Dom » Wnętrza
Szkoła, która inspiruje
W dzisiejszych czasach mimo szybkiego rozwoju nowoczesnych technologii, system nauczania nie ulega zmianom. Zapomina się, że każdy człowiek posiada indywidualne preferencje oraz oczekiwania, jeśli chodzi o sposób nauki. Tradycyjny mechanizm edukacji nigdy nie wykorzystywał swojego pełnego potencjału. Często niewystarczająco angażował uczniów do nauki, a wręcz powodował efekt odwrotny: znużenie i niechęć do lekcji. Warto zastanowić się co jest tego przyczyną.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Skupienie kluczem do efektywnej nauki
Odpowiedzi należy szukać w fizjologii człowieka. Młodzi nie są w stanie osiągnąć maksymalnego skupienia podczas lekcji, jeśli muszą spędzić w pozycji siedzącej 45 minut bez możliwości interakcji z innymi lub wstania od ławki. Badania podają różne wartości czasu koncentracji. Przeciętna możliwość utrzymania wysokiego skupienia wynosi od 10 do 15 minut, potem mimowolnie spada. Dlatego uczniowie często są senni i mało zaangażowani podczas 45 minutowej lekcji. Chcąc uzyskać atencję młodzieży, należy umieć ją prawidłowo podtrzymywać. Trzeba jednak pamiętać, że skupienie bardzo szybko może ulec rozproszeniu. Na przykład, jeśli za oknem odbywa się mecz, który jest głośny, zainteresowanie uczniów zostanie automatycznie odwrócone w stronę tego co dzieje się na boisku. Dlatego ważne jest, aby umiejętnie prezentować uczniom co jakiś czas nowe rzeczy, najlepiej wspierając się prezentacją multimedialną lub innymi pomocami jak np. biała tablica, do której dostęp ma każdy uczeń.
Problematyka szkolnych ławek
Za słabe zaangażowanie uczniów winne jest także ułożenie przestrzenne klasy. Badania z Kennesaw State University udowodniły, że to gdzie siedzą uczniowie wpływa na ich zainteresowanie oraz zaangażowanie podczas lekcji. Osoby, które miały miejsce bliżej biurka nauczyciela były bardziej skoncentrowane i zainteresowane tematem niż ci, którzy siedzieli w ostatnich ławkach. Żeby dać każdemu uczniowi równe szanse należy zamienić niewygodne, tradycyjne krzesła na wyposażenie mobilne. Jeśli uczniowie będą zaopatrzeni w meble, które są przenośne i mogą zmieniać ich położenie, to każde miejsce w klasie jest tym najlepszym. Na ruchomości wyposażenia zyskują nie tylko uczniowie ale też nauczyciele. Dostają możliwość przystosowania przestrzeni klasy do indywidualnych potrzeb np. ułożenia ławek w półokręgu, jeśli w klasie odbywa się dyskusja lub postawienie biurek naprzeciwko siebie podczas prac grupowych. Krzesła, które świetnie sprawdzą się w placówkach oświaty można znaleźć na stronie mojekrzesla.pl. Odpowiednio wyszkoleni eksperci doradzą jakie meble najlepiej nadają się do klas.
Ruch to zdrowie
Kolejną przeszkodą, z jaką musi poradzić sobie mózg młodego człowieka to brak ruchu przez 45 minut lekcji. Wysiłek fizyczny jest bodźcem, który zmusza mózg do większej aktywności. Dzięki temu jesteśmy bardziej skupieni i szybciej przyswajamy nowy materiał. Pozbawiając ciało możliwości ruchu, sprawiamy że efekt jest odwrotny. Dlatego tak ważne jest, żeby uczniowie mieli swobodę ruchu – chodzenia, stania itp. Podczas samej lekcji nauczyciele powinni wspierać różne pozycje np. podczas pracy w grupie może być to pozycja stojąca. Niektóre zagraniczne szkoły zaczęły łączyć ruch z nauką. Doskonałym przykładem jest liceum w Australii, gdzie młodzi odbywają każdego ranka ćwiczenia podobne do tai-chi, które wzmacniają koncentrację.
Młodzi i wiecznie podłączeni
Nowe pokolenie jest pierwszym, które od urodzenia miało dostęp do nowych technologii, dlatego stanowią one dla nich naturalne środowisko. Dla młodych codziennością jest szukanie informacji w internecie oraz dzielenie się swoimi opiniami w mediach społecznościowych. Nowe technologie to dla współczesnych dzieci narzędzie nie tylko do rozrywki, ale też do pozyskiwania nowej wiedzy. Wszechobecna digitalizacja świata oraz rozwój technologii sprawił, że tradycyjne metody nauki straciły na popularności. Młode pokolenie rzadziej korzysta z bibliotek oraz papierowych książek. Notatki za
Komentarze (0)