Firma » Biznes
Kariera w FMCG – odporność na stres i nastawienie na cel
Wielu osobom wkraczającym na rynek pracy, wydaje się, że w branży FMCG najłatwiej rozwinąć skrzydła. W końcu co może być prostszego od sprzedaży produktów, na które jest ogromne i codzienne zapotrzebowanie? Wystarczy przygotować ofertę, a potem cieszyć się sukcesami. To jednak tylko pozory.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Praca w FMCG to świetny sposób na rozpoczęcie kariery. To branża z ogromnymi perspektywami, niezwykle różnorodna i dająca szansę na rozwój. Zaangażowanie i doskonała znajomość rynku to podstawa, aby odnieść w niej sukces. Jednak nie wolno zapominać, iż w tym zawodzie niezbędnych jest wiele istotnych umiejętności, które decydują o powodzeniu. Przyjrzyjmy się chociażby przedstawicielom handlowym.
Ambasador swojej marki
Jego zadania polegają nie tylko na szukaniu nowych klientów, ale również na prowadzeniu rozmów handlowych, ciągłym kontakcie z pozyskanymi już klientami czy dbaniu o ekspozycję towarów w sklepach. Dlatego kandydat, który chciałby rozpocząć swoją ścieżkę kariery właśnie w tym sektorze, obowiązkowo musi posiadać kilka cech.
- Przede wszystkim musi być otwarty i łatwo nawiązywać kontakty. Rozmowy z kontrahentami to podstawa tej pracy. Trzeba dokładnie ich słuchać i szybko odgadywać, jaki produkt będzie najbardziej zbieżny z ich potrzebami i przyniesie zyski obu stronom. Dlatego przydatna może być wiedza z dziedziny psychologii, gdyż asertywność i umiejętność negocjowania to kluczowe cechy dobrego handlowca. Osobie, która jest zamknięta na innych ludzi i niekomunikatywna, nie uda się zdobyć zaufania klienta i utrzymać z nim długofalowej relacji – mówi Klaudia Dostatnia, HR Business Partner w Perfetti Van Melle Polska. - Należy pamiętać, że każdy handlowiec jest tak naprawdę ambasadorem swojej marki. Dlatego tak ważna jest kultura pracownika oraz jego dbałość o wizerunek.
Wyznaczanie priorytetów
Przedstawiciele handlowi muszą też umiejętnie planować swoją pracę. W końcowym bilansie nie będzie istotne to, ile punktów odwiedzili, tylko w ilu zawarli umowę. Należy zadać pytanie czy warto w takim razie tracić energię na negocjacje w dwudziestu sklepach czy może lepiej skupić się na trzech przyszłościowych. Praca ta opiera się również głównie na samodzielności, ponieważ większość obowiązków wykonuje się indywidualnie. Dlatego tak ważną cechą jest umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami i dyscyplinowania samego siebie.
- Osoby zajmujące się tym zawodem muszą znać teren działań jak własną kieszeń oraz potrafić logistycznie podejść do planowanej trasy, ponieważ klientów do odwiedzenia z reguły jest mnóstwo, a czasu mało – dodaje Anna Zych, Specjalista ds. Administracji w Perfetti Van Melle Polska.
Nastawienie na wyniki
Warto też pamiętać, że to zajęcie, w którym trzeba wykazać się dużą odpornością na stres. Pracownicy FMCG są regularnie rozliczani z wyników. Nawet jeśli będą najbardziej zaangażowani i będą najmilszymi osobami na świecie – na ich ocenę i tak największy wpływ będzie miało to jak realizują plany sprzedażowe. Dlatego kluczowy jest ciągły kontakt z kontrahentem i zdobycie jego zaufania. - Trzeba mieć również na uwadze to, że pojedyncza sprzedaż wcale nie oznacza, że w przyszłości klient będzie regularnie nabywać produkt. Dlatego równie istotna jest cierpliwość i wytrwałość. To, że przez kilka dni nie udało nam się podpisać żadnej umowy nie oznacza, że nie podpiszemy kilku następnego dnia. W końcu sukces jest na wyciągnięcie ręki! – podsumowuje Klaudia Dostatnia.
5 zasad dobrego pracownika FMCG:
Bądź otwarty na ludzi, słuchaj swoich klientów, nie bój się kontaktu z nimi.
Nie bój się negocjacji.
Umiejętnie planuj swoją pracę, rozważ priorytety.
Dbaj o długoterminowe relacje.
Nie zniechęcaj się drobnymi niepowodzeniami, bądź konsekwentny, a dobra passa na pewno przyjdzie.
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Komentarze (0)