Gospodarka » Żywność
X EDYCJA TARGÓW SADOWNICTWA I WARZYWNICTWA TSW 2020 – PODSUMOWANIE SADOWNICZEGO FORUM EKONOMICZNEGO
Tegoroczne targi pobiły rekord popularności – w centrum targowo-wystawienniczym w Nadarzynie pojawiło się 391 wystawców, około 16 000 odwiedzających na 27 500 m² powierzchni wystawienniczej. Wydarzenie traktowane jest jako miejsce na wymianę poglądów i doświadczeń, gdzie prócz strefy wystaw, odbywa się szereg spotkań, szkoleń i prezentacji. W ramach TSW w środę 14 stycznia miało miejsce VI już Sadownicze Forum Ekonomiczne, podczas którego eksperci, decydenci i stowarzyszenia prezentowali aktualną sytuację polskiego sadownictwa.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
W otwarciu targów uczestniczył Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski, który mówił o wyzwaniach branży sadowniczej i warzywniczej jako jednych z najważniejszych branż produkcji żywności w Polsce. Minister wyraźnie wskazał na konieczność organizacji rynku, współpracy w ramach branży i poprawy zorganizowania się rolników i przetwórców. Skomentował problem jako jeden z głównych wad tego sektora. – Produkcja żywności świeżej, nieprzetworzonej, owoców i warzyw powinna opierać się na zorganizowanych rolnikach i na zorganizowanych sadownikach. Przewagą rolników w Europie Zachodniej nie jest lepsza technika, ani wsparcie finansowe. Przewagą rolników Europy Zachodniej, naszych głównych konkurentów – Niemiec czy Francji, jest wyłącznie stopień zorganizowania. Nic więcej. Stopień zorganizowania do wspólnego używania maszyn, zaopatrywania się w środki do produkcji, wspólnego przygotowywania oferty rynkowej i negocjowania cen, a także do wspólnego przetwórstwa – dodał Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski. Minister zakomunikował również, że współpraca organizacji reprezentujących producentów warzyw i owoców, a nie konkurencja, może przynieść dalekosiężne korzyści dla tego sektora.
Podczas części głównej VI Sadowniczego Forum Ekonomicznego, w ramach wykładu pt. „Aktualna sytuacja na rynku owoców – szanse i zagrożenia dla polskich producentów”, Marian Borek – zastępca Dyrektora Departamentu Rynków Rolnych MRiRW przypomniał silne i długoletnie powiązania Polski z rynkiem europejskim, które wskazują na możliwość wzrostu eksportu do tych krajów w sytuacji poprawy jakości produkcji i wzrostu koncentracji dostaw. Poruszył też kwestie współpracy. – Obserwujemy zwiększającą się liczbę organizacji producentów (w tym realizujących program operacyjny) pozwalających na koncentrację działań wokół warzyw i owoców. Dodatkowo bezcenne jest wsparcie ze środków unijnych akcji promujących wzrost spożycia produktów ogrodniczych w krajach Unii Europejskiej i wzrost eksportu na rynki krajów trzecich – podkreślił Borek.
Ważnym gościem jubileuszowych Targów Sadowniczych i Warzywniczych był Philippe Binard, Delegat Generalny Freshfel Europe, Europejskiego Stowarzyszenia ds. Świeżych Owoców i Warzyw, który podczas wykładu na temat „Przyszłości sektora na tle nowej WPR, wyzwań, zagrożeń i możliwości na najbliższe 10 lat” zwrócił uwagę na fakt, że Polska to bardzo ważny partner dla UE, który proponuje europejskim oraz światowym rynkom zbytu warzywa i owoce na najwyższym poziomie. Dlatego Freshfel Europe chce niezmiennie szukać możliwości współpracy z polskim sektorem. – W tej wspólnej polityce rolnej, gdzie kładziony jest nacisk na jakość oraz ekologię, musimy dążyć do tego, aby coraz więcej organizacji producenckich miało swój program operacyjny. W przyszłym roku będziemy obchodzić Międzynarodowy Rok Warzyw i Owoców – to dobra okazja, aby zacząć intensywnie wprowadzać te działania w życie – dodał Binard. Delegat Generalny Freshfel Europe przypomniał, że przyszłość Wspólnej Polityki Rolnej będzie podyktowana zbliżającym się brexitem oraz innymi nowymi priorytetami gospodarczymi. Reforma WPR doprowadzi do większej liczby trafnych krajowych strategii wdrażanych w całej UE. Programy operacyjne organizacji producentów pozostaną główną formą rozwoju tego sektora, które wraz z programami dla szkół i promocją zdrowego stylu życia będą wykorzystywane z pełnym potencjałem do stymulacji konsumpcji. Wspólna Polityka Rolna wspierająca producentów i sektory przekształci wyzwania w nowe możliwości.
Z kolei Mirosław Maliszewski reprezentujący Związek Sadowników Rzeczpospolitej Polskiej w swojej wypowiedzi „Jak rysuje się przyszłość handlu jabłkami w świetle zmieniających się wymogów handlowców i konsumentów?” powiedział, że Polska stoi przed ogromnym wyzwaniem dostosowania swoich produktów sadowniczych do wymogów krajowych, europejskich i światowych. – Aktualnie najwięksi partnerzy producentów jabłek, którzy mogą sprzedawać ich towar to krajowe sklepy wielkopowierzchniowe, które narzucają nową politykę związaną z produktem, gdzie skrupulatnie sprawdzają cenę oraz ich jędrność. W tej sytuacji pojedynczy wytwórca owoców nie jest w stanie sprostać takim oczekiwaniom, dlatego tak ważne jest, aby mobilizować producentów w grupy, które są dobrym partnerem do rozmów dla takich rynków zbytu – dodał Maliszewski. Prezes ZSRP podkreślił, że Polska jako eksporter na dalekie rynki ma większe szanse na współzawodnictwo z innymi ogólnoświatowymi dostawcami, którzy konkurują głównie ceną / jędrnością / powtarzalnością / odmianą, działając w zorganizowanych grupach. – Tylko wtedy będziemy mogli rywalizować z innymi krajami, produkując jabłka lepszej jakości, a nie tylko proponując atrakcyjną cenę.
Jednogłośnie z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi na takie same zagadnienia wskazała Sekretarz Generalna Stowarzyszenia Unia Owocowa, Paulina Kopeć, która w swojej części na temat: „Przyszłość handlu – grupy producenckie i ich zrzeszenia oraz ich rola w rozwoju eksportu” zdradziła, że trwają prace finalne nad raportem, który pokazuje potrzebę współpracy producentów owoców, aby branża sadownicza mogła konkurować z największymi rynkami eksportowymi Niemiec i Francji. – Dzięki organizacji produkcji jesteśmy w stanie osiągnąć lepszą równowagę popytu i podaży oraz stymulować koncentrację podaży. Wspólne działania pozwolą obniżyć koszty produkcji i ustabilizować ceny na poziomie produkcji. Ponadto organizacje producentów są w stanie koordynować kampanie promocyjne na poziomie krajowym i międzynarodowym oraz podnosić świadomość organów publicznych na temat ochrony przemysłu jabłkowego – skomentowała Paulina Kopeć.
X Targi Sadownictwa i Warzywnictwa stały się platformą do wymiany poglądów i doświadczeń tych sektorów na arenie krajowej oraz międzynarodowej. Bezpośrednia konfrontacja ekspertów i decydentów pokazała, że osoby działające w branży jednogłośnie chcą współpracować w imię rozwoju rynku sadowniczego w Polsce.
Nadesłał:
Marika Owczarek
|
Komentarze (0)