Motoryzacja » Samochody

Sprawne hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy

Układ hamulcowy to bardzo ważna część naszego samochodu – kiedy nie jest na bieżąco sprawdzany, a w konsekwencji nie działa sprawnie, wpływa to negatywnie na nasze bezpieczeństwo.

Podstawowym elementem układu hamulcowego są klocki hamulcowe. W wielu samochodach montowane są tylko z przodu, gdyż przy tylnej osi często spotyka się hamulce bębnowe. Samochody wyposażone w mocniejszy silnik, mają zazwyczaj tarcze hamulcowe zamontowane na  wszystkich czterech kołach.

Jakie są objawy zużycia klocków hamulcowych?

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

„Grubość okładzin na klockach hamulcowych, można łatwo skontrolować samemu  po zdjęciu kół, poprzez otwory kontrolne w zaciskach hamulcowych. Rowek, który znajduje się w okładzinach służy do określenia stopnia ich zużycia – jeśli przestaje być widoczny, klocki powinny zostać wymienione. Pamiętajmy, że najtańsze zamienniki, mogą mieć sporo minusów takich jak np. mniejsza odporność na obciążenia termiczne i mechaniczne , czy też nieodpasowanie do kształtów zacisków hamulcowych. Materiał okładzin takich klocków nie spełnia najczęściej określonych przez producenta parametrów, co wpływa na żywotność klocków, ale co gorsze na wydłużenie drogi hamowania.” - Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

Przy okazji wymiany klocków nie zapomnijmy o wyczyszczeniu i nasmarowaniu prowadnic zacisków hamulcowych, gdyż od tego również zależy sprawność układu hamulcowego oraz sprawdzeniu stanu tarcz – te z licznymi, głębokimi rowkami oraz grubością mniejszą niż wskazana przez producenta  należy wymienić. Jeżeli tarcze hamulcowe mają na swojej powierzchni wyraźne przebarwienia – tzw. przypalenie powstałe w wyniku ich przegrzania – należy sprawdzić pod kątem bicia. Tarcze z nadmiernym biciem poosiowym również powinny być wymienione na nowe ponieważ powstałe bicie znacznie wydłuża drogę hamowania.  

Trwalsze od tarcz są bębny hamulcowe, które w nowych samochodach są montowane na tylnych osiach. Większość hamulców bębnowych wyposażonych jest w automatyczny mechanizm, odpowiedzialny za odpowiednie zbliżenie szczęk do bębna. Zdarzają się jednak i takie o ręcznej regulacji – sprawdźmy jaki typ jest w naszym samochodzie. Kiedy zauważymy, że cylindry do rozpierania szczęk w bębnach są nieszczelne, wówczas wymieńmy je jak najprędzej. Warto przy tej okazji zadbać o odpowietrzenie układu hamulcowego – tego typu czynności najlepiej powierzyć warsztatowi. Co jakiś czas sprawdzajmy również czy nie należy wymienić płynu hamulcowego – płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, wchłania wilgoć i degraduje się, co prowadzi do osłabienia działania hamulców.

„Kierowcy niestety często lekceważą hamulec ręczny - o jego niesprawnym działaniu dowiadują się najczęściej na przeglądzie technicznym. Sprawny hamulec, to nie tylko bezpieczeństwo ale również wygodna jazda – skontrolujmy stan linki, gdyż ona najczęściej ulega zatarciu.” – dodaje Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.


Sprawdzajmy regularnie układ hamulcowy - w razie jakichkolwiek usterek, reagujmy natychmiastowo - od tego zależy bezpieczeństwo nasze jak i innych użytkowników dróg.

 



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

fanhunter

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »