Rozrywka » Sport
Ford przed szansą w Rajdzie Portugalii
Zobacz więcej zdjęć » |
Niedawno homologowane jednostki napędowe, z których skorzystają Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila są wyposażone w elektryczną pompę płynu chłodzącego oraz koło zamachowe o zmniejszonej masie. Podczas testów kierowcy zauważyli nieznaczną poprawę osiągów.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Rajd Portugalii powraca do kalendarza WRC po rocznej przerwie. Tradycyjną bazą portugalskiego klasyka było zachodnie wybrzeże kraju, jednak w 2007 roku imprezę zorganizowano w turystycznej prowincji Algarve, na południu Portugalii. Także w tym roku rajd odbędzie się w rejonie miasta Faro, a trasę wytyczono na górskich drogach, które łączą szybkie fragmenty z trudnymi technicznie sekcjami na twardej nawierzchni, morderczymi dla opon zwłaszcza, gdy jest sucho.
Hirvonen, który ukończył na podium wszystkie tegoroczne rajdy i zajmuje obecnie drugie miejsce w klasyfikacji kierowców, w 2007 roku zajął w Portugalii piąte miejsce. Podczas niedawnego Rajdu Cypru Hirvonen był zadowolony ze swojego tempa jazdy po szutrze.
„Cieszę się, że udało mi się utrzymać dobre tempo. Na suchych partiach jechałem naprawdę bardzo szybko, co dodało mi wiary w siebie przed kolejnymi rajdami szutrowymi. Zmiany w silniku to kolejny krok naprzód. Chociaż regulaminy nie pozwalają na wprowadzenie poważnych zmian, udało nam się uzyskać więcej mocy, a samochód szybciej reaguje na dodanie gazu. To powinno nam pomóc" powiedział.
„Lubię portugalskie OS-y, a Rajd Portugalii jest moją ulubioną imprezą wśród rund WRC rozgrywanych w Europie południowej i basenie Morza Śródziemnego. Jeśli będzie sucho, opony będą się bardzo szybko zużywać, ponieważ niektóre partie OS-ów prowadzą po skalistych drogach pokrytych piaskiem. W przeciwieństwie do Grecji czy Turcji nie ma tu zbyt wielu kamieni leżących na drodze, ale twarde podłoże bardzo niszczy opony" dodał Hirvonen.
Dwa lata temu Latvala zajął w Portugalii ósme miejsce. 23-letni Fin jest zadowolony z faktu, że najbliższe 7 rajdów zostanie rozegranych na szutrach. „Początek sezonu był bardzo trudny. Rajdy Irlandii i Cypru to prawdopodobnie najtrudniejsze rundy tegorocznych mistrzostw. Czeka nas teraz seria szutrowych rajdów, które stanowią większość serialu. Bardzo mnie to cieszy. Testowałem nowy silnik. Nie zauważyłem poważniejszych zmian w osiągach, ale jestem pewien, że czasy na OS-ach będą lepsze" powiedział Latvala.
"Nawierzchnie odcinków są bardzo szorstkie i wymagające dla opon, ale zapewniają dobrą przyczepność. Trasy są raczej równe. Na OS-ach można znaleźć zarówno wąskie, jak i szerokie sekcje. Trzeba uważać na wyjściach z zakrętów, bo na zewnętrznych rosną często niewielkie drzewa, które czyhają na nie dość ostrożnych kierowców, wychodzących z zakrętu zbyt głębokim poślizgiem. Dlatego ważny będzie precyzyjny tor jazdy," dodał Fin.
Kierowca z Abu Dhabi Khalid Al Qassimi i jego pilot Michael Orr pojadą trzecim Fordem Focus RS WRC. Al Qassimi zdobył punkty w obydwu swoich startach w tym roku. Dla 37-letniego kierowcy będzie to debiut w Rajdzie Portugalii. "Pierwszy start w rajdzie jest zawsze trudny. Trzeba poznać i zrozumieć charakterystykę tras. Debiutant ma zawsze mniejsze szanse, niż jego rywale, którzy już startowali w tym rajdzie.
Najważniejsze, aby pokonać wszystkie odcinki specjalne. Wczesne odpadnięcie na jednym z dwóch pierwszych etapów oznacza straconą szansę zdobycia wielu cennych doświadczeń," powiedział Al Qassimi.
Najnowsze informacje
* Firma Pirelli dostarczy zespołowi BP Ford Abu Dhabi zgodnie z regulaminem opony o jednym wzorze bieżnika. Ogumienie Pirelli Scorpion będzie dostępne tylko w wersji wykonanej z twardej mieszanki. Zespołom nie wolno dodatkowo nacinać opon, a każdy samochód może przewozić dwa koła zapasowe.
* Kierowcy zespołu odbyli przed rajdem 4-dniowe testy w regionie Estremadura w Hiszpanii. Obydwaj kierowcy, zarówno Latvala jak i Hirvonen spędzili za kierownicą po 2 dni.
* W rajdzie wystartuje siedem innych samochodów Ford Focus RS WRC. Henning Solberg/ Cato Menkerud i Matthew Wilson/Scott Martin będą walczyć o punkty dla zespołu Stobart VK M-Sport, a Federico Villagra/Jose Diaz wystartują w barwach zespołu Munchi's Ford. Załogi holenderskiego rodzinnego zespołu - Peter Van Merksteijn/Hans van Goor oraz Peter Van Merksteijn Junior/Eddy Chevaillier pojadą samochodami odpowiednio w specyfikacji 2007 i 2006, a ich rodacy Rene Kuipers/Erwin Berkhof i Dennis Kuipers/Kees Hagman - Fordem Focus z roku 2006. Rajd Portugalii będzie pierwszą tegoroczną rundą Fiesta SportTrophy International. Do tej klasyfikacji zgłosiło się 6 załóg.
Trasa rajdu
Organizatorzy wprowadzili sporo zmian w porównaniu z trasą sprzed 2 lat. Ponad 52 % trasy to nowe fragmenty, a dwa odcinki specjalne są zupełnie nowe. Baza rajdu znajduje sie ponownie na stadionie Estádio Algarve, w pobliżu miasta Faro, zbudowanego na piłkarskie mistrzostwa Europy w roku 2004. Oprócz parku serwisowego, na stadionie zlokalizowano także Super OS, który rozpocznie rywalizację w czwartek wieczorem, a ponowny przejazd tej próby zaplanowano na niedzielne popołudnie, gdy będzie to ostatni odcinek specjalny rajdu. Większą część odcinków specjalnych zaplanowano w górach Serra do Caldeirão, na północ od Faro. Każdy etap składa się z dwóch identycznych pętli. Drugi dzień jest najdłuższy, a jego trasa wybiega najdalej na północ. Załogi pokonają łącznie 18 odcinków specjalnych o długości 361,36 km, łączny dystans trasy to 1164, 99 km.
Nadesłał:
ap
|
Komentarze (0)