Motoryzacja » Samochody

Kto się nie boi kar za przekręcanie liczników?

Ustawodawca proponuje od 3 miesięcy do 5 lat pozbawienia wolności za „przekręcenie” licznika, kontrole w stacjach diagnostycznych i opłaty za obowiązkowe badania liczników.

Dwa tygodnie temu Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji pojazdu, jeśli wejdzie w życie projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczący większej kontroli i zaostrzenia kar za ingerencję w stan liczników samochodowych.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

- Problemy „przekręcanych liczników” od zawsze mocno szkodziły rynkowi aut używanych. Dotyczyły one w szczególności samochodów importowanych stanowiących większość ofert komisowych, których historia i przebiegi były bardzo trudne do zweryfikowania. Dlatego projekt nowelizacji ustawy jest zdecydowanie dobrym ruchem w kierunku zniwelowania oszustw związanych z przebiegiem pojazdu. Zawsze podkreślamy naszym klientom, że dużo ważniejsze od wysokości przebiegu jest pewność pochodzenia i faktyczny stan techniczny pojazdu. A to jest akurat bardzo łatwe do sprawdzenia w przypadku aut pokontraktowych – zauważa Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease, właściciela platformy Master1.pl, sieci sprzedaży samochodów nowych i używanych.

 

Sprawdzone samochody z pewnych źródeł

Auta pokontraktowe to pojazdy, które wcześniej były użytkowane w ramach umów leasingu czy wynajmu długoterminowego. Pojazdy te to najczęściej modele 3-4 letnie, ponieważ właśnie na tyle średnio opiewają umowy. Pochodzą z polskich salonów i były nie tylko finansowane, ale również profesjonalnie serwisowane przez wyspecjalizowanego operatora – firmę leasingową, która dysponuje historią serwisowania tych aut, pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego oraz przebiegu. Samochody zarówno w trakcie, jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy.

– Auta pokontraktowe są w Polsce coraz bardziej popularne. Od początku 2017 roku Master1 sprzedał ich o 30 proc. więcej niż w tym samym okresie (od stycznia do końca sierpnia) 2016 roku. Kierowcy są coraz bardziej świadomi tego, że pewne i sprawdzone samochody, bez ingerencji w stan licznika, mogą kupić właśnie w salonach aut pokontraktowych. W naszej sieci sprzedaży Master1.pl są to w większości auta 2, 3 i 4-letnie, bo właśnie tyle najczęściej trwają kontrakty leasingu czy wynajmu długoterminowego – podkreśla Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease.

Coraz częściej kupujący takie auto pokontraktowe spotka się również z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi i optymalnym wyposażeniem. Firmy, które nabywają floty dla swoich pracowników już od kilku lat odchodzą od wykorzystywania samochodów w standardowym wyposażeniu. Dziś samochód służbowy jest często benefitem i formą docenienia pracownika. Druga grupa klientów to przedsiębiorcy z sektora MŚP. Oni, stawiając na samochód „do firmy”, często wybierają auto de facto dla siebie. Zwracają więc uwagę na bogatsze wyposażenia czy moc silnika. Zatem w ślad za rynkiem pierwotnym, również wśród aut pokontraktowych pojawiają się coraz ciekawsze samochody.

 

Pozbawienie wolności, kontrole i opłaty za obowiązkowe badania liczników

Od 3 miesięcy do lat 5 pozbawienia wolności – tyle będzie grozić za nieuzasadnianą ingerencję we wskazania licznika przebiegu całkowitego pojazdu, jeśli wejdzie w życie projekt nowelizacji ustawy resortu sprawiedliwości. Ustawa ma objąć karą m.in. zmianę wskazań stanu licznika, ingerencję w prawidłowość pomiaru, dokonanie wymiany licznika przebiegu całkowitego pojazdu wbrew przepisom ustawy i niezawiadomienie stacji kontroli pojazdów o wymianie licznika.

Nowelizacja ustawy przewiduje również kontrole i opłaty za obowiązkowe badania liczników. Właściciel pojazdu będzie zobowiązany najpóźniej w następnym dniu roboczym po dniu wymiany licznika zawiadomić pisemnie stację kontroli pojazdów o fakcie, przyczynie i dacie wymiany tego licznika. Sprawdzenie nowo zamontowanego licznika i odczyt jego wskazań będzie podlegało opłacie i opłacie ewidencyjnej.

Oznacza to, że uprawniony diagnosta będzie zobowiązany m.in. do sprawdzania nowo wymienionych liczników, pobierania opłat, przekazywania wskazania nowo zamontowanego licznika do centralnej ewidencji pojazdów.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

brandscope

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »