Motoryzacja » Transport
Sezon na naprawę floty
Zobacz więcej zdjęć » |
Bezpieczeństwo i komfort pasażera przede wszystkim
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Grudzień i styczeń to paradoksalnie początek gorącego okresu, przynajmniej przewoźników autobusowych i autokarowych. Po mniej aktywnej jesieni floty autobusowe czeka bardzo intensywny czas pracy rozpoczynający się od wzmożonych wyjazdów rejsowych w okresie świąt przez długi okres rejsowych i wycieczkowych przejazdów związanych z sezonem narciarskim oraz feriami zimowymi trwający aż do wczesnej wiosny. Wzmożona intensywność przejazdów wymaga właściwego dostosowania floty do spełnienia wymogów zarówno bezpieczeństwa jak i jakości czy komfortu podróży pasażerów na bardzo konkurencyjnym rynku. Chociaż zgodnie z przepisami okresowe przeglądy, a co za tym idzie również naprawy, muszą być przeprowadzane co pół roku, warto uniezależnić się od kalendarza dowodu rejestracyjnego na rzecz kalendarza ekonomii.
- Przeprowadzanie okresowej naprawy floty autokarowej, czy to sprowadzające się do napraw głównych czy tylko bieżących, warto przeprowadzić w grudniu lub styczniu. Dzięki kompleksowemu przygotowaniu pojazdów do intensywnych wyjazdów sezonowych na kursach rejsowych możemy uzyskać dwa niezwykle ważne atuty. Nie tylko zabezpieczamy się przed wyłączeniem autobusu z kursowania w gorącym okresie przewozowym, ale również wyrabiamy zapamiętywane na długo przez pasażerów poczucie jakości realizowanej usługi – mówi Marcin Wocław, prezes firmy Bus-Service.
Niezależnie od aktualnego przeglądu czy wymagań dotyczących głównej naprawy warto skorzystać więc z możliwości przeprowadzenia napraw okresowych i wymiany części. Tutaj przegląd i naprawa sprowadzać się będzie do dwóch kategorii najważniejszych dla przewozu osób – bezpieczeństwa i komfortu podróży. Dla zapewnienia bezpiecznego przejazdu przed intensywnym okresem przejazdowym warto zadbać o kontrolę i ewentualną wymianę wszystkich nadwyrężonych latem części i materiałów. Elementy wymagające naprawy głównej każdy kierowca dostrzeże na pierwszy rzut oka. Kontroli mogą jednak wymagać mniejsze, trudniejsze do dostrzeżenia części w rodzaju uszczelek, filtrów, pasków i przewodów wymagające kompleksowej diagnostyki w specjalistycznym warsztacie. Za komfort podróży pasażerów odpowiedzialne będą natomiast, często awaryjne lub mocno eksploatowane części układów elektronicznych czy pneumatycznych. Chodzi przede wszystkim o sprawdzenie wszystkich bezpieczników, czujników, zaworów czy nawet żarówek, które warto czasem wymienić zanim dojdzie do awarii. Dodatkowo, elementy często nadeksploatowane przez pasażerów, takie jak odbojniki, siłowniki czy sprężyny foteli również warto sprawdzić przed wyjazdem do świątecznych tras przewozu osób. Nie można również zapominać o wymianie płynów eksploatacyjnych i regulacji układów, które odpowiadają zarówno za bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia pojazdu dla kierowcy, przekładające się na jakość podróży pasażerów. W przypadku autobusów są to szczególnie ważne elementy, w których nawet wymiana oleju czy płynów wymagać będzie specjalistycznej stacji i przeszkolenia mechaników.
Konkurencyjność przed podwyższanie standardów
Chociaż niezwykle ważne, to okresowe przeglądy i naprawy pojazdu tylko częściowo przekładają się na wyróżnienie przewoźnika na bardzo konkurecyjnym rynku transportu osób. Bezawaryjność pojazdów nie jest elementem dostrzegalnym przez pasażerów w pierwszej kolejności. O tym, czy pozytywnie oceniony zostanie przewoźnik i czy pasażer kolejny raz wybierze tę samą linię na ferie zimowe, którą jechał na święta do domu, decydować będzie przede wszystkim atrakcyjność oferty, komfort podróży i poczucie wygody oraz bezpieczeństwa.
- Przewóz osób to kategoria nieporównywalna z jakimkolwiek innym przewozem kołowym. Żaden ładunek ciężarówki czy lawety nie może być porównywany do posiadania dziesiątek pasażerów na długim dystansie. Tak jak w przypadku ciężarówki o komfort i wygodę należy zadbać w przypadku jedynie kierowcy, tak w przypadku autokaru trzeba je zagwarantować prawie setce osób na tej samej trasie – tłumaczy Marcin Wocław z Bus-Service.
Okres przeglądów i napraw przed zimowym sezonem warto więc połączyć z modernizacją floty autobusowej. Przeglądy techniczne elementów bezpośrednio odpowiedzialnych za komfort przejazdu w rodzaju sprawdzenia i czyszczenia klimatyzacji, naprawy oświetlenia itp. można połączyć z przygotowaniem pojazdu do zmieniającej się noworocznej oferty przewoźnika. Niektóre stacje diagnostyczno-naprawcze oprócz mechaniki mogą przeprowadzić prace związane z lakierowaniem autobusów, dzięki którym można podnieść atrakcyjność floty. Dodatkowo, w lakierni można przeprowadzić lub przygotować do przeprowadzenia wyklejania pojazdów grafiką, dzięki czemu już od początku roku będzie możliwe wdrożenie reklamy nowej oferty przewoźnika. Takie rozwiązanie sprzyja ekonomii przestoju, który zamiast wydłużenia poprzez oddzielne wizyty w warsztacie i lakierni prace przeprowadza się w trakcie jednego, krótszego czasu wyłączenia pojazdu z ruchu.
Kompleksowo, czyli opłacalnie
Kompleksowa modernizacja i naprawa floty autobusów jest więc najbardziej opłacalnym rozwiązaniem dla każdego przewoźnika. Wybór firmy odpowiedzialnej za przegląd i naprawę pojazdów powinien być uzależniony od jej charakterystyki i zakresu oferowanych usług gwarantujących ekonomikę wykorzystania planowego przestoju. Wśród nich, oprócz właściwego wyposażenia i parku maszyn gwarantujących jak najszybsze i jak najdokładniejsze badanie diagnostyczne i zaplecze do przeprowadzenia napraw powinny być wzięte pod uwagę dodatkowe atuty firmy. Tutaj należałoby wymienić wspominane połączenie warsztatu i diagnostyki z lakiernią dostosowaną do obsługi autobusów. Dodatkowo, warto ocenić gotowość firmy do przeprowadzenia wszystkich koniecznych napraw, co oznacza dostępność części zamiennych. Zapas części na miejscu, w warsztacie, może być atutem jednej firmy przeważającym nad usługami innej, zmuszonej do każdorazowego sprowadzania ich od producenta czy hurtowni. Niemniej ważne elementy odpowiadające za szybkość realizacji będą oferowane przez stację usługi dodatkowe w rodzaju umów serwisowych czy wsparcia powypadkowego.
- Dużą zaletą stacji obsługującej serwis i naprawę autokarową mogą być usługi w rodzaju pomocy wyjazdowej do awarii mających miejsce na trasie. W przeciwieństwie do samochodów osobowych, czy półciężarowych autobusy, tak jak ciężarówki, wymagają specjalistycznego sprzętu do przeprowadzenia naprawy w terenie, który faktycznie oznacza mobilny warsztat – dodaje Marcin Wocław z Bus-Service.
Wybierając firmę do opieki nad flotą autobusową oprócz elementów podstawowych jak doświadczenie firmy na rynku, zakres oferowanych usług czy ekonomikę planowanego przestoju warto sprawdzić, która firma łączy te wszystkie cechy z programem obsługi powypadkowej i serwisem gwarancyjnym. Dzięki temu, właściwie wykorzystany czas modernizacji i naprawy pojazdów przed zimowym okresem podwyższonej eksploatacji może oznaczać rozpoczęcie długofalowej współpracy wspomagającej rozwój firmy przewozowej.
Nadesłał:
bskowron
|
Komentarze (0)