Gospodarka » Chemia

Klejenie, czyli łatwiejsza alternatywa

Klejenie, czyli łatwiejsza alternatywa
Zobacz więcej zdjęć »
Producenci pojazdów specjalnych już od dawna wykorzystują nowoczesne kleje elastyczne do łączenia wielu elementów konstrukcyjnych. Połączenia te są bardzo wytrzymałe, charakteryzuje je brak naprężeń, zdolność tłumienia drgań i szybkie utwardzanie.

Rosnący poziom wymagań technicznych i ekologicznych w przemyśle motoryzacyjnym, stoczniowym i lotniczym wymusił powstanie całej gamy hybrydowych mas klejących nowej generacji - łączących w sobie najlepsze cechy poliuretanów i silikonów, pozbawionych przy tym ich wad.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:



Kleje do połączeń strukturalnych na bazie polimerów MS®

Kleje na bazie MS POLYMER® nie zawierają izocyjanianów, silikonów i rozpuszczalników, dlatego mogą być stosowane w miejscach o np. szczególnych wymaganiach sanitarnych (także tam gdzie proces technologiczny zawiera malowanie). Mają dobrą odporność na wiele chemikaliów, same również nie oddziałują chemicznie na podłoże i nie przebarwiają materiałów porowatych. Dają się aplikować również w niskich temperaturach, nawet na elementach wilgotnych. W wielu przypadkach nie wymagają specjalnego przygotowywania podłoża, ponieważ zawierają "wbudowany" środek gruntujący. W porównaniu ze spoiwami poliuretanowymi są bardziej odporne na starzenie, wszelkie warunki atmosferyczne i promieniowanie UV. Z tego też powodu trwałość złącza klejowego tego typu jest często określana jako dłuższa niż okres eksploatacji samochodu.

W zależności od potrzeb użytkownik może otrzymać produkt charakteryzujący się specyficznymi cechami:

  • znakomitymi właściwościami tixotropowymi przydatnymi przy wszelkich klejeniach pionowych (Soudaseal 215LM),
  • zdolnością do przenoszenia znacznych ruchów mocowanych konstrukcji, tłumienia wibracji i szybkiego utwardzania (Soudaseal 235 SF, Soudaseal 240 FC),
  • wysoką siłą spojenia początkowego, co pozwala na rezygnację z mocowań mechanicznych i jest wręcz wymagane tam, gdzie zachodzi konieczność natychmiastowego poddania elementu dalszej obróbce technologicznej (Soudaseal HT),
  • wydłużonym czasem otwartym pozwalającym sklejać elementy o dużej powierzchni (Soudaseal 260 CC),
  • wybitną siłą spojenia (Soudaseal 270 HS).


Podstawowe zalety złącza klejowego przy produkcji pojazdów specjalnych

Za pojazdy specjalne uważamy samochody użytkowe z zabudowami izotermicznymi, chłodniami, kontenerami, przyczepami samowyładowczymi, pojazdy do przewozu zwierząt, bankowozy, pojazdy opancerzone, karetki pogotowia, autobusy. Przy ich produkcji realna jest konieczność łączenia wielu rodzajów materiałów o różnej rozszerzalności cieplnej, odporności na wilgoć, np. drewna, metalu i tworzywa sztucznego. Z reguły konstrukcje takie wykonywane są w wyspecjalizowanych zakładach, posiadających doświadczoną kadrę, ale pozbawionych - z racji ekonomicznych - wielu skomplikowanych instalacji i urządzeń - linii montażowych, obrabiarek, itd.

Dlatego stosowanie elastycznej masy klejącej przy małoseryjnej produkcji zabudów specjalistycznych ma wiele zalet - zarówno ekonomicznych, jak i praktycznych:

  • niweluje powstające w takich sytuacjach naprężenia, mogące doprowadzić do deformacji łączonych elementów,
  • zapewnia absolutną szczelność połączenia (w przypadku sztywnego połączenia np. skręcanego jest to praktycznie niemożliwe),
  • pozwala na korektę ustawienia łączonych elementów przez około pół godziny. Nitowanie lub skręcanie wymaga zrobienia (wykonania) otworów montażowych, które po zmianie ustawień, szpecą i osłabiają konstrukcję, a także wymagają dodatkowego zabezpieczenia,
  • wycisza, tłumi drgania - na dziurawych polskich drogach duże powierzchnie ścian bocznych działają wręcz jak pudło rezonansowe. Wszelkie stuki i wibracje zostają zwielokrotnione wpływając na komfort pracy kierowcy i trwałość konstrukcji,
  • eliminuje dodatkowe ogniska korozji w postaci otworów, nitów, śrub i spawów,
  • pozytywnie wpływa na estetykę wykończenia konstrukcji. Masy hybrydowe nie kurczą się i nie zapadają w spoinie. Dają się malować wieloma farbami, w tym na bazie wodnej.

Używanie klejów na bazie polimerów MS w produkcji pojazdów specjalnych ma wiele zalet, począwszy od prostoty zastosowania poprzez niskokosztowość tej metody, na ekologii skończywszy. Coraz częściej zamiast uruchamiać rzeszę fachowców i specjalistyczne urządzenia problem z łączeniem elementów konstrukcji można wyeliminować dosłownie jednym kartuszem kleju. Czy to łatwiejsze i bardziej opłacalne? Zdecydowanie.

Produkty:
Soudaseal 215 LM - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 235 SF - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 240 FC - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal HT - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 260 CC - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,
Soudaseal 270 HS - pojemność: kartusze290ml, folie 600ml,



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

Pegas

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »