Rozrywka i wypoczynek » Sport

Domowy serwis rowerowy - jak dbać o jednoślad

Domowy serwis rowerowy - jak dbać o jednoślad
Zobacz więcej zdjęć »
Mimo że sezon rowerowy możemy stanowczo uznać za otwarty to wiele osób wciąż czeka na odpowiedni moment i stabilizację pogody zanim wyciągną swoje dwa kółka z piwnic, garaży czy strychów.

Zimujące rowery w miejscach narażonych na zawilgocenie czy różnicę temperatur wymagają jednak odpowiedniej konserwacji, zanim na dobre zechcemy wykorzystywać je jako swój codzienny środek transportu.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:


Nawet z pozoru nienagannie wyglądający rower, który ostatnie kilka miesięcy przeleżał i nie był odpowiednio zabezpieczony szybko może odmówić nam posłuszeństwa na drodze i przysporzyć nam wielu kłopotów.


Zabrudzony łańcuch, źle wyregulowane hamulce, nieodpowiednie ciśnienie w oponach to tylko niektóre mankamenty rowerowe, które mogą wyjść już po kilku minutach, dlatego zanim zabierzemy się do jazdy testowej warto zadbać o swój rower i przygotować go na nowy sezon.


Jak to zrobić i na co szczególnie zwrócić uwagę streścimy w kilku prostych krokach:


Krok pierwszy – czyścimy

Niby rzecz oczywista, jednak przez wielu bagatelizowana i zapominana, która de facto jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na prawidłowy stan naszego jednośladu. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj dokładne umycie roweru oraz zakonserwowanie wszelkich newralgicznych elementów, takich jak łańcuch, przełożenia, hamulce czy amortyzator.

Jeżeli nie chcemy z jakiegoś powodu roweru umyć to powinno się go przynajmniej dokładnie powycierać morka szmatką, aby oczyścić rower z kurzu i innych mogących nagromadzić się nieczystości.

Taki zabieg najlepiej wykonywać zarówno przed jak i po sezonie, dzięki czemu nasz jednoślad posłuży nam przez wiele długich lat.



Krok drugi – smarujemy

Jeżeli nasz rower jest już odpowiednio wyczyszczony to następnie powinniśmy się skupić na nasmarowaniu łańcucha. Nieużywany mechanizm napędowy, kurz i pył mogą przyczynić się do powstawania tarcia a także niebezpiecznych ubytków czy rdzy, która skutecznie będzie przeszkadzać w prawidłowym i płynnym działaniu.

Do konserwacji i nasmarowania łańcucha należy jednak zaopatrzyć się w dedykowane dla rowerów smary, bowiem inne preparaty, takie jak oleje samochodowe czy słynne WD-40 nie nadają się do tego zadania ze względu na swój skład i konsystencję. Łańcuch jest odsłoniętym elementem roweru, dlatego należy korzystać ze środków, które będą zapobiegać gromadzeniu się rozmaitych zabrudzeń na jego ogniwach.

Smarowanie łańcucha to również dobra okazja do tego aby sprawdzić jego stan. Łańcuch nie powinien być ani zbyt luźny ani zbyt napięty, bez widocznych ubytków czy zniekształceń na swoich ogniwach.

Dobrą praktyką jest również dodanie kilku kropel smaru do hamulców oraz przerzutek, aby po kilkumiesięcznym odpoczynku łatwiej wprawić je w ruch i prawidłowe funkcjonowanie.



Krok trzeci - wypełniamy braki

Tutaj na pierwszy ogień idzie sprawdzenie ciśnienia w oponach. Jeżeli stwierdzimy ubytek, należy oponę dopompować, aby uniknąć uszkodzenia felgi czy przebicia dętki.

Sprawdź czy koła są wycentrowane – postaw rower kołami do góry i kręcąc nimi sprawdź czy nie występują odchylenia.

Przetestuj hamulce, ich siłę nacisku i skuteczność hamowania. Jeżeli zauważysz, że nie spełniają one swojego przeznaczenia to koniecznie wymień hamulce lub zregeneruj stare klocki, bowiem bez sprawnego systemu hamowania prosimy się wręcz o wypadek.

Na koniec warto także rzucić okiem na linki hamulcowe oraz przerzutek jak i amortyzator. Sprawdzamy czy linki nie są ponaciągane i czy nie są powycierane ich osłonki, a także czy odpowiednio reagują na naciśnięcie hamulca czy zmianę przełożenia.

W sprawie amortyzatora na własną rękę radzimy sprawdzić tylko jego funkcjonowanie, opierając się lekko na kierownicy czy siodełku, w celu określenia czy mechanizm właściwie reaguje. W przypadku problemów bez odpowiedniej wiedzy oraz narzędzi nie warto próbować samodzielnie go naprawiać i zostawić to fachowcom z serwisów rowerowych.

Ostatecznie sprawdźmy także wszelkie widoczne śruby i śrubki i poodkręcajmy je tak aby zniwelować powstające luzy.


Tak oto dotarliśmy do końca tego krótkiego poradnika, dzięki któremu każdy rowerzysta będzie mógł sprawdzić i ocenić stan swojego roweru zarówno przed jak i po sezonie. Dbając o swój jednoślad możemy łatwo przedłużyć jego żywotność i cieszyć się z bezproblemowej i bezpiecznej jazdy przez lata.

 

Poradnik przygotowany w konsultacji z serwisem rowerowym BikeSalon



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

MariuszMax

Komentarze (1)

  • avatar
    ~11 2016-05-16 12:24:53

    na youtube widziałem o tym fajny filmik od gościa związanego media expertem super gościu pokazywał i wszystko tłumaczył


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »