Motoryzacja » Samochody
Cztery nowe silniki TDI z Common Rail i przekładnia DSG
Zobacz więcej zdjęć » |
Bestsellerowa seria T5 została udoskonalona w każdej dziedzinie. Największy krok na przód został zrobiony w zakresie silników. Dzięki nowym, ekstremalnie cichym czterocylindrowym jednostkom TDI z wtryskiem Common Rail, seria ta - numer 1 w swojej klasie w Polsce i Europie - uzyskuje rekordowe wartości, zarówno w konkurencjach związanych z ekologią, jak i ekonomią.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Montowane poprzecznie i pochylone do przodu o osiem stopni silniki TDI (1.968 cm3) mają moc 62 kW / 84 KM, 75 kW / 102 KM, 103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM. Do mocy 140 KM za siłę ciągu odpowiedzialna jest turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny.
W najmocniejszej, 180-konnej wersji zastosowano dwustopniowo regulowane turbodoładowanie. Dzięki zmiennie sterowanym wielokrotnym wtryskom systemu Common Rail udało się poprawić akustykę silników. Nowa wersja 180 KM z poziomem hałasu na zewnątrz 70 dB(A) jest o cztery, a wersja 140 KM o pięć dB(A) cichsza. Ludzki słuch odbiera tę różnicę tak, jakby hałas zmniejszył się o około połowę. Wśród jednostek benzynowych oferowany jest czterocylindrowy, dwulitrowy silnik o mocy 85 kW / 115 KM.
TDI - nawet o 20 procent oszczędniejsze
Wszystkie cztery TDI po raz pierwszy zostały zastosowane w serii modeli samochodów użytkowych Volkswagena. Czterocylindrowe silniki z Common Rail zastępują dotychczasowe cztero- i pięciocylindrowe jednostki z pompowtryskiwaczami. W porównaniu z poprzednimi silnikami zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 20 procent. Średnia wartość redukcji emisji CO2 i spalania dla całej serii wynosi 10 procent. Zużycie paliwa i emisja CO2 dla wariantów z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś (na przykładzie Transportera w wersji furgon) wynoszą od 7,2 litra / 190 g/km CO2 (dla silników o mocy 84 KM i 102 KM) przez 7,4 litra / 195 g/km CO2 (140 KM) do 7,5 litra / 197 g/km CO2 (180 KM). Jest to nawet o 0,9 litra mniej w porównaniu z poprzednikiem.
Redukcja paliwa jest jeszcze wyraźniejsza, gdy T5 zostanie wyposażony, w zastosowaną po raz pierwszy w samochodzie dostawczym Volkswagena, dwusprzęgłową przekładnię (DSG). W porównaniu do poprzednika o mocy 174 KM z 6-biegową skrzynią automatyczną zużycie paliwa w wersji 180 KM obniżyło się do 7,8 litra (205 g/km CO2), czyli o 1,9 litra (52 g/km CO2).
W celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx) i cząsteczek stałych zastosowano niskotemperaturowy układ recyrkulacji spalin. Ponadto we wszystkich wersjach nadwozia i napędu spaliny oczyszczane są przez katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych.
Dynamika TDI
Przy konstruowaniu silników TDI w centrum uwagi, oprócz ograniczenia zużycia i emisji, znalazła się wyczuwalna poprawa reakcji na pedał przyspieszenia. Cel ten został osiągnięty dzięki kompletnej zmianie charakterystyki momentu obrotowego. Już najmniejszy TDI o mocy 84 KM maksymalny moment obrotowy 220 Nm rozwija od 1.250 obr./min i utrzymuje go do 2.500 obr./min.
Takie ostro wznoszące się w górę i utrzymujące się na jednym poziomie przez szeroki zakres prędkości obrotowych przebiegi momentu obrotowego charakteryzują także trzy mocniejsze TDI. W wariancie 102 KM maksymalny moment 250 Nm jest dostępny między 1.500 a 2.500 obr./min. Silnik TDI - 140 KM uzyskuje 340 Nm już przy 1.750 obr./min i utrzymuje je również do 2.500 obr./min. Silnik TDI - 180 KM przekazuje na wał korbowy od 1.500 obr./min całe 400 Nm. Wartość ta nie zmienia się aż do 2.000 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji do 5.000 obr./min. Generalnie wszystkie silniki dzięki bardziej dynamicznemu przebiegowi momentu obrotowego umożliwiają uzyskanie znacznie lepszej elastyczności.
TDI o mocy 180 KM
Najmocniejszą jednostką jest nowy silnik 2.0 l biturbo o mocy 132 kW / 180 KM, uzyskujący najwyższą moc przy 4.000 obr./min. Już od 1.500 obr./min ten biturbo generuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm i utrzymuje go na tym poziomie do 2.000 obr./min. Zależnie od wariantu nadwozia i napędu, T5 z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 191 km/h.
Na przyspieszenie 0-100 km/h w napędzanym na przednią oś Transporterze potrzebnych jest 11,3 sekundy. Mimo tak dobrych osiągów średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,5 litra oleju napędowego. Jak już wspomniano, TDI 180 KM może być zamawiany z napędem na przednią oś, manualną skrzynią biegów lub przekładnią DSG. Oba rodzaje przekładni mogą być również połączone z napędem na wszystkie koła 4MOTION.
TDI o mocy 140 KM
Także ten TDI o mocy 140 KM z wtryskiem Common Rail rozwija doskonały moment obrotowy 340 Nm, i w porównaniu ze swoim poprzednikiem (96 kW / 131 KM i również 340 Nm) dysponuje znacznie lepszą charakterystyką momentu obrotowego. Oba silniki uzyskują swój maksymalny moment obrotowy przy 2.000 obr./min, lecz nowy TDI utrzymuje taki moment do 2.500 obr./min, a nie do 2.300 obr./min, jak poprzednia wersja. Prędkość maksymalna Transportera z 140-konnym TDI wynosi 173 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h przy seryjnej 6-biegowej skrzyni manualnej zajmuje 13,1 sekundy - i to przy średnim zużyciu paliwa 7,4 litra oleju napędowego (CO2: 195 g/km), czyli na poziomie silników o mniejszej mocy. Poprawa w stosunku do pięciocylindrowego poprzednika: 0,9 litra oraz 24 g/km CO2 mniej. Volkswagen oferuje nowy silnik TDI 140 KM dla wszystkich wersji T5 również z napędem na wszystkie koła 4MOTION lub z DSG. DSG w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów pozwala na zaoszczędzenie 1,6 litra paliwa. Emisja CO2 obniżaja się przy tym o 40 g/km.
TDI o mocy 102 KM
Jeszcze oszczędniej pracuje silnik TDI o mocy 75 kW / 102 KM połączony z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Pozwala on na rozwinięcie maksymalnej prędkości 157 km/h. Bezpośredni wtrysk podaje do komór spalania średnio zaledwie 7,2 litra na 100 km (emisja CO2 wynosi 190 g/km). W porównaniu z poprzednią wersją spalanie obniżyło się o 0,7 litra (emisja dwutlenku węgla - o 18 g/km).
Tak jak silnik 1.9 TDI poprzedniego modelu o takiej samej mocy, także ten TDI dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm, który jest jednak dostępny już od 1.500 obr./min i nie zmniejsza się do 2.500 obr./min. W silniku, którego zastąpił nowy TDI, maksymalny moment obrotowy był dostępny tylko w zakresie od 1.900 do 2.000 obr./min. Także w tym przypadku dostrojenie dostosowane do dużej siły ciągu pozwala na jazdę bez częstej zmiany biegów oraz osiągnięcie minimalnych wartości spalania i emisji.
TDI o mocy 84 KM
Najsłabszy silnik 2.0 TDI rozwija moc 62 kW / 84 KM (przy 3.500 obr./min), czyli identyczną moc, jak jego poprzednik o pojemności 1,9 litra. Postęp widać wyraźnie, gdy porówna się maksymalny moment obrotowy. Nowy silnik dysponuje o 10 procent wyższym momentem, czyli 220 Nm zamiast 200 Nm i utrzymuje go między 1.250 a 2.500 obr./min. Prędkość maksymalna 146 km/h robi wrażenie, jak na samochód o tej mocy i tej wielkości.
Idealna charakterystyka momentu obrotowego i związane z tym niskie prędkości obrotowe mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisje spalin: średnio ten TDI zadowala się 7,2 litrami oleju napędowego na 100 kilometrów, co oznacza poprawę o 0,8 litra. W przeliczeniu na emisje CO2 odpowiada to 190 g/km czyli redukcji o 21 gramów na kilometr.
Komentarze (0)