Firma » Biznes

CSR w definicji

CSR w definicji
Zobacz więcej zdjęć »
Nie ma jednoznacznej definicji określającej CSR (z ang. CSR – Corporate Social Responsibility)- społeczną odpowiedzialność biznesu. Z wątpliwości biorą się też różnice w nazewnictwie samego pojęcia.
W kontekście tej samej problematyki, oprócz „odpowiedzialności społecznej biznesu" pojawiają się też określenia: „odpowiedzialność społeczna przedsiębiorstw", „obywatelskie zaangażowanie przedsiębiorstw" (ang. corporate citizenship), „korporacyjny zrównoważony rozwój" (ang. corporate sustainability), „odpowiedzialność korporacyjna", „etyczna korporacja", czy „dobry ład korporacyjny" (ang. good corporate governance). Wiele zależy również od stopnia rozwoju kraju,organizacji biznesowych oraz świadomości społeczeństwa. Często jednak odpowiedzialność korporacyjna pojmowana jest, jako darowizna na cele społeczne. Ten wąski sposób interpretacji, wskazuje na to, że wiele jeszcze przed nami...Bowiem CSR należy traktować nie jako filantropię, lecz- współczesną filozofię, strategię prowadzenia biznesu.

Szereg organizacji i norm próbujących określić, czym ów CSR jest, wypracowała mnóstwo definicji.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Komisja Europejska w swoich dokumentach określa odpowiedzialność społeczną jako koncepcję, zgodnie z którą przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają problematykę społeczną i środowiskową w swojej działalności gospodarczej i stosunkach z zainteresowanymi stronami" oraz „odpowiedzialność przedsiębiorstw za ich wpływ na społeczeństw.
Zaznacza także główne cechy CSR-u:
- jest zachowaniem wychodzącym poza wymagania prawne, podejmowanym dobrowolnie ze względu na to, iż przedsiębiorstwa traktują ją jako długoterminową inwestycję;
- jest powiązana z koncepcją zrównoważonego rozwoju: biznes potrzebuje zintegrowania ekonomicznych, społecznych i ekologicznych aspektów w swojej działalności;
- nie jest opcją dodatkową do podstawowej działalności firmy, ale sposobem zarządzania przedsiębiorstwem.

ISO 26000 definiuje CSR jako ,,Odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko", poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Światowa Rada Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju traktuje odpowiedzialność społeczną jako „ciągłe zobowiązanie biznesu do zachowania etycznego oraz przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju ekonomicznego poprzez poprawę jakości życia pracowników i ich rodzin, jak również lokalnej społeczności i społeczeństwa jako całości".

Międzynarodowa Korporacja Finansowa z Grupy Banku Światowego dodaje, iż społeczna odpowiedzialność biznesu to zobowiązanie do przyczyniania się do zrównoważonego rozwoju poprzez pracę z zatrudnionymi, ich rodzinami, społecznością lokalną i społeczeństwem jako całością w celu podnoszenia jakości życia.

Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko i wyłącznie spełniania przez przedsiębiorstwa wymogów formalnych czy prawnych, ale także inwestycję w ,,lepsze jutro" i firmę przyszłości, gdzie podejmowanie odpowiedzialnych działań ma charakter długofalowy i trwały.

Paulina Ziemińska
Ambasador CSR
Liga Odpowiedzialnego Biznesu



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Paulina Ziemińska
http://www.lob.org.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »