Motoryzacja » Samochody
Volvo XC90 to najwyższy poziom bezpieczeństwa
Zobacz więcej zdjęć » |
Aktywacja systemów bezpieczeństwa przed opuszczeniem drogi
Nowe Volvo XC90 było pierwszym samochodem seryjnym, w którym został zastosowany system minimalizujący konsekwencje, jeśli pojazd wypadnie z drogi. A te najczęściej są bardzo poważne. W Stanach Zjednoczonych wypadki, w których bierze udział tylko jeden samochód, to prawdziwa plaga. Ginie w nich połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. W Szwecji ginie w ten sposób jedna trzecia osób tracących życie na drogach. W Polsce w takich zdarzeniach każdego roku umiera 600 osób, co stanowi 18% wszystkich śmiertelnych wypadków.
W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia samochodu, np. w twarde podłoże. To rozwiązanie ma także na celu ochronę kręgosłupa podczas najpoważniejszych wypadków.
Aby zmniejszyć ryzyko niezamierzonego opuszczenia drogi, nowe XC90 jest wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.
Zapobieganie zderzeniom czołowym
W nowym XC90 znalazł się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach, których w Polsce jest bardzo dużo. System nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.
Stal borowa i roll-over
Podczas wprowadzania pierwszej generacji XC90 zorganizowano specjalny pokaz prasowy z symulacją wielokrotnego koziołkowania pojazdu (tzw. roll-over crash test). Kilkanaście lat temu tego rodzaju wypadki dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym trudnym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40% masy karoserii.
Aby zapobiec tego typu wypadkom, w nowym XC90 standardowo jest montowany system Roll Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji – chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.
Nadesłał:
JK PR
|
Komentarze (0)