Motoryzacja » Transport
Zabudowujemy ciężarówkę
Zobacz więcej zdjęć » |
Zabudowa dla największych
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Elementy zabudowy samochodów ciężarowych pełnią różnorodne funkcje. W zależności od części i ich przeznaczenia poprawiają bezpieczeństwo, chronią podwozie i nadwozie przed niszczącymi czynnikami, poprawiają aerodynamikę jednocześnie obniżając spalanie i nadają walorów estetycznych ciężarówki. Poczynając od najmniejszych części w rodzaju owiewek i nadkoli, a kończąc na największych jak zderzaki i spojlery, można nie tylko poprawić bezpieczeństwo jazdy w transporcie kołowym ale ma również wpływ na ograniczenie emisji spalin.
- Elementy zabudowy takie jak dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu i spojlery poprawiają własności aerodynamiczne pojazdu poprawiając opór powietrza, ustateczniając lub zwiększając nacisk kół na jezdnię. Dzięki kompletnej zabudowie można przez to obniżyć poziom spalania nawet o kilkanaście procent, co w przypadku tak dużych maszyn jak TIRy stanowi bardzo dużą oszczędność – mówi Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.
Oprócz własności aerodynamicznych zabudowa ciężarówek podnosi bezpieczeństwo jazdy i użytkowania pojazdu. Za te cechy odpowiadają przede wszystkim zderzaki oraz nadkola, które chronią podwozie przed zlepionym brudem i piachem drogowym. Niezależnie od zabudowy w standardzie wiele firm przewozowych decyduje się więc na dodatkową zabudowę. Takie ciężarówki, jak Man, Mercedes Benz, Renault, Scania czy Volvo, które dominują na polskich drogach, prawie zawsze posiadają dodatko1)wą zabudowę gwarantującą poprawę bezpieczeństwa i ekonomiki jazdy.
Zabudowana oś dla oszczędności
Uzupełnieniem i kluczowym elementem aerodynamicznego pakietu zabudowy samochodów ciężarowych są zabudowy międzyosiowe. Zabudowa tego systemu pojazdu nie tylko wpływa na obniżenie spalania paliwa o minimum 5 procent ale poprawia również komfort i bezpieczeństwo prowadzenia ciężarówki.
- Właściwości osłonowe zabudowy międzyosiowej mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drodze, zarówno bezpieczeństwa kierowcy ciężarówki jak i innych użytkowników dróg. Dodatkowo musza jednak spełniać rolę funkcjonalnego, estetycznego elementu nadwozia – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.
Niemniej ważnym od bezpieczeństwa czynnikiem dla każdego spedytora i kierowcy będzie też oszczędność na spalaniu. Niezależnie od warunków atmosferycznych jazda 80-90 km/h po autostradzie wywołuje czołowy wiatr, który gładko przechodzi przez opływową zabudowę kabiny może rozbijać się o niezabudowany tył. Wtedy wymagana jest Optymalizacja przepływu powietrza, którą uzyskuje się za pomocą spojlerów, owiewek i zabudowy międzyosiowej. Funkcjonalność zabudowy międzyosiowej realizuje się za sprawą uchylnych, otwieranych zestawów dopasowanych do każdego rozstawu osi. Zabudowy występują również w zróżnicowanym designie dostosowanym do marki pojazdu. Dodatkowo, zabudowa może być malowana na dowolny akrylowy lub metaliczny kolor pasujący lub finezyjnie kontrastujący z wyglądem ciężarówki. Warto również zadbać o ochronę antykorozyjną stelaży. Efekt ten można uzyskać poprzez proszkowe malowanie elementów.
Przepisy na straży bezpieczeństwa
Design i aerodynamika to jednak drugorzędne role zabudowy międzyosiowej. Najważniejszym powodem stosowania tej technologii są względy bezpieczeństwa i ochrony środowiska, które ujęte zostały w unijnych przepisach. Obowiązujące do 2012 przepisy unijne ustanowione w latach 80. dotyczyły przede wszystkim bezpieczeństwa na drogach i ochronie infrastruktury. Wedle nich zabudowa międzyosiowa wymieniana była wyłącznie w kontekście poprawy bezpieczeństwa rowerzystów na drogach, po których poruszają się samochody ciężarowe. Zmiana kształtu kabiny i dodatkowe osłony mogą przyczynić się do uchronienia przed śmiertelnym wypadkiem od 300 do 500 osób rocznie. Obecne przepisy uaktualnione poprzez dyrektywę efektywności energetycznej i ochrony środowiska poświęcają dużo więcej uwagi zabudowie. Miała to być odpowiedź na dane potwierdzające informacje, że jedna piąta emisji CO2 w Europie pochodzi z transportu kołowego, z czego 25 proc. od ciężarówek. Według danych określających wytyczne dotyczące poprawy aerodynamicznej samochodów ciężarowych poprawa zabudowy kabiny i aerodynamiczne klapy pozwalają na oszczędność rzędu 5 tys. euro rocznie na pojeździe pokonującym 100 tys. km. Kwestie ochrony środowiska przekładają się więc tutaj wyraźnie na wymierne korzyści w spedycji i obsłudze transportu kołowego.
Nadesłał:
bskowron
|
Komentarze (0)