Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Seniorzy a przyswajanie nowej wiedzy
Jeszcze parę lat temu w powszechnej świadomości funkcjonowało przeświadczenie, że starość wiąże się z nieuniknionym obniżeniem zdolności kognitywnych, a raz stracone komórki nerwowe nigdy już się nie odbudowują. Najnowsze badania dowodzą jednak, że osoby trzeciego wieku potrafią przyswajać nową wiedzę tak samo jak dzieci, a nawet skuteczniej - dzięki bagażowi doświadczeń, który mogą wykorzystać do budowania skojarzeń.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Człowiek uczy się całe życie...
To popularne powiedzenie nigdy nie wydawało się tak prawdziwe jak teraz. Jeszcze kilkanaście lat temu naukowcy uważali, że dysponujemy pewną określoną ilością komórek nerwowych i wraz z wiekiem tracimy coraz więcej z początkowej puli. Tymczasem okazuje się, że to twierdzenie mija się z prawdą. Nowe komórki nerwowe tworzymy przez całe życie, mało tego - im więcej czasu poświęcamy na doskonalenie pamięci w trakcie życia, tym silniejsze powiązania międzyneuronalne jesteśmy w stanie stworzyć! To odkrycie na poziomie teoretycznym od wielu lat potwierdza praktyka. Mamy bowiem do czynienia z renesansem zainteresowania nauką przez seniorów, zarówno w ramach Uniwersytetów Trzeciego Wieku, jak i szkół językowych, a także w domach spokojnej starości.
Jak rzekł kiedyś Marek Aureliusz: jesteśmy tacy jak nasze myśli. Okazuje się, że największą przeszkodą w uczeniu się nowych umiejętności przez osoby starsze jest ich przekonanie o własnej nieudolności. Starsi ludzie, wychowani w rzeczywistości powojennej, nie mieli dostępu do wiedzy na temat tego jak pozyskiwać wiedzę. Innymi słowy, nie znają metod skutecznego przyswajania nowych informacji, nauka wcale nierzadko kojarzy im się z mechanicznym wkuwaniem, niemającym nic wspólnego ze skutecznym uczeniem się.
Im dalej w las tym... jaśniej
Na szczęście społeczeństwo zmienia się i coraz częściej słyszymy postulaty tworzenia nowych Uniwersytetów Trzeciego Wieku i konieczności aktywizacji seniorów właśnie w obszarze nabywania nowych kompetencji. Jednym z najistotniejszych odkryć współczesnej dydaktyki jest uczenie się poprzez skojarzenia i wyobrażenia. Im więcej zmysłów i emocji zostanie zaangażowanych w ich tworzenie, tym lepiej uda się zapamiętać powiązaną informację. Ludzie starsi mają tę niewątpliwą przewagę nad młodszymi, że ich bogate życiowe doświadczenie pozwala im lepiej kojarzyć nową wiedzę z już nabytą, a także generować silniejsze emocjonalnie wyobrażenia, bazujące na wspomnieniach.
Również w zakresie opanowania struktur gramatycznych i relacji semantycznych późni dorośli mają większe możliwości niż dzieci i młodzież. Dzieje się tak, ponieważ zdolności poznawcze wyższego rzędu rozwijają się z wiekiem. Nic dziwnego, że najwięksi erudyci i mówcy to osoby dojrzałe lub wręcz sędziwe.
Świat zmienia się bardzo szybko, a będzie zmieniał się jeszcze prędzej. Pamiętajmy, że czas jest nieubłagany i starość czeka na wszystkich. Powinniśmy wypracować pozytywne nastawienie do tego nauki przez całe życie i wspierać seniorów w nabywaniu przez nich nowej wiedzy we wszystkich obszarach, które ich interesują. Szczególnie tych pozwalających im lepiej adaptować się do współczesności.
Artykuł powstał dzięki wsparciu Rezydencji Seniora „Edessa".
Nadesłał:
Dawid Piwek
|
Komentarze (0)