Technologie » Komputery
Sony na targach IBC 2016: rozwój koncepcji „Beyond Definition”
Zobacz więcej zdjęć » |
W dniu otwarcia targów IBC 2016 firma Sony ujawnia nowe pomysły, metody i rozwiązania, które zmieniają świat rozwiązań dla mediów. Nowości ogłoszone przez Sony na targach IBC pokazują, jak postęp w dziedzinie obrazu, transmisji IP i organizacji pracy może pomóc stacjom telewizyjnym w wypracowaniu nowego spojrzenia na relacje i interakcje widzów i ekip produkcyjnych z twórcami oraz treściami. Firma Sony demonstruje ponadto, jak jej wizja „Beyond Definition” oraz bogaty dorobek technologiczny służą za punkt wyjścia do zapewnienia konsumentom nowych wrażeń i do otwarcia różnorodnych możliwości biznesowych. przed podmiotami z branży
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
— Sony stara się przewyższać oczekiwania klientów — mówi Adam Fry, wiceprezes działu Sony Professional Solutions Europe. — Innowacje w dziedzinie obrazu, technologii IP i organizacji pracy zaprezentowane przez Sony na targach IBC pokazują, że nieustannie dostosowujemy naszą technologię i ofertę usług, tak aby przewyższały one stale zmieniające się oczekiwania sektora mediów. Nadal dążymy też do uwolnienia olbrzymiej energii drzemiącej w obrazie. Wykorzystujemy do tego innowacyjne technologie, od przetworników do rozbudowanych systemów zarządzających wykorzystaniem multimediów, i korzystamy z pomocy wspaniałych ludzi.
Obraz
Kompleksowa organizacja produkcji w standardzie HDR i SDR
Do uzyskania realistycznego obrazu nie wystarcza sama rozdzielczość. Zainteresowanie twórców treści, którzy oswoili się już z produkcją obrazu w rozdzielczości 4K, zwraca się obecnie ku technologii HDR (dużego zakresu dynamiki). Zapewnia ona widzom jeszcze lepsze wrażenia i zwiększa wartość materiału w dłuższym horyzoncie czasowym. Podczas targów IBC firma Sony będzie pokazywać, że kompleksowa organizacja produkcji w standardzie HDR oznacza korzyści w różnych zastosowaniach, w tym transmisji wydarzeń sportowych i produkcji programów:
Sport na żywo w 4K: HDR zwiastunem jakościowej zmiany
· Wprowadzenie przez Sony modułu konwertera HDR HDRC-4000 wypełnia lukę w systemie organizacji pracy, która występowała dotychczas podczas transmisji realizowanych równolegle w dwóch formatach: 4K HDR i HD SDR. Konwerter jest oparty na krzywej Sony S-Log3 i przestrzeni barw BT.2020, zalecanych przy produkcjach na żywo w jakości 4K HDR. Umożliwia konwersję w czasie rzeczywistym na formaty wymagane w różnych zastosowaniach (emisja na antenie, telewizja OTT, pokazy publiczne), jak również wykonywanie przekształceń formatów wejściowych (OETF/EOTF, przestrzeń barw, HDR/SDR i rozdzielczość), w tym konwencjonalnych materiałów HD i sygnałów wideo innych niż S-Log3*, bez pogorszenia jakości obrazu. Urządzenie umożliwia realizację transmisji w standardach HDR i SDR bez stosowania dwóch niezależnych systemów organizacji pracy. Przyspiesza tym samym produkcję i zmniejsza jej koszty. To innowacyjne, kompleksowe rozwiązanie do organizacji pracy podczas produkcji na żywo w jakości 4K HDR jest wprowadzane pod nazwą „SR Live for HDR”. Dzięki niemu stacje telewizyjne mogą wykorzystywać w pracy zarówno nadzwyczajny obraz HDR, jak i konwencjonalne materiały 4K SDR oraz HD.
· * Hybrid Log Gamma, ST.2084
Produkcja programów 4K: rejestracja znakomitego materiału HDR w formacie XAVC z użyciem krzywej S-Log3
· Aktualizacja wewnętrznego oprogramowania kamer F55 i F5* do wersji 8 zapewnia obsługę zapisu w formacie XAVC 4K Class 480. Pozwala to zwiększyć przepływność nagrania i utrwalać znakomite obrazy HDR z użyciem krzywej S-Log3. Format XAVC umożliwia natychmiastowe sprawdzenie nagranego obrazu, przez co idealnie sprawdza się przy produkcji w jakości HDR programów dokumentalnych i przyrodniczych.
* W kamerze PMW-F5 wymagana jest instalacja licencji CBKZ-55FX.
Monitory 4K OLED do produkcji HDR
Firma Sony oferuje dwa zaawansowane monitory OLEDTRIMASTER EL™ o rozdzielczości 4K, które można wykorzystywać w produkcjach HDR. Wyróżnia je profesjonalna głębia czerni, doskonałe odwzorowanie kolorów, duża szybkość reakcji pikseli oraz dokładność przetwarzania sygnału. Oba modele obsługują także tryb HDR (High Dynamic Range — duży zakres dynamiki) oraz reprodukują szeroką przestrzeń barw, zgodną ze standardem DCI-P3 oraz większością standardu ITU-R BT.2020*.
· 30-calowy monitor studyjny 4K OLED BVM-X300 — flagowy model w ofercie profesjonalnych monitorów Sony — będzie oferowany w wersji 2. Jego wyposażenie obejmie zmodernizowane oprogramowanie wewnętrzne, zapewniające obsługę funkcji EOTF dla obrazów HDR, oraz nowe elementy sprzętowe: wejście HDMI do łatwego podłączania kamer i odtwarzaczy Blu-ray Disc oraz drugie wejście 4K 3G/HD-SDI ułatwiające integrację systemów.
· 55-calowy* monitor wizyjny 4K OLED PVM-X550 zapewnia doskonałą jakość dużego obrazu o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli w najbardziej ambitnych zastosowaniach. W trybie poczwórnym użytkownik może niezależnie regulować ustawienia każdej ćwiartki obrazu.
IP
Doskonalsze rozwiązania IP Live: gotowe dziś i otwarte na przyszłość
Firma Sony składa kolejne dowody zaangażowania w poszukiwanie rozwiązań, które pozwolą całej branży korzystać z wzajemnie współpracujących ze sobą rozwiązań IP.
Jednym z fundamentów strategii Sony jest dążenie do zapewnienia pełnej wzajemnej współpracy rozwiązań i systemów, tak aby były one gotowe do użytku już dziś, przy wykorzystaniu obecnych standardów, oraz otwarte na rozwiązania, które przyniesie przyszłość. Firma odgrywa ważną rolę w branży od 2012 roku. Początkowo uczestniczyła w pracach zespołu JT-NM (Joint Taskforce for Networked Media), później dołączyła do grup ASPEN i AIMS, a ostatnio pracowała nad rozwojem interfesju Networked Media Interface w ramach inkubatora NMI stworzonego przez stowarzyszenie AMWA.
Swoją pozycję innowatora technologicznego i lidera w dziedzinie wzajemnej współpracy zawdzięcza Sony nieustannemu wspieraniu otwartych protokołów. Sony przekazało stowarzyszeniu SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers) dokument RDD (Registered Disclosure Document) ze specyfikacją techniczną następujących składników technologii NMI: Essence Independent Mapping (RDD40), LLVC (RDD34) i NDCP (RDD38). Sojusz IP Live Alliance, który dąży do zapewnienia wzajemnej współpracy rozwiązań branżowych, powiększył się o czterech nowych członków: Asaca Corporation, ASTRODESIGN Inc., Lambda Systems Inc. oraz Studer by Harman.
Firma Sony wprowadziła także kilka nowych produktów związanych z interfejsem Network Media Interface (NMI):
· NXLK-IP45F to nowa karta multipleksera/demultipleksera AV, która umożliwia multipleksowanie i demultipleksowanie sygnałów wideo i audio przesyłanych łączem IP. Może też generować wyjściowy sygnał SDI z osadzonym dźwiękiem.
