Motoryzacja » Moto Serwis
W gąszczu opon – jak wybrać właściwe ogumienie na lato?
Zobacz więcej zdjęć » |
Sygnałem do zmiany opon z zimowych na letnie jest temperatura powietrza. Jeżeli przez okres tygodnia utrzymuje się ona w dzień powyżej 7°C, a w nocy powyżej 4°C to znak, że nareszcie czas udać się do serwisu. Opony letnie, projektowane do eksploatacji w temperaturach dodatnich na suchych i mokrych nawierzchniach, różnią się od zimowych budową i składem mieszanki. Dzięki większej zawartości kauczuku w gumie są twardsze i bardziej odporne na zużycie. Wzór bieżnika charakteryzuje mniejsza liczba rowków i nacięć, zapewniająca oponie większą powierzchnię styku z nawierzchnią, a co za tym idzie – lepszą przyczepność i hamowanie. Specjalnie zaprojektowane kanały odprowadzają wodę i pozwalają zachować odpowiednie właściwości podczas jazdy w deszczu czy na mokrej nawierzchni. Letnie ogumienie zapewnia niższe opory toczenia, co sprzyja zmniejszeniu zużycia paliwa. Brak zimowych lameli sprawia z kolei, że opony są cichsze. By z szerokiej oferty rynkowej właściwie wybrać letnie ogumienie, warto odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, dotyczących samochodu, sposobu i częstotliwości użytkowania, a przede wszystkim poznać podstawowe parametry opisujące oponę.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Rozmiar zgodnie z kartą pojazdu
Rozmiar opony ustalany jest przez jego producenta. Warto przestrzegać tych instrukcji, by podczas użytkowania otrzymywać właściwe dane prędkościomierza i przebiegu. Rozmiar podawany jako 195/65R15 91H – oznacza oponę radialną (R), przeznaczoną na 15 calową felgę, o 195 mm szerokości i profilu 65 (stosunek wysokości do szerokości). Końcowe 91H to indeksy nośności i ładowności. Zgodnie z tą informacją maksymalna prędkość z jaką okresowo można się na tej oponie poruszać wynosi 210 km/h (indeks H), a maksymalny ciężar przypadający na oponę może wynosić 615 kg. Warto o tym pamiętać przed wakacyjną podróżą, planując przewóz rowerów, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.
Cena równa się jakość?
Oferowane przez producentów ogumienie dostępne jest w trzech podstawowych segmentach jakościowych: premium, medium lub economy. Opony z poszczególnych klas różnią się trwałością, osiągami oraz ceną. „Światowe koncerny, produkujące opony premium prześcigają się w opracowywaniu innowacyjnych technologii, poprawiających osiągi. Przykładem jest YOKOHAMA, uczestnicząca w największych wydarzeniach motorsportu na świecie, takich jak WTCC czy ERC i wykorzystująca zdobyte tam doświadczenia dla potrzeb doskonalenia i tworzenia nowych opon do codziennego użytku. Dzięki temu opony japońskiej marki zapewniają komfort, precyzję prowadzenia i, co najważniejsze, najwyższy poziom bezpieczeństwa” – mówi Artur Posuszny z ITR CEE, będącej dystrybutorem opon marki YOKOHAMA. Segment ekonomiczny dedykowany jest mniej wymagającym kierowcom, właścicielom samochodów o mniejszej mocy silników, optymalizujących niezbędne wydatki na samochód.
Co mówią etykiety?
W wyborze ogumienia, z pomocą przychodzą umieszczone na oponach etykiety. Znajdują się na nich piktogramy określające oszczędność paliwa i bezpieczeństwo oraz uzyskane przez każdy z nich oceny w skali od A (najwyższa) do G (najniższa), a także kategorię generowanego hałasu i liczbę decybeli. Charakteryzujące budowę opony parametry są ze sobą ściśle powiązane i mają na siebie wzajemny wpływ. „Im niższe opory toczenia, tym dłuższa droga hamowania i mniejsze bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Dobra przyczepność na mokrej nawierzchni nie zawsze idzie w parze z oporami toczenia, przekładającymi się na mniejsze zużycie paliwa” – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE.
Opony z wysoką oceną w parametrze oszczędności paliwa sprawdzą się w samochodach eko, w hybrydach z napędem elektrycznym i zwykłych autach miejskich. Będą dobrym wyborem dla użytkowników, którzy cenią komfort i przyjemność z jazdy, nie rozwijając bardzo dużych prędkości. Amatorzy szybkiej sportowej jazdy powinni wybierać opony z najwyższą klasą w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni. „Najlepsze opony sportowe, wysoko oceniane w testach jak np. ADVAN Sport V105, przy doskonałych parametrach hamowania, mają jednocześnie klasę F lub nawet G w kategorii oszczędności paliwowej” – dodaje Artur Posłuszny. Warto pamiętać, że jeszcze ważniejsze niż parametry z naklejki są styl jazdy kierowcy i odpowiednia eksploatacja opony – przede wszystkim utrzymywanie odpowiedniego poziomu ciśnienia, pozwalającego na maksymalizacje osiągów i przebiegów każdej opony.
Odpowiednie do stylu i miejsca jazdy
Aby wybrać właściwie należy więc określić najważniejsze cechy użytkowania, takie jak styl jazdy – sportowy lub spokojny, a także warunki użytkowania – miasto, autostrada, czy bezdroża. Równie ważne będą osobiste preferencje, takie jak większe poczucie bezpieczeństwa lub oszczędność zużywanego paliwa. Zdaniem ekspertów w mieście najlepiej sprawdzą się opony o niskim oporze toczenia, na autostrady najlepiej wybrać oponę o wysokich parametrach bezpieczeństwa i niskim poziomie hałasu. Na bezdrożach najlepsze osiągi zapewnią opony oznaczone symbolem 4x4, o większej odporności na uderzenia i zużycie, z bardziej agresywnym bieżnikiem.
Komentarze (0)