Firma » System prawny

Jak przygotować się do RODO, czyli o czym każdy przedsiębiorca powinien pamiętać

Jak przygotować się do RODO, czyli o czym każdy przedsiębiorca powinien pamiętać
Zobacz więcej zdjęć »
Już 25 maja 2018 roku wchodzi w życie Generalne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych – w skrócie RODO.

Dokładniej chodzi o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Wraz z przyjęciem przez Unię Europejską tego nowego rozporządzenia w zakresie ochrony danych osobowych, wielu przedsiębiorców słusznie zadaje sobie pytanie w jaki sposób powinni przygotować swoją firmę do stosowania nowych przepisów.

Oto najważniejsze zmiany, które wprowadza RODO:

- bezpośrednia odpowiedzialność przetwarzającego dane – podmiot, który przetwarza dane osobowe pochodzące od innego podmiotu (np. firma hostingowa) będzie ponosić bezpośrednią odpowiedzialność za złamanie przepisów RODO.

- obowiązek zgłaszania incydentów związanych z wyciekiem danych – administrator danych ma obowiązek zgłosić właściwemu organowi w ciągu 72 godzin od wykrycia każdy przypadek naruszeń, który może skutkować wyciekiem danych osobowych.

- „prawo do bycia zapomnianym” – każda osoba, której dotyczą przetwarzane dane osobowe, ma prawo zażądać natychmiastowego usunięcia tych danych. Administrator danych po otrzymaniu takiego żądania będzie zobowiązany takie żądanie spełnić.

- RODO wzmacnia i rozszerza prawa obywateli w zakresie żądania dostępu i wglądu obywatela w swoje dane. Na uwagę zasługuje w szczególności regulacja przyznająca osobie, której dane dotyczą prawa sprzeciwu wobec przetwarzania tych danych – w tym prawo do żądania zaprzestania wykorzystywania danych w marketingu bezpośrednim. Nowe rozporządzenie wprowadza również poważne ograniczenia w zakresie profilowania (obowiązek uzyskania zgody na przeprowadzenie profilowania już przed samym rozpoczęciem zbierania danych o osobie).

Wymienione wyżej zapisy to jedynie część zmian jakie wprowadza RODO. Najważniejsze aby każdy przedsiębiorca, który gromadzi lub w inny sposób przetwarza dane osobowe, przeprowadził w swojej firmie szczegółowy audyt za pomocą którego dokładnie ustali aktualną sytuację w zakresie przetwarzania w swoim przedsiębiorstwie danych osobowych, w tym między innymi czy zakres zbieranych przez niego danych odpowiada celowi ich zbierania.

Niedostosowanie się do nowych przepisów będzie zagrożone możliwością nałożenia bardzo wysokich kar finansowych, których wysokość sięgać może nawet 20 milionów euro lub do 4% wartości rocznego światowego obrotu przedsiębiorstwa.

 ----

Szczegółowe informacje w zakresie nowych obowiązków przedsiębiorców oraz dalsze porady prawne w formie online udzielane są przez: www.adwokat-szajdak.pl/porady-online



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Poradyonline

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »