Kultura, sztuka » Kultura
Wyniki konkursu Cepelii na Pamiątkę z Polski
Zobacz więcej zdjęć » |
Celem trwającego dwa miesiące konkursu było pozyskanie nowych, niesztampowych wzorów pamiątkarskich promujących Polskę. Jury oceniało nadesłane pamiątki pod kątem oryginalności, walorów estetycznych, a także marketingowych dla promocji Polski i kultury polskiej.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Do konkursu przystąpiło 477 osób, zgłaszając 894 prace. Komisja konkursowa nie przyznała pierwszej nagrody, przyznając w kategoriach „tradycja” i „inspiracja” nagrody drugie i trzecie oraz wyróżnienia. Nagrodzone prace charakteryzują się różnorodnością tematyki i technik wykonania oraz szerokim wachlarzem pomysłów i ich niekonwencjonalnością w kategorii INSPIRACJA oraz wysokim poziomem artystycznym i umiejętnością stosowania tradycyjnych technik rękodzielniczych w kategorii TRADYCJA. Konkurs potwierdził, że krajowi twórcy, zarówno artyści zawodowi jak i nieprofesjonalni, potrafią stworzyć interesującą ofertę odwołując się do estetycznych kanonów i wzornictwa zaczerpniętego z tradycji ludowej. Nagrody pieniężne dla twórców zwycięskich prac zostały ufundowane przez Fundację CEPELIA, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Polską Organizację Turystyczną. Zdobywcy drugich nagród otrzymali 9 000 zł, wyróżnień 5 000 zł, a wyróżnień 1 400 zł (w sumie 75 600 zł).
Konkurs przyniósł bardzo wiele ciekawych propozycji – powiedziała Anna Filipowicz-Mróz, Sekretarz Konkursu i jeden z jurorów – Wierzymy, że wybrane pamiątki mają duży potencjał popularyzatorski dla polskiej kultury w kraju i za granicą.
Uczestnicy zgłosili na konkurs zarówno przedmioty ozdobne jak i użytkowe, w tym związane z nowoczesnymi technologiami. Wśród nagrodzonych prac znalazły się między innymi torba laptopa, zestaw pendrive’ów, etui na telefon komórkowy, haftowane podkładki prezentujące polskie wynalazki, klapki „japolki” i t-shirty z językowymi łamańcami. W konkursie wzięli udział profesjonalni projektanci (w tym grupy projektowe), artyści, twórcy ludowi, a także hobbyści.
Jesteśmy niezwykle zadowoleni z szerokiego odzewu społecznego, z którym spotkał się konkurs, a także z wysokiego poziomu przysłanych prac – powiedział, podsumowując konkurs, Prezes Fundacji Cepelia Jan Włostowski – Jest to bardzo duży sukces Cepelii i wyznacza on kierunek jej dalszej działalności.
Otwarcie wystawy pokonkursowej, połączone z wręczeniem nagród finalistom, nastąpiło 18 listopada.Na wystawie zostaną zaprezentowane nagrodzone prace oraz najciekawsze pamiątki, które nie otrzymały nagród, ale są warte zaprezentowania szerokiej publiczności. Wystawę można oglądać do 10 grudnia 2009 w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie przy ulicy Kredytowej 1, a także na www.cepelia.pl.
Honorowy patronat nad Konkursem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski. Partnerami konkursu były Polska Organizacja Turystyczna, Związek Polskich Artystów Plastyków, Samorząd Województwa Mazowieckiego, Stowarzyszenie Twórców Ludowych oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.
LISTA NAGRODZONYCH W KONKURSIE FUNDACJI CEPELIA NA PAMIĄTKĘ Z POLSKI
II nagroda
Kategoria Inspiracja
Bogusław Śliwiński – Haftowane podkładki
Kategoria Tradycja
Beata Legierska – Etui na telefon z koronki koniakowskiej
III nagroda
Kategoria Inspiracja
Agnieszka Zaborska-Jagiełło (Grupa projektowa Zurribanda) – „Folk girl” - Układanka ze strojów ludowych
Joanna Sulich, Maria Odolczyk, Karolina Tarasiewicz, Jessica Czetwertyńska-Guibourgé, Katarzyna Jagiełło, Karolina Czapska – Torba na laptopa
Agata Wojtkiewicz, Aleksandra Szaflik – (grupa projektowa Kokoshka) – „Polish set” („zestaw polski”)
Marta Krzyszkowska-Gierych – T-shirty
Magdalena Jurek – Ptaszki – pendrive’y
Piotr Wiśniewski, Aleksandra Pięta – „Ludowadła” – sznurowadła z ludowym wzorem
Kategoria Tradycja
Jan Kirsz - Szopka
Anna i Rajmund Kicman – Figurki ceramiczne
Czesława Lewandowska – Koronkowe fartuchy
Wyróżnienia
Agnieszka Borowska-Korek, Marcin Korek – Szklany konik
Weronika Libiszowska, Emilia Noceń (Pracownia Blok Techniczny) – „Japolki” – klapki japonki
Zofia Piestrzyńska – Drewniane klipsy „zaczepki”
Edyta Ołdak – Karty do gry, domowa stacja meteorologiczna
Justyna Łodzińska (Ceramik) – Figurka baby
Agata Kowal-Rushil – Ptaszki z filcu
Dorota Taranek – Malowane jedwabne szale
Agnieszka Kaczmarek – Szablon
Eliza Sutkowska – Wycinankowa forma do pierników
Cepelia jest instytucją, która od 60 lat skupia się na zachowaniu, rozwoju i propagowaniu sztuki ludowej i nieprofesjonalnej. Działalność Cepelii, założonej w 1949 roku, jest wielowymiarowa. Corocznie realizuje działania edukacyjne, organizuje przeglądy, targi i wystawy związane ze sztuką ludową, w tym Targi Sztuki Ludowej w Krakowie oraz Cepeliadę w Sopocie. Organizuje lokalne i ogólnopolskie konkursy związane ze sztuką ludową, wspiera artystów i twórców ludowych. Posiada sieć sklepów z tradycyjnymi wyrobami. To dzięki wieloletnim działaniom Cepelii współcześni artyści i projektanci mogą inspirować się wciąż żywym tradycyjnym rękodziełem i sztuką.
Nadesłał:
FundacjaCepelia
|
Komentarze (0)