Technologie » Komputery
Association of Foreign Banks oraz Oracle opublikowały raport na temat wykorzystania IT w bankach
Organizacja Association of Foreign Banks (AFB - Stowarzyszenie Banków Zagranicznych) w Londynie opublikowała wyniki ankiety dotyczącej korzystania jej członków z systemów informatycznych (Management Information System - MIS)*. Z tej sponsorowanej przez dział usług finansowych Oracle (Oracle Financial Services) ankiety wynika, że od krachu finansowego w 2008 r. banki inwestują w nowe technologie i wprowadzają znaczne zmiany w swoich infrastrukturach informatycznych - zwłaszcza w zakresie hurtowni danych - aby zwiększyć swoje możliwości tworzenia raportów.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Aż 43% banków planuje w ciągu kolejnych czterech lat wprowadzić znaczne zmiany w swoich systemach informatycznych, aby poprawić jakość informacji na potrzeby zarządzania, zapewnić wyższy poziom zgodności z przepisami oraz usprawnić zarządzanie ryzykiem. Z tego 21% planuje wprowadzić takie zmiany w najbliższym czasie (w ciągu 12 miesięcy). W sumie ponad połowa respondentów (54%) zamierza wdrożyć hurtownie danych, a tylko nieco mniej (46%) planuje korzystać z aplikacji do analizy danych biznesowych. Są to w większości plany krótkoterminowe (0-2 lat).
Wyniki badania świadczą też o tendencji do korzystania raczej z technologii bankowych opracowanych przez firmy zewnętrzne niż z rozwiązań przygotowanych własnymi siłami - w porównaniu z rokiem 2008 odnotowano spadek wykorzystania takich systemów własnych aż o 64%. Tendencja ta jest prawdopodobnie efektem dostępności w handlu rozwiązań gotowych, które pozwalają przezwyciężyć brak elastyczności podstawowych systemów własnej produkcji. Wadę tę uznano w ankiecie za najpoważniejszy problem, znacznie utrudniający zarządzanie ryzykiem i zapewnianie zgodności z przepisami.
Badanie wykazało też jednak, że banki wciąż w znacznym stopniu korzystają z „aplikacji przeznaczonych dla użytkowników indywidualnych", takich jak arkusze kalkulacyjne. Mimo tego, że arkusze takie są przedmiotem troski banków, instytucji regulacyjnych i audytorów z uwagi na ryzyko błędów, brak zabezpieczeń oraz trudności w sprawowaniu kontroli, jedynie 13% respondentów stwierdziło, że zabroniło korzystania z tego typu oprogramowania. Jedna trzecia z pozostałych respondentów ma trudności z unikaniem korzystania z arkuszy kalkulacyjnych i przyznaje, że stosuje politykę „stosowania ich w razie konieczności".
Znaczny wzrost zainteresowania hurtowniami danych w połączeniu z faktem, że 57% banków nie planuje wprowadzania w najbliższych czterech latach znacznych zmian w swoich systemach informatycznych, sugeruje, że banki uważają, iż są już - lub wkrótce będą - w stanie efektywnie zarządzać ryzykiem oraz sprostać nowym przepisom dotyczącym składania sprawozdań. W tym także wymogom dotyczącym dostarczania informacji na temat płynności finansowej, zagrażających im znacznych ryzyk oraz testowania warunków skrajnych.
Aby uzyskać pełną wersję raportu, prosimy skontaktować się z rzecznikiem prasowym Oracle Polska (kontakt poniżej).
*) Badanie zostało zlecone przez Komisję dyrektorów finansowych organizacji AFB, a o jego przeprowadzenie oraz o przedstawienie uzyskanych wyników poproszono firmę Cambridge Corporate Management Ltd (CCM). Ankieta miała dwie fazy. W fazie pierwszej przeprowadzono szczegółowe wywiady z sześcioma bankami. Wyniki tych wywiadów wykorzystano do zaprojektowania kwestionariusza, który miał zostać wypełniony przez większą liczbę członków AFB w okresie od połowy czerwca do końca lipca 2011 r. Po zakończeniu badań okazało się, że ankietę wypełniło 56 członków stowarzyszenia, w tym sześć banków, z którymi przeprowadzono wywiad na wstępie. Pytania ankiety dotyczyły następujących zagadnień: typ, wielkość i okres działania ankietowanych banków, typy raportów wymaganych od banków, stosowane przez nie technologie, które elementy tych technologii banki wykorzystują w celu generowania różnych raportów, w jaki sposób korzystają z arkuszy kalkulacyjnych, efektywność procesu tworzenia raportów, problemy, których nie udało się jeszcze rozwiązać, a także plany dotyczące rozwoju możliwości banku w zakresie systemu MIS.
Nadesłał:
Oracle
|
Komentarze (0)