Technologie » AGD - RTV
Coraz mniej skarg na przedłużone gwarancje
Wg najnowszych danych, ujawnionych przez Urząd Rzecznika Finansowego, w 2017 roku wpłynęło do niego 518 wniosków o postępowania interwencyjne dotyczące ubezpieczeń sprzętu elektronicznego i AGD (taka ochrona nazywana jest potocznie przedłużoną gwarancją). To aż o 10,5% mniej niż w 2016 roku.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przedłużona gwarancja - co to takiego?
Przedłużona gwarancja to dodatkowa ochrona sprzętu AGD, RTV i IT, realizowana w formie ubezpieczenia. To rozwiązanie, które nie tylko pozwala wydłużyć do 5 lat ochronę w razie awarii urządzenia, ale przede wszystkim zabezpieczyć je na wypadek coraz częstszych nieumyślnych uszkodzeń, których nie obejmuje gwarancja producenta. Niektóre programy oferują także ochronę od kradzieży z włamaniem czy rabunku, a nawet zapewniają wymianę urządzenia bez podjęcia próby naprawy. Co ważne, zakres i jakość tej ochrony różnią się nie tylko w zależności od ubezpieczyciela oferującego ochronę, ale przede wszystkim od sieci sklepów z elektroniką, w której kupujemy sprzęt.
Na rynku zazwyczaj spotykamy trzy warianty przedłużonej gwarancji: podstawowy, rozszerzony i pełny. Pierwszy z nich zapewnia nam ochronę na wypadek awarii z przyczyn wewnętrznych, po upływie gwarancji producenta. Wariant rozszerzony podnosi poziom komfortu klienta, dodając do zakresu ochrony uszkodzenia w następstwie nieszczęśliwych wypadków spowodowanych przyczyną zewnętrzną. Największe korzyści niesie ze sobą posiadanie ochrony w wariancie pełnym. Zapewnia on ochronę nie tylko od nieszczęśliwych wypadków spowodowanych przyczyną zewnętrzną, ale także od wszelkich nieumyślnych uszkodzeń, nawet tych, które powstały przez nieuwagę użytkownika lub nieznajomość instrukcji obsługi. W wariancie pełnym przedłużonej gwarancji można znaleźć także takie udogodnienia, jak np. odpowiedzialność ubezpieczyciela za szkody spowodowane przez dzieci i zwierzęta czy zapewnienie sprzętu zastępczego do odbiorników TV i laptopów.
Coraz mniej skarg konsumentów
Przedłużona gwarancja przez wiele lat nie cieszyła się dobrą opinią użytkowników urządzeń RTV, AGD i IT, którzy uważali, że zbyt często nie działa tak, jak tego oczekiwali. Rozgoryczeni klienci kierowali swoje skargi do Rzecznika Finansowego, a rekordowy pod tym względem był rok 2016, kiedy wpłynęło 579 wniosków o interwencję.
- Coraz powszechniejsze wykorzystywanie w sprzętach podatnych na uszkodzenia elementów elektronicznych, a przede wszystkim zmiana sposobu korzystania z urządzeń sprawia, że z roku na rok coraz więcej sprzedaje się w Polsce ubezpieczeń sprzętu, potocznie nazywanych przedłużonymi gwarancjami. Taki trend naśladuje realia z innych krajów UE czy Wielkiej Brytanii, gdzie normą jest zabezpieczanie przedłużoną gwarancją większości kupowanego sprzętu elektronicznego IT czy AGD. W Stanach Zjednoczonych zakup telefonu czy komputera bez dodatkowej ochrony to sporadyczne przypadki.
Wzrost sprzedaży przedłużonej gwarancji i równoczesny spadek skarg na nią wskazuje, że ochrona oferowana na rynku polskim jest coraz bardziej przydatna i w coraz lepszy sposób realizuje potrzeby konsumentów. My przywiązujemy do jej jakości bardzo dużo uwagi, bo konsument, który raz otrzymał od nas skuteczną pomoc w ramach przedłużonej gwarancji, wróci do nas przy następnych zakupach – mówi Maciej Sierakowski, Kierownik ds. Ubezpieczeń RTV Euro AGD.
Na poprawę jakości przedłużonej gwarancji z pewnością miały wpływ działania Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który w 2014 roku uruchomił procedurę sprawdzającą. Niezależnie od działań UOKiK, Rzecznik Finansowy przygotował w 2016 roku raport z wytycznymi dla ubezpieczycieli i sieci oferujących ubezpieczenia sprzętu. Adresaci najwyraźniej wzięli sobie te uwagi do serca – zarówno UOKiK, jak i Biuro Rzecznika Finansowego potwierdzają, że w ostatnim czasie zakłady ubezpieczeń czytelniej formułują wzorce umowne, a spadek liczby skarg na odmowę zastosowania przepisów przedłużonej gwarancji w 2017 był już wyraźny. Trzeba jednak pamiętać, że w zależności od sieci sprzedających elektronikę zakres zdarzeń, w których przedłużona gwarancja zadziała, może mocno się różnić.
- Zalany telefon, który dziecko wrzuciło nam do wanny, uszkodzony w wyniku upadku tablet, czy rozbity telewizor, który niewłaściwie przymocowaliśmy do ściany – w praktyce właśnie tego rodzaju zdarzenia występują najczęściej. Decydując się na przedłużoną gwarancję nie myślmy o jej cenie, a przede wszystkim o okresie i zakresie ochrony. Dopiero najwyższy wariant przedłużonej gwarancji stanowi odpowiedź na potrzeby naszych Klientów, czyli uszkodzenia wynikające z błędów lub nieuwagi użytkowników i gwarantuje skuteczną ochronę. Dobrze dopasowana przedłużona gwarancja to mądra inwestycja, która stanowić będzie skuteczne zabezpieczenie urządzeń nawet na wypadek uszkodzeń nieobjętych ochroną w ramach gwarancji producenta – dodaje Maciej Sierakowski, Kierownik ds. Ubezpieczeń RTV Euro AGD.
Nadesłał:
brandscope
|
Komentarze (0)