Firma » Prawo
Regulaminy Facebook’a pod lupą UOKiK
Autor: Przemysław Walasek, LL.M., adwokat, partner w Kancelarii Taylor Wessing w Warszawie
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
UOKiK postanowił zbadać regulaminy Facebooka m.in. w kontekście klauzul regulujących sposób wykorzystania danych osobowych użytkowników oraz procedury ich udostępniania podmiotom trzecim. Zdaniem urzędu postanowienia w tym zakresie są niejednoznaczne i niedookreślone, a to za sprawą wykorzystania np. zapisów odnoszących się do zbierania „różnych informacji na temat użytkownika”, „przez uzasadniony czas”, a które mogą podlegać przekazaniu „firmom będącym częścią Facebooka”. Jako że zapisy te mogą potencjalnie wprowadzać użytkowników w błąd, UOKiK ma przyjrzeć się stosowanym procedurom m.in. pod kątem ewentualnych naruszeń praw konsumentów.
W powyższym kontekście warto zwrócić uwagę na fakt, że komentowane regulaminy prowadzą do zawarcia przez użytkownika umowy z podmiotem zagranicznym, tj. spółką prawa irlandzkiego. O ile postępowanie wyjaśniające toczy się w sprawie, a nie przeciwko tejże spółce, to jednak może ono prowadzić do wszczęcia stosownego postępowania przeciwko samej spółce. W dotychczasowej praktyce UOKiK sprawy prowadzone przeciwko podmiotom z innych państw Unii Europejskiej zdawały się stanowić ułamek ogólnej działalności Urzędu, pomimo że został on wyposażony w stosowne narzędzia. Warto bowiem przypomnieć, że procedurę w tym zakresie wyznacza Rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 2004 r. w sprawie współpracy między organami krajowymi odpowiedzialnymi za egzekwowanie przepisów prawa w zakresie ochrony konsumentów.
O ekspercie
Przemysław Walasek jest partnerem w kancelarii Taylor Wessing w Warszawie i kieruje działem własności intelektualnej.
Wraz ze swoim zespołem doradza największym spółkom giełdowym i innym znaczącym, międzynarodowym firmom, w szczególności koncentrując się na aspektach prawa autorskiego, znakach towarowych, prawie mediów i prawie konkurencji. Ma wieloletnie doświadczanie
w doradztwie dla klientów z sektora e-commerce, w tym host providerów, producentów
i dystrybutorów gier komputerowych oraz sklepów internetowych. Wspiera klientów w zakresie kształtowania strategii ochrony praw własności intelektualnej oraz pomaga im w egzekwowaniu ich naruszeń, w tym także dokonywanych w internecie, zarówno w Polsce, jak i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej.
Regularnie występuje jako prelegent na konferencjach dotyczących prawnych aspektów sektora
e-commerce, prawa własności intelektualnej oraz nowych technologii.
Przemysław Walasek studiował prawo w Niemczech i w Polsce. Pracował w renomowanych, międzynarodowych kancelariach w Warszawie, zanim w roku 2012 dołączył do zespołu Taylor Wessing.
O Taylor Wessing:
Taylor Wessing jest międzynarodową kancelarią oferującą pełen zakres usług prawnych. Nasz zespół liczący ponad 1200 prawników pomaga klientom z najbardziej dynamicznych branż. W doradztwie świadczonym na rzecz klientów, kierujemy się innowacyjnym podejściem do ich spraw biznesowych, które pomaga im osiągnąć sukces . Wspieramy klientów wszędzie tam, gdzie chcą rozwijać swój biznes. Nasze 33* biura w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Azji oraz nasze dwie filie w USA łączą ugruntowaną wiedzę o lokalnych uwarunkowaniach w zakresie handlu, przemysłu i kultury z międzynarodowym doświadczeniem w zakresie prawnej obsługi organizacji biznesowych, w celu zapewnienia proaktywnych, zintegrowanych rozwiązań dla naszych klientów.
* w tym nasze stowarzyszone biura w Indonezji, Arabii Saudyjskiej i Korei Południowej
Nadesłał:
INFINITY Aleksandra Gąsowska
|
Komentarze (0)