Kultura, sztuka » Kultura
Kobieta w sztuce. Dlaczego sztuka zajmuje się sprawami kobiet?
Zobacz więcej zdjęć » |
Bycie kobietą w dzisiejszych czasach to duże wyzwanie. Poddane sprzecznym oczekiwaniom współczesne kobiety próbują pogodzić wiele różnych ról społecznych i w każdej z nich dać z siebie sto procent. Budzi to niejednokrotnie trudność w sprostaniu tym oczekiwaniom. Dlatego coraz więcej kobiet bierze sprawy we własne ręce i chce wypracować nowy model kobiecości dostosowany nie tylko do realiów współczesnego świata, lecz także do własnych potrzeb i preferencji.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Kobiety nie chcą być już w cieniu
W polskiej debacie publicznej nie cichnie temat kobiet, ich praw, potrzeb oraz ról. Społeczna presja, pełna nadmiaru oczekiwań, sprawia, że kobiety coraz częściej się buntują. Chcą mieć możliwość swobodnego kształtowania swojego życia, bez konieczności narażania się na złośliwe komentarze czy pseudotroskliwe pytania. Kobiety chcą mieć możliwość wyboru własnej ścieżki życiowej i decydowania o niej bez wyrzutów sumienia. Dlatego też powstaje coraz więcej projektów, które opowiadają o współczesnej kobiecie i dylematach, które przed nią stoją. Teatr PAPAHEMA realizuje właśnie bardzo interesujący spektakl: „Skłodowska. Radium Girl”. Twórcy w przewrotny sposób użyli mitu Skłodowskiej, by poruszyć m.in. kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, wieloaspektowego przekraczania własnych granic, a także tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułkach. Z kolei Teatr Ósmego Dnia stworzył „spektakl-pułapkę”, jak opisują go twórcy. Przedstawienie bazuje na tekście, który powstał ze spotkań z kobietami pracującymi na ul. 1 Maja w Lublinie. Na tym krótkim odcinku znajduje się ponad siedemdziesiąt punktów usługowych i handlowych, w których pracują kobiety: młode, starsze, zadowolone, sfrustrowane – ich głosy układają się w niejednorodną opowieść o zmieniającej się Polsce, o pieniądzach, o codziennym radzeniu sobie, o aspiracjach, o dzieciach, mężczyznach, o społeczeństwie. Takie projekty pokazują różnorodność współczesnych kobiet, z których każda na własny sposób chce kreować swoje priorytety i tworzyć unikatową harmonię w pełnieniu ról społecznych. Sztuka pozwala im budować świadomość, że mają teraz do tego prawo, możliwości i potencjał.
Wizualizacja kluczem do zrozumienia
Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. To popularne powiedzenie wciąż jest aktualne. Nawet najbardziej złożone i skomplikowane sprawy zdolny artysta przedstawi w formie wizualnej, tak aby każdy mógł pojąć jego intencje. Taka forma wyrazu ma szanse dotrzeć do większej liczby osób i poruszyć w nich odpowiednie struny, ponieważ formę obrazkową każdy zinterpretuje w zrozumiały dla siebie sposób. Dlatego właśnie o tematach ważnych dla kobiet, firma Gedeon Richter mówi między innymi poprzez projekt Kalendarza Artystycznego. Tegoroczna, siódma już edycja, wraca do swoich korzeni – plakatów. Do współpracy zostali zaproszeni wybitni plakaciści z różnych pokoleń: Bartosz Kosowski, Mirosław Adamczyk, Patryk Mogilnicki, Tomasz Bogusławski, Ola Niepsuj, Ryszard Kaja, Jan Bajtlik, Dawid Ryski, Maja Wolna, Mieczysław Wasilewski oraz Wiktor Sadowski. Tradycyjnie, dyrektorem artystycznym i autorem koncepcji, podobnie jak w latach ubiegłych, został Andrzej Pągowski, który jest również autorem jednego z plakatów.
Polska plakatem stoi
Forma plakatu to przypomnienie jednej z największych polskich tradycji w kulturze, jaką była „Polska Szkoła Plakatu”. Plakaty wykonywane przez jej przedstawicieli były bardzo zróżnicowane stylistycznie. Ich wspólnymi cechami były jednak lapidarność i oszczędność formy, ironia, nowatorskie liternictwo. Charakter twórczości polskich plakacistów określany bywał jako styl „niezależności i bystrości rozumu”. Duży popyt na plakaty w Polsce przed rokiem 1989 spowodowany był ich wysokim poziomem artystycznym. Po upadku socjalizmu w Polsce, w związku z likwidacją wielu instytucji państwowych, zmniejszyła się znacząco liczba zamówień na plakaty. Obecnie jednak wraz ze wzrostem popularności projektów inspirowanych PRL, plakaciści wracają na rynek, a ich prace cieszą się coraz większą sławą na arenie międzynarodowej. Tym właśnie trendem inspirowana jest najnowsza edycja Kalendarza Artystycznego Gedeon Richter. – Przy kreowaniu koncepcji Kalendarza Artystycznego zawsze wykorzystujemy bieżące nurty w sztuce. W poprzednim roku była to fotografia, w tym – plakaty – tłumaczy Aneta Grzegorzewska, rzecznik prasowy Gedeon Richter. – Forma plakatu pozwala w bardzo intrygujący i nośny sposób połączyć trzy warstwy przekazu: wizualną, tekstową i emocjonalną, a dzięki temu w pełni oddać złożony temat, jakim są kobiece sprawy. Tematem przewodnim naszego Kalendarza są zawsze kobiety, ponieważ to właśnie je Gedeon Richter stawia w centrum swojego zainteresowania. Od lat naszymi działaniami kieruje troska o zdrowie kobiet i ich rodzin, a także dążenie do poprawy jakości ich życia.
„Kobiece sprawy” okiem plakacistów
Jak tłumaczy Andrzej Pągowski, Kalendarz Gedeon Richter jest wyjątkowym nośnikiem przekazu społecznego, poruszającego temat kobiet w dzisiejszym świecie. – Na kartach kalendarza zobrazowaliśmy codzienne życie współczesnych kobiet. Odpowiedzialność, jaka spoczywa na ich barkach za najbliższych, ich zdrowie i szczęście, ponieważ to wciąż one czują się zobligowane do zapewnienia harmonii w rodzinie – mówi artysta. – Na plakatach zilustrowaliśmy także dążenia kobiet do zachowania własnej wrażliwości i empatyczności przy jednoczesnym emanowaniu siłą i zdolnościami przywódczymi, zarówno w życiu zawodowym, jak i domowym. To fascynujące, jak wiele jest spraw i ról, które współczesne kobiety muszą zgrać każdego dnia.
Wernisaż kalendarza „Kobiece sprawy” jest planowany na początku lutego.
Informacja o kalendarzu:
„Kobiece sprawy” to 7. edycja kalendarza, przygotowywanego przez Gedeon Richter, pod kierownictwem artystycznym Andrzeja Pągowskiego. Każdy z artystów zaangażowanych w projekt tegorocznego kalendarza na swoich plakatach ukazał różne sprawy kobiet. Autorzy tegorocznej edycji to uznani twórcy plakatów: Bartosz Kosowski, Mirosław Adamczyk, Patryk Mogilnicki, Tomasz Bogusławski, Andrzej Pągowski, Ola Niepsuj, Ryszard Kaja, Jan Bajtlik, Dawid Ryski, Maja Wolna, Mieczysław Wasilewski oraz Wiktor Sadowski.
Nadesłał:
MCConsultants
|
Komentarze (0)