· NXL-IP4F, moduł konwertera SDI-IP, jest przeznaczony do użytku z samodzielnymi źródłami lub odbiornikami sygnałów 4K/HD, które mają być zintegrowane z systemem produkcji na żywo opartym na łączach IP.
· HKCU-IP43F to karta NMI pozwalająca na łatwe połączenie jednostki sterującej Sony HDCU-4300 z siecią systemu IP Live.
· XKS-Q8111 i XKS-Q8166, obsługiwane przez NMI karty wejścia/wyjścia QSFP+ do mikserów XVS, zapewniają bezpośrednią łączność z głównym mikserem w sieci IP Live przez łącze światłowodowe 40 Gb/s.
· PWA-MV1N to oprogramowanie multiview umożliwiające bardzo efektywne monitorowanie infrastruktury transmisyjnej IP Live. Radykalnie zmniejsza ono ilość zasobów wideo wykorzystywanych do monitorowania.
W ramach działań popularyzujących rozwiązania IP Live firma Sony stworzyła miejsce szkoleń i edukacji ich użytkowników. W czerwcu 2016 r. na terenie ośrodka filmowego Pinewood Studios zaczął działać unikatowy na skalę Wielkiej Brytanii obiekt: studio IP Live przy centrum Digital Motion Picture Centre Europe. Ośrodek ten zapewnia materiały edukacyjne, szkolenia i praktyczne narzędzia, które pomagają stacjom telewizyjnym oraz firmom producenckim doskonalić się w stosowaniu rozwiązań IP i rozwijać ich wykorzystanie. W uruchomionej w czerwcu bieżącego roku placówce firma Sony przeszkoliła wielu pracowników czołowych stacji telewizyjnych. W rezultacie mogą oni przejść od etapu poznawania teorii i udziału w pokazach do prób z wzajemnie współpracującymi produktami w rzeczywistym środowisku transmisji na żywo. Zdobyte w ten sposób nowe umiejętności zaprocentują w przyszłej karierze zawodowej.
Organizacja pracy
Zmiany w organizacji produkcji i dystrybucji
Sony potwierdza wolę współpracy z podmiotami z sektora mediów w roli strategicznego partnera biznesowego i pomocy im we wprowadzaniu zmian w różnych platformach produkcyjnych oraz w organizacji produkcji i dystrybucji. Firma skupiła się zwłaszcza na produkcji wiadomości. Wprowadziła szereg rozwiązań i usług, które poprawiają komunikację między kamerą w terenie a ośrodkiem produkcji wiadomości:
· XDCAM Air — wykorzystanie potencjału chmur obliczeniowych i sprzętu XDCAM. Platforma XDCAM Air pomaga przyspieszyć emisję materiału. Wykorzystuje potencjał chmur obliczeniowych i atuty rozwiązań XDCAM firmy Sony, umożliwiając operatorom szybszą i wydajniejszą pracę. Mogą oni skoncentrować się na przygotowywanym materiale, wykorzystując kamerę jako integralny element organizacji pracy. Portal XDCAM Air pozwala używać przy pracy z treściami inteligentnych funkcji: nowych aplikacji mobilnych, zarządzania materiałami przez automatyzację metadanych, sterowania połączeniem z użyciem geolokalizacji GPS czy dystrybucji materiału do wielu miejsc. Dodatkowo platforma XDCAM Air będzie współpracowała z większością głównych systemów, zarówno oferowanych przez Sony, jak i inne firmy.
· Internet przede wszystkim — wprowadzenie systemu Media Backbone Hive na rynek europejski. Media Backbone Hive wykorzystuje najnowsze technologie informatyczne i jest oparty na infrastrukturze centrów danych. Zapewnia kompleksową organizację produkcji wiadomości i programów sportowych. Zadaniem systemu Hive, obejmującego szereg intuicyjnych w użyciu aplikacji opartych na sieci www, jest obsługa publikacji i emisji we wszelkiego rodzaju mediach: sieci www, kanałach mobilnych, serwisach społecznościowych i tradycyjnej telewizji. Użytkownik systemu ma do dyspozycji szereg pomysłowo zaprojektowanych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb pulpitów z danymi ułatwiającymi podejmowanie decyzji biznesowych. Uzyskana dzięki nim wiedza przekłada się na większą wydajność działań. Platforma Hive ułatwia podmiotom z sektora mediów i ich zespołom twórczym osiąganie doskonałości w tworzeniu materiałów. Jest dynamicznie skalowalna, pozwala lepiej zarządzać kosztami działalności, zmniejszać łączne koszty nabycia i utrzymania oraz unikać niepotrzebnych wydatków na nie w pełni wykorzystywane zasoby.
Ochrona, przechowywanie i przygotowywanie treści w skalowalnym systemie do zarządzania materiałami
Aby sprostać stale rosnącym wymaganiom związanym z zarządzaniem, przechowywaniem i ponownym wykorzystaniem materiałów cyfrowych, firma Sony wprowadziła solidne, długoterminowe rozwiązanie zapewniające maksymalną wszechstronność, skalowalność, niezawodność i wydajność.
· Podczas targów IBC odbyła się także premiera systemu Media Backbone NavigatorX, będącego zmodernizowaną wersją rozwiązania Sony Media Navigator. W nowym systemie pojawiły się funkcje ułatwiające, przyspieszające oraz usprawniające zarządzanie materiałami i organizacją pracy. System jest oparty na wprowadzonym w zeszłym roku rozwiązaniu Media Navigator. Uwzględniając opinie i życzenia klientów, dostosowano go do pracy w wielu nowoczesnych środowiskach. Użytkownicy mają możliwość zarządzania materiałami w różnych formatach i mogą korzystać z szeregu narzędzi do produkcji, archiwizacji i organizacji pracy. Media Backbone NavigatorX jest wyposażony w prosty system obsługi: opartą na technologii HTML aplikację sieci web, zgodną z wieloma przeglądarkami internetowymi.
· W kwietniu 2016 r. firma Sony wprowadziła na rynek drugą generację systemu Optical Disc Archive, który umożliwia długoterminową, bezpieczną archiwizację na sprawdzonych nośnikach dyskowych. Maksymalny okres przechowywania najnowszych nośników szacowany jest na 100 lat. Pojedyncza kaseta łączy pojemność do 3,3 TB z przystępną ceną.
· System Optical Disc Archive przewyższa poziomem dostępności inne nośniki archiwizujące ogólnego przeznaczenia. Może być wykorzystywany w różnych procesach, takich jak wymiana nośników, tworzenie kopii bezpieczeństwa projektu czy archiwizacja near-line. W przypadku większych projektów firma Memnon Archiving Services (należąca do grupy Sony) oferuje digitalizację archiwów audiowizualnych na dużą skalę. Jest to kolejne potwierdzenie dbałości firmy Sony o zachowanie inwestycji o dużej wartości i cennych danych dla przyszłych pokoleń.
Inne produkty ogłoszone na targach Sony IBC 2016
Podczas targów IBC firma Sony będzie prezentować szereg produktów będących praktyczną realizacją wizji Beyond Definition:
· HDC-P43 — kamera POV (point-of-view) o rozdzielczości 4K pozwalająca pokazać scenę z dowolnej perspektywy. Sony HDC-P43 to nowa, unikatowa kamera POV (point-of-view) o rozdzielczości 4K przystosowana do nagrywania obrazu 4K HDR i HFR. Model ten jest oparty na platformie HDC-4300, ale ma lekki, zwarty korpus i zużywa mniej energii. Kamera HDC-P43 sprawdza się w różnych zastosowaniach i daje ekipom produkcyjnym bez porównania większe możliwości filmowania w jakości 4K. Może być używana w dużych, studyjnych systemach kamerowych, w których skład wchodzi model PMW-F55 z adapterem CA4000, jako samodzielna kamera 4K do instalacji w ograniczonej przestrzeni oraz jako kamera do zdjęć z wysięgnika lub filmowania z góry sali lub innego miejsca wydarzenia. Aby dostosować ją do indywidualnych potrzeb i wymagań przy transmisjach na żywo w jakości HD, 4K, HDR i HFR, można zakupić szereg opcjonalnych licencji na oprogramowanie, pozwalających na przykład aktywować tryby nagrywania 4K i HFR.
· Kamery zdalnie sterowane PTZ 4K/HD. Nowe kamery BRC-X1000 i BRC-H800 odznaczają się dużą czułością i zapewniają imponującą jakość obrazu oraz niski poziom szumów. Idealnie nadają się do użytku jako główne kamery w lokalnych ośrodkach telewizyjnych, studiach operatorów telewizji kablowej, w placówkach edukacyjnych, szpitalach i administracji publicznej, jak również do nagrywania wydarzeń na żywo w miejscach kultu religijnego, na uroczystościach ślubnych itp. Mogą także stać się kluczowym elementem produkcji w dużych, zaawansowanych obiektach, które potrzebują sprawdzonej efektywności, jaką zapewniają w produkcji kamery zdalnie sterowane BRC.
· Wymienny obiektyw E PZ 18–110 mm F4 G OSS Super 35mm/APS-C z elektryczną regulacją zoomu. Najnowszy model z rodziny wymiennych obiektywów α doskonale pasuje do korpusów z systemem mocowania α, od profesjonalnego kamkordera PXW-FS7 do aparatów z wymiennymi obiektywami z serii α7. Pokrywa zakres ogniskowych od 18 do 110 mm (27–165 mm w przeliczeniu na format 35 mm) i wyróżnia się funkcjonalnością. Jest oparty na konstrukcji Sony SMO (Smooth Motion Optics), która eliminuje niepożądane fluktuacje obrazu w czasie nagrywania filmu: wahania ostrości i przesuwanie się osi obrazu przy regulacji zoomu oraz niestabilność kąta widzenia przy regulacji ostrości.
· Profesjonalne monitory studyjne do produkcji HD. Niedawno ogłoszone przez Sony monitory studyjne OLED TRIMASTER EL™ BVM-E171 (17-calowy) i BVM-E251 (25-calowy) obsługują przestrzeń barw ITU-R BT.2020, będącą standardem studyjnym dla obrazu Ultra HD, i zapewniają wierną reprodukcję kolorów. W celu wyeliminowania migotania, które może wystąpić zwłaszcza przy wyświetlaniu sygnałów o niskiej częstotliwości (24p, 24PsF, 50i itd.), monitory BVM-E171 i BVM-E251 pozwalają na wybór trybu bez migotania.
· Profesjonalny sprzęt audio. Firma Sony wprowadziła nowe modele ENG z serii DWX-N: dwukanałowy odbiornik typu slot-in DWR-S02DN oraz nadajnik dołączany DWT-P01N. Oprócz obecnego trybu kodeka 1 wprowadzone zostaną dwa dodatkowe tryby: 2 (wysoka jakość dźwięku i małe opóźnienie) oraz 3 (większa niezawodność transmisji radiowej). W nowym menu konfiguracji kamkorderów naramiennych XDCAM pojawią się z kolei ustawienia związane z dźwiękiem bezprzewodowym: zdalne sterowanie mocą wyjściową sygnału radiowego z nadajnika oraz ustawienie oszczędzania energii.
Stoisko Sony będzie się znajdować na stanowisku C101 w budynku Elicium w centrum ekspozycyjnym RAI w Amsterdamie w dniach od 9 do 13 września. Więcej informacji można znaleźć pod adresem pro.sony.eu.
Odbiornik DWR-S02DN i nadajnik DWT-P01N będą dostępne od listopada 2016 r. Kamery HDC-P43, BRC-X1000 i BRC-H800 oraz monitory BVM-E171 i BVM-E251 będą dostępne od grudnia 2016 r.
www.pro.sony.eu
Zapraszamy na Twittera @SonyProEurope / www.twitter.com/sonyproeurope
Kontakt dla prasy: malgorzata.blachnio@indalo.pl, tel. +48 509 047 721
Nadesłał:
INDALO
|
Komentarze (0)