negatywnych aż o 20 proc. Najlepszym Brand Health Index (czyli stosunkiem liczby wzmianek pozytywnych do negatywnych, gdzie 1 oznacza brak wypowiedzi o negatywnym wydźwięku) niezmiennie od 3 miesięcy cieszy się Turcja - w tym czasie wzrósł on z 0,66 do 0,7. Również w przypadku Egiptu, Grecji i Bułgarii wskaźnik ten wzrósł, natomiast Hiszpania odnotowała znaczący spadek - z 0,61 na 0,44.
Najbardziej pozytywnie oceniane kierunki, czyli Turcja, Grecja i Egipt, to również te, o których dużo rozmawia się w social mediach. We wszystkich tych trzech przypadkach ponad 40 proc. wypowiedzi na ich temat pochodzi z Facebooka. Grecja częściej od pozostałych pojawia się również na Instagramie i TikToku - mówi Wojciech Łuszczyński, Head of Marketing w SentiOne - TikTok coraz częściej jest postrzegany jako medium, które może przynieść określone korzyści biznesowe, a firmy chętniej nawiązują współprace z TikTokerami. Jeśli chodzi o długość czasu spędzanego w aplikacji, to inne platformy społecznościowe już dawno zostały za nim w tyle.
LOT cieszy się coraz większą popularnością
Polskie lotniska aktualnie biją swoje historyczne rekordy, jeśli chodzi o liczbę pasażerów***. Według analizy SentiOne w rozmowach polskich internautów z ostatnich 30 dni najczęściej wymieniane są trzy linie lotnicze - LOT, Ryanair i Wizzair. Ponad połowa wypowiedzi dotyczy LOT-u, o którym sporo pisano m.in. w kontekście incydentu z dronem latającym nad warszawskim Lotniskiem Chopina. Tak samo jak w przypadku popularnych kierunków wyjazdowych, liczba wypowiedzi na temat linii lotniczych rośnie wraz ze zbliżaniem się sezonu wakacyjnego. O liniach lotniczych najwięcej pisze się w kontekście funkcjonowania otwartego pod koniec kwietnia lotniska w Radomiu oraz planowanych nowych tras. Duże zainteresowanie wzbudziła informacja, że Ryanair planuje budowę centrum symulatorowo - treningowego w Krakowie.
Najwyższym Brand Health Index spośród trzech wymienionych linii może pochwalić się Wizzair - 0,38. Jednak jeszcze trzy miesiące temu było to 0,41, a liczba negatywnych wzmianek na jego temat wzrosła w tym czasie o ponad 20 proc. W przypadku LOTu wskaźnik BHI utrzymuje się na stałym poziomie (0,25-0,24), a w przypadku Ryanaira wzrósł z 0,26 na 0,31.
Jak działa monitoring Internetu i jak przeprowadziliśmy badanie?
SentiOne już od 11 lat rozwija swoje algorytmy sztucznej inteligencji, które rozumieją ludzkie intencje z trafnością na poziomie 96 proc. i są w stanie wskazać towarzyszące im emocje - radość, smutek, złość, rozczarowanie, a nawet sarkazm. Każdego dnia gromadzą i analizują ponad 40 mln wzmianek z domen publicznych z całego świata, takich jak media społecznościowe, fora, serwisy informacyjne czy blogi. Aplikacja SentiOne do monitoringu Internetu pozwala na sprawdzanie w ramach jednego projektu nieograniczonej liczby słów kluczowych i dzielenie się wynikami analizy z innymi użytkownikami. Zestawienie najważniejszych informacji można szybko wygenerować w ramach funkcji Insights, która ostatnio została rozbudowana i obecnie pozwala na sprawdzenie sześciu wskaźników: wspomnianego Brand Health Index, analizy peaków dyskusji, analizę trendów, czyli zestawienie hasztagów najbardziej popularnych, zyskujących popularność lub ją tracących, informacje o najważniejszych źródłach i autorach dyskusji oraz zmieniające się trendy w liczbie wzmianek. Funkcja Insights jest dostępna dla wszystkich klientów we wszystkich 23 językach obsługiwanych przez SeniOne i pozwala przeanalizować okres od 7 do 30 dni. Pomaga zrozumieć, które działania marki powodują największe zaangażowanie i najgorętsze dyskusje jej odbiorców, zorientować się, które tematy są dla nich ważne w danym momencie i jak zmiany wprowadzane w komunikacji marki są postrzegane przez społeczność.
*https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_019_23.PDF
** https://fly.pl/aktualnosci/top-5-najpopularniejsze-kierunki-na-lato-sprawdz-oferte/ ***https://forsal.pl/transport/lotnictwo/artykuly/8730454,polacy-lataja-jak-nigdy-w-historii-czeka-nas-wielki-wakacyjny-exodus.html#historyczne-rekordy-polskich-lotnisk-w-2023-r
Nadesłał:
Anna Czajka-Kalinowska
|
Komentarze (0)