Gospodarka » Żywność

Żabka osiągnęła neutralność plastikową w 2020 r. w ramach swoich marek własnych

Żabka osiągnęła neutralność plastikową w 2020 r. w ramach swoich marek własnych
Zobacz więcej zdjęć »
Przy okazji Międzynarodowego Dnia Ochrony Środowiska, Żabka podsumowuje swoje działania w trosce o planetę. Eksperci szacują, że od pół wieku ludzkość żyje na „kredyt ekologiczny”. Ziemia ma ograniczoną zdolność do odnawiania zasobów, co oznacza, że model ten nie może funkcjonować w nieskończoność.

Żabka, obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów, ma świadomość roli, jaką może odegrać wobec ograniczania plastiku i zachęcania klientów do dokonywania dobrych dla planety wyborów. Celem Żabki jest cyrkularność, czyli zamknięcie obiegu surowców. W minionym roku Żabka jako pierwsza sieć handlowa w Polsce osiągnęła neutralność plastikową, co oznacza, że wraz z klientami i partnerami biznesowymi, zebrała tyle plastiku, ile wprowadziła do obiegu w swoich markach własnych i materiałach w sklepach. Doceniając znaczenie globalnych i regionalnych partnerstw na rzecz rozwiązywania największych wyzwań współczesności, Żabka przystąpiła też do Polskiego Paktu Plastikowego.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

 

- Model modern convenience zakłada, że większość produktów, które sprzedajemy w Żabce, jest konsumowana przez klientów od razu i się nie marnuje. Dlatego kluczowym obszarem naszej odpowiedzialności są opakowania na produkty. Poprzez różnego rodzaju inicjatywy zachęcamy naszych klientów i franczyzobiorców do włączania się w proces budowania obiegu zamkniętego, promując ideę „zero waste". Rezultatem naszych działań było osiągnięcie w 2020 roku neutralności plastikowej w stosunku do wprowadzonych do obrotu przez Żabkę materiałów i opakowań produktów marek własnych, dostępnych tylko w sieci. Ponadto przystąpiliśmy do Polskiego Paktu Plastikowego. Wierzymy, że działając razem, możemy jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku - mówi Anna Grabowska, Wiceprezeska Zarządu ds. Strategii Konsumenckich Żabka Polska.

Żabka rozpoczęła od wdrożenia zasad ekoprojektowania. Pierwszym efektem było wykorzystanie w produktach marek własnych butelek pochodzących w 100 proc. z recyklingu. W efekcie wszystkie butelki marek Foodini, Wycisk, OD NOWA oraz shoty S! mają o 33 proc. niższy ślad węglowy aniżeli butelki wykonane z tworzyw sztucznych ze źródeł pierwotnych.

Jednocześnie Żabka w innowacyjny sposób odpowiada na wyzwanie, jakim jest zbiórka plastikowych butelek i darowanie im drugiego życia. Jako pierwsza firma w Polsce, wspólnie z partnerami, wdrożyła rozwiązania zgodne z założeniami gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) dla marki wody OD NOWA. Akcja ma charakter pilotażowy i jest prowadzona w ponad 20 warszawskich sklepach. W placówkach tych ustawione są pojemniki, do których klienci mogą oddawać puste butelki. Ponadto Żabka realizuje także inny pionierski projekt - przy 15 sklepach w Poznaniu i Warszawie testuje EKOmaty, czyli automaty do zbiórki plastikowych opakowań po napojach i aluminiowych puszek. To innowacyjne rozwiązanie Żabka wdraża wspólnie z Żywiec Zdrój. Firmy połączyły siły, by jeszcze skuteczniej promować recykling jako jeden ze sposobów na ograniczenie produkcji pierwotnego plastiku. Dzięki obu akcjom dziennie ze sklepów Żabka odbieranych jest i otrzymuje drugie życie ponad 1000 butelek.

Troska o ochronę środowiska naturalnego to także temat bliski franczyzobiorcom sieci Żabka. Dlatego sieć wraz z nimi zbiera m.in. folię z opakowań zbiorczych i transportowych, a następnie dostarcza ją do punktów recyklingu. W 2020 r. drugie życie otrzymało w ten sposób 1,6 tys. ton tworzyw sztucznych, czyli o 50% więcej niż w roku poprzednim.

Jednocześnie sieć konsekwentnie dąży do tego, by sukcesywnie eliminować ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku. W ponad 7200 sklepach Żabka torby na zakupy, woreczki, oraz plastikowe wieczka do kawy zostały zastąpione całkowicie biodegradowalnymi, papierowymi odpowiednikami. W ten sposób Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie, jednocześnie budując wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne. Obecnie Żabka realizuje kolejny etap tego procesu - prowadzi przegląd asortymentu w celu eliminacji zbędnego, jednorazowego plastiku z oferty produktowej sklepów. Toczą się także prace nad wprowadzeniem zamienników, które będą bardziej przyjazne środowisku.
Żabka jest także świadoma, że chcąc ograniczać niepotrzebny plastik i pracować nad gospodarką obiegu zamkniętego, powinna - poza edukacją klientów i współpracą z partnerami biznesowymi - podejmować także współpracę z organizacjami działającymi na rzecz ochrony środowiska. Żabka przystąpiła więc do Polskiego Paktu Plastikowego, by - dzieląc się doświadczeniami i dobrymi praktykami - jeszcze skuteczniej pracować nad zamknięciem obiegu plastiku.    



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Agnieszka Krupska

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »