Firma » Reklama

Infografiki - kiedy i jak je stosować?

Infografiki - kiedy i jak je stosować?
Zobacz więcej zdjęć »
Infografiki są od lat używane z powodzeniem przez światowe media. Ich siłą jest zdolność do przełożenia rozbudowanych danych na prosty język obrazkowy. Internet dał zaś infografice nieograniczone możliwości dystrybucji, czyniąc ją ostrym narzędziem marketingu wirusowego.
W Polsce ta forma przekazu szybko zyskuje na znaczeniu, co widać w lawinowo rosnącej liczbie obrazkowych publikacji. To zaś rodzi nowe, istotne pytania. Kiedy warto rozwinąć komunikat na stronie o infografiki? Wreszcie - jak stworzyć infografikę, która odniesie sukces w sieci – zwiększy ruch na stronie, liczbę linków przychodzących i uczyni nas popularnymi?

Krótka definicja

Najprościej mówiąc, infografika to spójny komunikat dotyczący zwykle złożonego zagadnienia, wykorzystujący słowo i obraz (ze znaczną przewagą tego drugiego), mający na celu zobrazowanie problemu, wyjaśnienie i ułatwienie odbiorcy jego zrozumienie. W mediach tradycyjnych często możemy spotkać infografiki wyjaśniające obszerne dane statystyczne (demograficzne, gospodarcze, polityczne etc.)  W internecie infografika została uwolniona od sztywnego tematycznego kontekstu. W sieci znajdziemy rozmaite infografiki na najbardziej błahe i zabawne tematy (np. sposoby rozwijania papieru toaletowego), służące bardziej autopromocji ich twórców niż wyjaśnianiu zjawisk. Ale o tym później...

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Mocne strony infografiki

W przypadku informacji przedstawianych graficznie efekt mówiącego obrazka przybiera na sile – prosta forma sprawia, że przyswajanie nawet najbardziej skomplikowanych faktów staje się łatwiejsze. Dzieje się tak za sprawą pobudzenia naszej wyobraźni i uruchomienia tej części mózgu, która odpowiada za kreatywne myślenie. Taki sposób przedstawienia danych zbliża nas nieco w swojej formie do bardzo popularnego i rekomendowanego sposobu tworzenia notatek jak mapa myśli.

Infografika jako narzędzie marketingu

Korzyści płynące z graficznego prezentowania wiedzy są ogromne dla samej osoby uczącej się. Jednak infografika to potężne narzędzie w marketingu internetowym. Infografika ma wielką siłę, jeśli chodzi o promocję danej firmy, a co ważniejsze budowę linków. Osiągamy to, biorąc pod uwagę następujące czynniki:

1. Pomysł to połowa sukcesu (50%)

Dobry temat i wizja całości to klucz do sukcesu Twojej infografiki. I chodzi tu nie tylko o jej wygląd, ale przede wszystkim o chwytliwy temat. Przygotowując projekt i scenariusz, spróbuj odnaleźć się w jednym (lub w kilku) z poniższych obszarów. Postaraj się, by infografika była w stanie:

  • zaintrygować
  • nauczyć
  • rozbawić lub oburzyć, czyli wywołać emocje u Twojego odbiorcy. (Zobacz praktyczny poradnik: jak zrobić skuteczną infografikę.)

2. Wypełnienie niszy (20%)

Internet to z jednej strony źródło niemal nieograniczonej wiedzy. Z drugiej jednak to śmietnik, w którym nie na wszystkie pytania znajdziemy odpowiedź od razu. Trzeba wiedzieć jak szukać, czasem znać języki obce i wytrwale odpytywać wyszukiwarkę o te czy inne hasła. Każdy, kto kiedykolwiek szukał zbiorczych informacji na dany temat lub próbował zgłębić specjalistyczne zagadnienie, wie, jak trudne to może być zadanie.
I tu pojawia się miejsce na nową infografikę. Szukamy więc takiej niedopieszczonej przez redaktorów niszy, znajdujemy opracowania tematu w obcych językach i robimy ich tłumaczenia lub błyszczymy własną wiedzą w danej dziedzinie. Oferujemy użytkownikom internetu to, czego sami oczekujemy - rzetelnej wiedzy. Słowem - wychodźmy z inicjatywą, twórzmy kreatywnie.

3. Design, design i jeszcze raz design (20%)

Jak sama nazwa słusznie sugeruje, infografika to nie tylko suche informacje. Forma jest tu szalenie istotna. Dobra infografika to połączenie informacji ze sztuką dobrego projektowania. Powinna nas przyciągać kolorystyką, obrazami, nietypowym układem, jakimś novum, wyróżniającym ją z kolorowej banerowej papki. Jedno spojrzenie i wiemy wszystko. Nie jest to łatwe zadanie.

4. Infografika w służbie SEO (10%)

Jeśli chcesz, by infografika działała jeszcze lepiej na budowanie linków prowadzących do Twojej strony i jej pozycji w wyszukiwarkach internetowych, pamiętaj o:

  • umieszczeniu infografiki na swojej stronie;
  • opisaniu infografiki atrybutem alt;
  • maksymalnym ułatwieniu pobierania – by zwiększyć swoje szanse na publikację infografiki w innych źródłach, pod danym obrazem umieszczaj łatwy do skopiowania kod;
  • promocji – nim infografika zacznie się rozchodzić samoistnie w internecie, na początku musisz jej trochę pomóc w zabieganiu o popularność. Użyj do tego mediów społecznościowych (Twittera, Facebooka, Wykopu) i pozwól im działać na Twoją  korzyść.

Nie przejmuj się, jeśli na początku Twoja infografika nie zdobędzie takiego uznania, jakiego się spodziewałeś/-aś. Jeśli przestrzegasz wszystkich powyższych wskazówek, Twoja infografika nie zginie, a z czasem będzie przybierać na sile. Ty natomiast, z każdą kolejną realizacją, drogą prób i błędów, wypracujesz swoje skuteczne metody kreatywne i promocyjne, stworzysz silną markę. Wszystko wymaga czasu i pracy.

Okiem (nie)eksperta

Tworzenie infografiki to proces przekładania zdobytych informacji na dany temat w wersji "instant" - bardziej przystępnej niż jakikolwiek słowny artykuł. Aby tę wiedzę przekazać, trzeba ją najpierw posiadać. Jeśli nie jesteś ekspertem od prawa rowerowego czy też nie znasz mapy całego świata, wystarczy, że przyłożysz się na etapie poszukiwań materiałów, rzetelnie przyłożysz się do etapu poszukiwania danych, a każdy temat stanie przed Tobą otworem. Jeśli wystarczająco dobrze zapoznasz się z tematem, z którym chcesz się zmierzyć, jesteś w domu.

Przykłady najlepszych infografik w sieci znajdziesz na Infografiki.com.

Więcej praktycznych porad dotyczących marketingu internetowego przeczytasz na branżowym Blogu Artweb-Media.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Artweb-Media
http://www.artweb-media.com

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »