Firma » Biznes

Logistyka DIY w Polsce, Czechach i na Słowacji

Logistyka DIY w Polsce, Czechach i na Słowacji
Zobacz więcej zdjęć »
Polska, Czechy i Słowacja to kraje sąsiedzkie o dużych podobieństwach historycznych, kulturowych oraz gospodarczych. Są one często traktowane przez międzynarodowe koncerny jako jeden, wspólny rynek, również w odniesieniu do strategii logistycznych.

Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:

Rynki DIY w Polsce, Czechach i na Słowacji wyglądają dość podobnie. Na wszystkich funkcjonują dwa modele handlu: nowoczesny – czyli sieciowe sklepy wielkopowierzchniowe oraz tradycyjny – mniejsze, lokalne hurtownie oraz niewielkie, specjalistyczne punkty sprzedaży. Dla wszystkich tych krajów charakterystyczna jest ekspansja sieci DIY z Europy Zachodniej oraz wzrost ich udziału w sprzedaży ogółem. W Polsce np. ten udział obecnie wynosi już ok. 40 proc.
Dachser DIY Logistics
Dachser rozpoczął działalność w Europie Środkowo-Wschodniej po roku 2000, podczas gdy najwięksi gracze na rynku usług logistycznych funkcjonowali tam już od lat 1989 – 1990. Mimo tego, firmie z sukcesem udało się dość szybko zbudować własną infrastrukturę oraz wdrożyć usługę specjalistyczną, kierowaną do dostawców marketów budowlanych oraz typu dom i ogród – Dachser DIY Logistics. Usługa polega na dostarczaniu przesyłek do sieci marketów typu dom i ogród oraz świadczeniu szeregu usług dodatkowych, w tym merchandisingu na terenie sklepu, którym zajmują się podwykonawcy operatora. Dachser od lat współpracuje ze wszystkimi największymi sieciami europejskimi, obecnie z 18 tys. sklepów, do których dostarcza 2 mln przesyłek rocznie. „Dzięki temu szczególnemu doświadczeniu dysponujemy oknami czasowymi w poszczególnych marketach, co umożliwia lepsze planowanie oraz realizację dostaw” – mówi Juliusz Pakuński, Project Manager Dachser DIY Logistics w Polsce. „To właśnie okna czasowe są największym problemem dla dostawców, którzy samodzielnie realizują dystrybucję” – podkreśla Juliusz Pakuński.
Oczekiwania klientów
Klienci – producenci oraz dystrybutorzy – oczekują od operatora logistycznego sprawnej dystrybucji, wymiany palet, obsługi zwrotów oraz coraz częściej usług dodatkowych, jak np. merchandising czy dostawy bezpośrednie do klienta końcowego. „Stosownie do tych oczekiwań i potrzeb budowana jest oferta usług” – mówi Juliusz Pakuński. „Np. w Czechach, aby zaoferować klientom lepszą obsługę, opracowano nowy produkt z gwarantowaną dostawą do wczesnych godzin – „targospeed 10” i „targospeed 12” – czyli do godziny 10 lub 12” – dodaje.
Sieci handlowe posiadają własne systemy dystrybucji do swoich placówek. Najczęściej stosowanym modelem dystrybucji jest magazyn centralny oraz system cross-dockowy. Zauważalną tendencją jest zmniejszanie się minimum zamówień, tzw. franco, co powoduje zmniejszenie wolumenu logistycznego na dostawę.
Ekspansja i eksport
Polscy dostawcy prowadzą szczególnie intensywną ekspansję na rynki europejskie, przy czym oprócz najpopularniejszych do tej pory krajów, rośnie zainteresowanie takimi kierunkami jak Węgry, Bułgaria, Rumunia czy była Jugosławia. „Coraz częściej zdarza się, że kontrakty są podpisywane dla całej sieci, do wielu krajów. Związane jest to m.in. z generalnie dobrymi wynikami Polski w eksporcie” – wyjaśnia Juliusz Pakuński.
Rok 2012 był wyjątkowo dobry dla usługi DIY Logistics w Polsce – w wewnętrznym rankingu Dachser, dotyczącym przewozów eksportowych w ramach usługi DIY Logistics, Polska jednostka zajęła wysokie 3 miejsce, za Danią i Szwecją (liczonymi łącznie) oraz Austrią. Roczny wzrost liczby przesyłek obsługiwanych w ramach usługi DIY Logistics w Polsce wyniósł aż 200%.
Pomimo różnic w obecnych etapach rozwoju branży DIY na poszczególnych rynkach, wszystkie trzy rozwijają się i jest to trend rosnący. W porównaniu do krajów Europy Zachodniej w Polsce, Czechach i Słowacji obserwuje się o wiele mniejsze nasycenie branży DIY, lecz pewnością nadal są to rynki o dużym potencjale rozwojowym.  
W 2012 roku Dachser, międzynarodowy operator logistyczny, wygenerował obrót w wysokości 4,41 miliarda euro, zatrudniając 21.650 pracowników w 347 oddziałach na całym świecie. Firma dostarczyła 49,8 milionów przesyłek o łącznej wadze 37,46 milionów ton.



Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

Nadesłał:

katarzyna.prochniak@globalbrand.pl

Komentarze (0)


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl
Opublikuj własny artykuł
Opublikuj artykuł z linkami

Kalendarium

Przejdź do kalendarium »

dodaj wydarzenie »

Ostatnio dodane artykuły

dodaj artykuł »