Społeczeństwo » Społeczeństwo
ŚWIATŁOCZULI – ŚWIĄTECZNA AKCJA SPOŁECZNA SKENDE SHOPPING I IKEA Lublin
Celem akcji „Światłoczuli” jest bezpośrednia pomoc materialna dla ośrodków zajmujących się edukacją oraz opieką nad dziećmi niewidomymi i słabowidzącymi. Projekt ma również szeroki wymiar edukacyjny oraz symboliczny. Wielu osobom trudno sobie wyobrazić, jak wygląda życie osób niewidzących. Akcja ma więc przybliżyć mieszkańcom Lublina świat osób niewidomych i tym samym przełamać strach, który często stanowi barierę uniemożliwiającą wzajemne poznanie się.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
– Okres przedświąteczny to wyjątkowy czas, w którym każdy z nas jest bardziej „światłoczuły” niż na co dzień i chce zrobić coś dobrego dla innych, dlatego wspólnie z IKEA postanowiliśmy wesprzeć dzieci niewidome i słabowidzące z lubelskich ośrodków. Zależy nam na tym, aby w naszą akcję zaangażowało się również jak najwięcej mieszkańców Lublina. – mówi Jacek Garbaczewski, dyrektor SKENDE Shopping.
Podczas trwania akcji w atrium SKENDE Shopping obok sklepu IKEA w Lublinie powstanie Świąteczna Strefa Światła. Na miejscu odwiedzający będą mieli możliwość podpisania się pod życzeniami dla dzieci niewidomych. Nie będą to jednak zwykłe podpisy, ale za pomocą specjalnej maszyny brajlowskiej. Z nich zostaną utworzone wyjątkowe księgi życzeń, które trafią do Stowarzyszenia Rodziców i Przyjaciół Dzieci Niewidomych i Słabowidzących „Bliżej Świata” oraz Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej.
Organizatorzy akcji przekażą również tym instytucjom pomoce dydaktyczne, które będą odpowiedzią na realne potrzeby ich podopiecznych. Zakupione sprzęty ułatwią im naukę i start w dorosłe życie, aby w przyszłości mogli być aktywni społecznie i zawodowo. Będą to, m.in.: maszyny brajlowskie, powiększalniki, kalkulatory, specjalne klawiatury oraz drukarki. Kwota przeznaczona na zakup tych pomocy wynosi 50 000 zł.
– Akcja Światłoczuli to wyjątkowa inicjatywa, która integruje i uczy wzajemności. Zależy nam, aby lublinianie dowiedzieli się jak najwięcej na temat życia osób niewidomych. Wierzymy, że dzięki temu kolejne spotkania z niewidzącymi przyniosą ciekawe relacje, a nie strach i obawy. Dlatego chcemy zaangażować w akcję jak najwięcej mieszkańców Lublina, ale również uwrażliwić na problemy, z którymi na co dzień muszą się zmierzyć osoby niewidome. – podkreśla Monika Kosińska, dyrektor sklepu IKEA w Lublinie.
Przez cały czas trwania akcji na terenie SKENDE Shopping, przy sklepie Intermarche, będzie również funkcjonowała zaaranżowana Strefa Edukacyjna. W niej zostaną umieszczone specjalne tablice edukacyjne
z wskazówkami, jak zachowywać się w towarzystwie osób niewidomych. Będą odnosiły się do różnych życiowych sytuacji, np. w jaki sposób witać się z osobą niewidomą, jak wytłumaczyć jej położenie przedmiotu np. na stole lub wskazać drogę.
17 grudnia w Strefie Edukacyjnej zostaną zorganizowane również wyjątkowe warsztaty dla mieszkańców Lublina. Ich uczestnicy będą mogli zobaczyć przedmioty, które ułatwiają osobom niewidomym codzienne funkcjonowanie, np.: miernik poziomu cieczy, mówiący zegarek oraz udźwiękowiony identyfikator kolorów. W programie również m.in.: nauka alfabetu Braille'a oraz tworzenie prostych grafik dotykowych. W okresie przedświątecznym na terenie SKENDE Shopping organizatorzy przewidują również warsztaty dla uczniów z lubelskich szkół. Wszystko po to, aby lepiej zrozumieć, jak na co dzień wygląda życie osób niewidomych.
Akcji Światłoczuli będą towarzyszyły dodatkowe wydarzenia w Ikea po Sąsiedzku. Od 15 do 31 grudnia będzie można zobaczyć tam wystawę prac dzieci niewidomych ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnych im. Prof. Zofii Sękowskiej. Z kolei 27 grudnia organizatorzy zapraszają na wyjątkowy pokaz filmu „Imagine” w reżyserii Andrzeja Jakimowskiego wyświetlany z audiodeskrypcją. To piękna i ujmująca historia o niewidomym instruktorze, który wykorzystując kontrowersyjne metody uczy swoich małych pacjentów sztuki orientacji w przestrzeni.
Więcej informacji o akcji Światłoczuli można znaleźć na stronie internetowej i fanpage'u SKENDE Shopping oraz na profilach Facebook IKEA i IKEA Po Sąsiedzku.
Nadesłał:
katarzyna.kolyga@romedia.info
|
Komentarze (0)