Gospodarka » Żywność
Jedenasta certyfikacja żywności w ramach programu „Doceń polskie”
Zobacz więcej zdjęć » |
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Loża Ekspertów programu oceniła wszystkie wyroby biorące udział w styczniowym audycie i wyróżniła te z nich, które cechują się najwyższą jakością. Wniosek jest tylko jeden - polski konsument szukający wartościowych produktów spożywczych ma w czym wybierać!
29 stycznia w Krakowie miała miejsce XI certyfikacja żywności zorganizowana w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Przedsięwzięcie jest realizowane od 2011 roku, jego honorowym patronem, od samego początku, jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Tego dnia Loża Ekspertów oceniła wszystkie wyroby starające się o godło programu. Celem przeprowadzanych raz na kwartał audytów jest właśnie ocena artykułów spożywczych i uhonorowanie tych odznaczających się najwyższą jakością certyfikatem „Doceń polskie”.
Wszystkie produkty otrzymują punkty za smak oraz wygląd, ocenie podlega także stosunek ceny żywności do jej jakości. Każdy z ekspertów ma do dyspozycji dziesięciopunktową skalę ocen. Certyfikat zdobywają wyłącznie te artykuły, którym Loża przyzna wysokie noty. Wyrób, który uzyska maksymalne noty otrzymuje także tytuł TOP PRODUKT.
Ocena żywności zawsze przebiega bowiem zawsze wg tych samych kryteriów, a o unikalności każdego z audytów świadczą w głównej mierze produkty spożywcze starają się o zdobycie godła programu. Audyt jest więc także okazją do rozmów o kondycji polskich producentów żywności i oferowanych przez nich wyrobów.
Lożę Ekspertów oceniającą wyroby spożywcze tworzą specjaliści z wieloletnim doświadczeniem w branży. Każdy z nich jest także konsumentem, mogłoby się więc wydawać, że trudno wprawić specjalistów w zdumienie. Tymczasem XI certyfikacja była kolejną, w której wzięły udział wyroby potrafiące wywrzeć na jurorach bardzo dobre wrażenie i zaskoczyć ich w pozytywny sposób.
Wśród artykułów spożywczych, które zostały ocenione 29 stycznia znalazły się m.in. przetwory. Eksperci podkreślali nie tylko wysoką jakość kiszonych, czy konserwowych warzyw, ale również marynowanych grzybów oraz konfitur i dżemów owocowych. - Cieszy nie tylko wysoka jakość samych wyrobów, ale i to, że firmy do ich produkcji wykorzystują również mniej popularne odmiany owoców, czy grzybów. Polscy producenci oferują ciekawe kompozycje smaków, inspirują się tradycyjnymi przepisami i kreatywnie je wykorzystują - zauważa Celina Nierodkiewicz, członkini Loży Ekspertów. - Warto podkreślić rosnącą jakość dań gotowych i wyrobów garmażeryjnych. W tej certyfikacji wzięły udział także produkty, które bardziej przypominają domowe jedzenie, niż produkty ze słoika, które nie wszystkim kojarzą się pozytywnie – dodaje C. Nierodkiewicz.
Poza wspomnianymi przetworami i daniami gotowymi, eksperci zwracali uwagę m.in. na doskonałe miody oraz słodkie wyroby z tym produktem w roli głównej. - Dawniej, w okresie zimowym miód był jednym z niewielu dostępnych słodkich wyrobów, którym można się było zajadać. Obecnie, kiedy wybór łakoci jest ogromny, dzieci rzadko po niego sięgają. Kremy z miodem i czekoladą, którymi można smarować pieczywo to sposób, by przekonać do miodu także najmłodszych – przekonuje Zbigniew Kurleto z Loży Ekspertów.
Takich kreatywnych sposobów wykorzystania w przemyśle spożywczym doskonale znanych wyrobów było podczas styczniowej certyfikacji znacznie więcej. Nie brakowało przy tym także produktów tradycyjnych, takich jak pieczywo, nabiał, czy soki owocowe. Artykuły te, wytwarzane często przez bardzo małe zakłady, które od lat nie zmieniają swoich receptur, mogą z powodzeniem konkurować z potentatami rynku.
W audytach przeprowadzanych w ramach programu „Doceń polskie” biorą udział także firmy o zasięgu ogólnopolskim. - Certyfikacja potwierdziła, że w naszym kraju nie brakuje dużych producentów, którzy mimo upływu czasu oferują stałą, wysoką jakość i produkt, na którym nie można się zawieść - mówi Mirek Drewniak, przewodniczący Loży Ekspertów, podkreślając przy tym znaczenie powtarzalności wyrobów w branży spożywczej.
O zdobycie znaku promocyjnego „Doceń polskie” mogą starać się także sieci handlowe oferujące produkty marki własnej (artykuły te, jeśli wynik certyfikacji będzie pozytywny, otrzymują godło „Doceń polskie – MARKI WŁASNE”).
Certyfikaty programu są przyznawane na czas określony, dokładnie na dwadzieścia cztery miesiące. Po tym czasie, jeśli producent nadal chce promować swoje wyroby godłem programu, jest zobowiązany dostarczyć nagrodzony artykuł spożywczy do powtórnej oceny. Ponowny udział w certyfikacji pozwala przekonać się czy wytwórca utrzymał wysoką jakość i w dalszym ciągu zasługuje na wyróżnienie. - Producenci, którzy po raz drugi zgłaszają swoje wyroby do oceny lub starają się o zdobycie certyfikatów dla kolejnych artykułów to dowód, że działania podejmowane w ramach programu przynoszą firmom realne korzyści i stanowią cenną pomoc w promowaniu polskiej żywności – podkreśla Marek Bielski, organizator programu.
Godło „Doceń polskie” nie jest nadawane automatycznie, co oznacza, że nie wszystkie wyroby zgłoszone do oceny otrzymują certyfikaty. Członkowie Loży Ekspertów podkreślają jednak, że jakość rodzimej żywności jest coraz lepsza. Konsumentom pozostaje jedynie ją docenić.
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmuje się piątka specjalistów zawodowo związana z żywnością i technologią żywienia, która tworzy Lożę Ekspertów. Zasiada w niej m.in. reprezentant Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni.
Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych. Celem projektu jest propagowanie wspólnego gotowania wśród pasjonatów kuchni, którzy swoją wiedzą i przepisami dzielą się w Internecie. Dzięki ogólnopolskiemu konkursowi, warsztatom i pokazom kulinarnym, blogerzy mają okazję do spotkań, poznawania nowych miejsc i produktów, wymiany doświadczeń, nauki oraz dobrej zabawy.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.blog.docenpolskie.pl
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s.c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)