Moda » Odzież
Czy wiesz, że kiedyś T-shirty miały kształt koszulo-majtek?
Jednak zanim to się wydarzyło stanowiły one element bielizny która nie była pokazywana publicznie. Z czasem biała koszula zaczęła być noszona przez amerykańskich żołnierzy pod koniec XIX wieku. Jednak od początku koszulo-majtki były bardzo niewygodne jako jednoczęściowa bielizna zapinana na guziki, dlatego pewna amerykańska firma w 1902 roku rozpoczęła produkcję własnej wersji. Była to bielizna dwuczęściowa z koszulką do pasa. Początkowo ubierano ją pod swetrami czy koszulami i niechętnie była noszona na wierzchu. Jednak z biegiem czasu zyskała na popularności i ewoluowała. Na koszulkach pojawiły się ściągacze oraz większe wcięcia dzięki czemu zaczęły przypominać literę T i zyskały nazwę T-shirtów w 1938 roku. Koszulki zyskały swój rozgłos po tym gdy zaczęły pojawiać się w amerykańskich mediach i były noszone przez takie gwiazdy jak James Dean czy Marlon Brando. W roku 1948 zaczęto koszulki traktować jako dobrą powierzchnię reklamową i w ten sposób zachęcano do zakupu różnych produktów a nawet do głosowania na kandydata na prezydenta.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Pierwsze koszulki z nadrukiem
Gdy nastały lata 60-siąte wynaleziono specjalny atrament - plastizol, dzięki któremu można było wykonywać nadruki na koszulkach które się nie spierały. Również młodzież okazując swój bunt zaczęła jawnie nosić koszulki co przyczyniło się do ich rozpowszechnienia. Wiele firm wpadło na pomysł dodawania nadruków m.in. postaci z kreskówek oraz reklamowania na nich swoich produktów i zachęcania do zakupów w tym złocistego napoju jakim było piwo. W latach osiemdziesiątych natomiast koszulki zaczęto już nosić pod marynarkami co dodawało szyku młodym mężczyznom.
Również w sporcie T-shirty stały się bardzo popularne. Aby można było łatwo odróżnić zawodników, każda z drużyn nosiła koszulki w jednym wybranym kolorze. Również na plecach zaczęły pojawiać się nazwiska danego zawodnika co w znaczny sposób ułatwiło pracę komentatorów sportowych.
Koszulki z nadrukiem dzisiaj
Dziś już każdy z nas posiada w swojej garderobie co najmniej jedną koszulkę z nadrukiem. Jednak nie każdy z nas wie jakie techniki drukowania są powszechnie stosowane. Obecnie na rynku jest wiele sklepów zarówno stacjonarnych jak i internetowych które oferują szeroką gamę kolorów i fasonów koszulek gładkich jak i tych z danym rodzajem nadruku.
Najczęściej spotykanym jest sitodruk ze względu na niską cenę produkcji przy dużych nakładach oraz wysoką trwałość podczas prania. Przy takiej metodzie należy mieć na względzie to, iż przy wykonywaniu nadruku na kolorowych powierzchniach należy uprzednio nałożyć biały kolor aby grafika była widoczna w całości i nie prześwitywał przez nią kolor tkaniny która jest pod spodem. Sitodruk swoją nazwę bierze od szablonu który jest w kształcie sita przez co widać przejścia tonalne pomiędzy kolorami oraz drobne kropeczki które składają się na całość nadruku.
Drugim coraz częściej i chętniej stosowanym rodzajem druku jest cyfrowy zwany DTG. Poza tym, że również posiada niski koszt produkcji takiej koszulki z nadrukiem oraz jakość nadruku jest bardzo dokładna, cyfrowa jak wskazuje na to nazwa, to jej przewagą nad sitodrukiem jest możliwość wykonania nadruku dla jednej sztuki. Dzięki temu wiele portali internetowych czy drukarni na tym korzysta ponieważ każdy klient może zamówić swoją autorską koszulkę z własnym nadrukiem nie wydając przy tym dużych pieniędzy.
Dzięki rozwojowi technologii i zróżnicowanym potrzebom, w ciągu ostatniego stulecia, koszulka miała bardzo bogaty proces swojej ewolucji, który podarował nam kształt T-shirtów taki jaki mamy obecnie.
Nadesłał:
agnieszka.bialobrzeg@gmail.com
|
Komentarze (0)