Firma » Praca
Tu kryzysu nie widać
Zobacz więcej zdjęć » |
Polska to dla takich koncernów bardzo ważny rynek. Dlaczego? „Bo w przeciwieństwie do Włoch, czy Hiszpanii problemy gospodarcze nie przekładają się u nas na spadek konsumpcji - uważa Magda Tarkowska z Page Personnel. „Polacy wydają pieniądze oszczędniej, ale wydają. Zwłaszcza na produkty marek, do których są przyzwyczajeni. Dlatego też rynek ten nadal będzie stwarzał zapotrzebowanie na nowych pracowników - zarówno tych na pierwszej linii kontaktu z klientem w sklepie, jak i tych na stanowiskach wyższego szczebla" - dodaje Magda Tarkowska.
Profil pracownika sprzedaży w branży odzieżowej powoli się zmienia. Kiedyś praca w sklepie z ubraniami była traktowana jako dorywcze zajęcie dla studentów. Teraz coraz częściej może to być początek kariery w wielkiej korporacji. „Poprzez zagraniczne koncerny odzieżowe przechodzi do nas tamtejsza kultura, mentalność w której praca w retailu traktowana jest na równi z zatrudnieniem w branży bankowej, czy ubezpieczeniowej, a nie jako zajęcie dorywcze" - dostrzega Tarkowska.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Kogo szukają pracodawcy? Wymagania wobec potencjalnych pracowników są nieco wyższe niż kiedyś, szczególnie w sklepach sieci należących do wielkich koncernów. Konieczna jest dobra znajomość angielskiego i liczne cechy personalne takie, jak komunikatywność, energia i zapał do pracy. „To właśnie tzw. positive approach w największym stopniu przekłada się na wynik sprzedażowy" - zauważa Magda Tarkowska.
Większe wymagania to również większe możliwości. Sieci sklepów takie, jak Peek&Cloppenburg, czy Van Graaf inwestują w swoich pracowników i oferują im zagraniczne szkolenia, ścieżki kariery umożliwiające rozwój zawodowy oraz wyższe zarobki. „Firmy te oferują swoim menadżerom bardzo dobre warunki, nie odbiegające od tych obowiązujących w branży bankowej" - stwierdza Łukasz Dłuski. „Znam przypadki osób, które 10 lat temu zaczynały jako sprzedawcy, by poprzez stanowisko kierownika sklepu, a potem kierownika regionalnego trafić do centrali firmy. Teraz zarządzają sprzedażą w całym regionie Europy Wschodniej" - potwierdza Tarkowska.
Jak kształtują się zarobki w branży odzieżowej? Początkujący sprzedawca może liczyć na ok. 3 tysiące złotych brutto. Niedużo, ale zarobki kierownika sklepu to od 4 do 7 tysięcy, a kierownika regionalnego od 8 do 10 tysięcy złotych. „Zdarzają się oczywiście tacy, który zarabiają więcej" - kończy Magda Tarkowska.
Komentarze (0)