Firma » Biznes
WYSOKIE TEMPERATURY UTRUDNIAJĄ CI PRACĘ? POZNAJ SWOJE PRAWA I OBOWIĄZKI PRACODAWCÓW!
Zobacz więcej zdjęć » |
Wszyscy ci, którzy są już po lub przed letnią regeneracją, pracują normalnie i mogą odczuwać dyskomfort związany ze słoneczną aurą. Pracodawca, by utrzymać efektywność swoich pracowników, powinien w tym czasie zadbać o nich w sposób szczególny. Dostęp do wody, odpowiednia temperatura
w pomieszczeniu oraz optymalny czas pracy – to elementy, o które w trosce o wyniki pracowników, powinien zadbać pracodawca.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Na efektywność pracy zespołu składa się szereg czynników. Niewątpliwie ważne jest, żeby w czasie letnim pracownicy mogli wyjechać i odpocząć, by nabrać energii do nowych wyzwań. Równie ważne jest zadbanie o warunki pracy tych, którzy zdecydowali się na wykorzystanie urlopu w innym terminie lub po prostu są po czy przed wakacyjnym wyjazdem.
Poznaj obowiązki pracodawcy
W miejscach, gdzie wykonywana jest praca, kluczowy jest właściwy dopływ powietrza. W pomieszczeniach zamkniętych należy pamiętać o wentylacji czy klimatyzacji, a w razie potrzeby również o zamontowaniu rolet czy żaluzji. Ważne jest także, by pracownicy mieli dostęp do nieodpłatnej wody. Pracownikom biurowym przysługuje ona, gdy temperatura przekracza 28 st. C, a fizycznym – przy temperaturze wyższej niż 25 st. C. Osobom pracującym fizycznie na zewnątrz powinno się zapewnić wodę do mycia – około 90 l na osobę, przy czym odległość miejsca pracy od źródła wody nie może przekraczać 75 m.
Z powodu upałów pracodawca nie ma obowiązku skracania czasu pracy, pracownik zaś powinien wiedzieć, iż ma prawo do przerwania pracy w momencie, gdy jego stan psychofizyczny jest na tyle zły, że dalsza praca mogłaby zagrażać zdrowiu jego samego lub innych pracujących. Mówi o tym art. 210 §1 kodeksu pracy: „W razie gdy warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom, pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego.” Zgłoszenie takiej potrzeby pracodawcy, nie wiąże się dla pracownika z konsekwencjami finansowymi.
Poznaj potrzeby pracowników
Pracownik to przede wszystkim człowiek, który ma swoje potrzeby, lepsze i gorsze dni. Wie także, jakie warunki wpływają na komfort i efektywność jego pracy. W okresie wakacyjnym, i nie tylko, warto być czujnym na sygnały, które wysyła, by wyjść mu naprzeciw i pomóc w tym, by mógł należycie wypełniać swoje obowiązki.
- Mimo że kodeks pracy nie przewiduje innych przywilejów dla osób pracujących podczas upałów, nie oznacza to, że pracodawcy nie mogą z własnej inicjatywy lub na wniosek pracowników zastosować różnych udogodnień. Dobrym pomysłem jest na przykład wprowadzenie dłuższych lub częstszych przerw czy skrócenie czasu pracy. – podkreśla Natalia Bogdan, prezes zarządu Jobhouse. Dodaje: Pamiętajmy, że tylko zadowolony pracownik może pracować efektywnie. Warto zapytać swój zespół, czego potrzebuje, jak możemy pomóc naszym pracownikom, by w ten upalny czas pracowali w komfortowych dla siebie warunkach. Może się okazać, że wprowadzenie małych zmian sprawi, że zespół będzie zadowolony i efektywny.
Niezależnie od rodzaju podpisanej umowy, zapewnienie bezpiecznych i komfortowych warunków należy do obowiązków pracodawcy. Za nieprzestrzeganie przepisów BHP pracodawca może zapłacić nawet grzywnę w wysokości 30 000 złotych.
Nadesłał:
Aleksandra Matuła
|
Komentarze (0)