Społeczeństwo » Społeczeństwo
Mniejsza prywatność w zamian za lepsze ceny i oferty – niemal połowa konsumentów wyraża gotowość
Zobacz więcej zdjęć » |
Użytkownicy są skłonni udostępniać swoje prywatne dane i zgadzają się, aby ze względów bezpieczeństwa rząd monitorował ich aktywność w mediach społecznościowych. Jednak dla wielu konsumentów nadal nie jest jasne, w jaki sposób działają te zautomatyzowane systemy usług opartych na danych.
Rosnąca popularność portali społecznościowych oraz serwisów online spowodowała wzrost liczby systemów oceny społecznej — zautomatyzowanych algorytmów opartych na zachowaniu i wpływie użytkowników w internecie. Początkowo takie algorytmy oceny konsumentów były wykorzystywane przez instytucje finansowe oraz dostawców usług e-handlu. Dzisiaj stosowane są również w wielu innych sferach i sektorach. Na przykład, rządy i organizacje mogą za ich pomocą ocenić, kto jest uprawniony do różnego rodzaju usług w realnym świecie. Co więcej, w związku z wybuchem pandemii wirusa powodującego COVID-19 możemy obserwować stosowanie na świecie zautomatyzowanych systemów umożliwiających kontrolę przemieszczania się osób, ich możliwości dokonywania zakupów oraz dostępu do usług publicznych. Ale czy ludzie rzeczywiście są na to gotowi?
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
- Luka w portalu społecznościowym Instagram wykorzystana przez cyberprzestępców
- Badanie Kaspersky Lab: ludzie są skłonni pozbyć się swoich zdjęć i innych danych za niedużą kwotę
- Technologia kontroli aplikacji firmy Kaspersky Lab wygrywa w testach AV-TEST
- Liczba roku: Każdego dnia Kaspersky Lab wykrywa 315 000 nowych szkodliwych plików
Z raportu firmy Kaspersky wynika, że niemal połowa (46%) respondentów uczestniczących w globalnej ankiecie słyszała o systemach zaufania społecznego. Jednocześnie, chociaż systemy te są wprowadzane i coraz bardziej znane, istnieje pewna niejasność co do tego, w jaki sposób działają i jak skuteczna jest ich implementacja.
I tak 45% konsumentów miało problemy ze zrozumieniem, jak działa system zaufania społecznego. Ludzie nie są w stanie ustalić, jaka jest liczba posiadanych przez nich punktów, w jaki sposób jest ona kalkulowana oraz jak można ją skorygować w przypadku nieścisłości. Co więcej, ponieważ systemy te opierają się na automatycznych algorytmach wykorzystujących uczenie maszynowe, nie jest jasne, jakie decyzje podejmują i czy można na nich polegać – zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Na podstawie dokonanego przez firmę Kaspersky przeglądu bezpieczeństwa systemów oceny społecznej można stwierdzić, że mogą one być szczególnie podatne na manipulację, jak np. możliwość obniżenia czyjejś liczby punktów w różnych celach. Ponadto, tak jak każdy system komputerowy, są narażone na różne rodzaje ataków, których celem może być implementacja techniczna bądź programowa lub mechanika systemu. W tym ostatnim przypadku może pojawić się nowy rodzaj czarnego rynku, na którym punkty użytkowników mogą być wymieniane na prawdziwe pieniądze i odwrotnie.
To jednak nie powstrzymuje organizacji przed dalszym gromadzeniem danych, zwłaszcza gdy ludzie są skłonni im na to pozwolić. Z raportu firmy Kaspersky wynika, że ponad 40% respondentów udostępniłoby swoje wrażliwe prywatne dane w zamian za uzyskanie lepszych stawek oraz zniżek, jak również specjalnych usług. Co więcej, konsumenci są jeszcze bardziej gotowi udostępnić swoje profile w mediach społecznościowych dla innych aspektów życia codziennego.
Warto odnotować, że kwestie bezpieczeństwa są szczególnie istotne dla konsumentów. Jeden na dwóch uczestników ankiety (51%) twierdzi, że zgadza się na monitorowanie przez rząd aktywności w mediach społecznościowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom.
Rządy i organizacje przechodzą szybki proces cyfryzacji, co pomaga im w nowy sposób czerpać korzyści z technologii oraz danych konsumentów. Z jednej strony technologia i dane usprawniają ich usługi po to, by ułatwić nam życie. Z drugiej strony nie wiadomo, jak dużo organizacje mogą od nas żądać, jeśli chodzi o dostęp do informacji osobowych oraz naszego życia i, co najważniejsze, co z tym zrobią. Ma to szczególne znaczenie w sytuacji globalnej dobrowolnej izolacji, gdy ludzie muszą polegać na usługach online. A dzisiejsza potrzeba przejęcia kontroli nad życiem publicznym może oznaczać, że jutro ludzie stracą kontrolę nad własnym życiem – powiedział Marco Preuss, europejski dyrektor Globalnego Zespołu ds. Badań i Analiz (GReAT) firmy Kaspersky.
Genia Kostka, profesor specjalizująca się w polityce chińskiej z Wolnego Uniwersytetu w Berlinie, dodała: W przeszłości instytucje regulacyjne oraz decydenci polityczni w większości krajów nie dotrzymywali tempa adopcji systemów oceny społecznej. Dzisiaj, gdy w coraz większym stopniu stanowią one element tkanki codziennego życia, konieczna jest dyskusja na temat zagrożeń, jakie ze sobą niosą, jak np. naruszenie prywatności, dyskryminacja czy uprzedzenia. Społeczeństwa muszą uczciwie i otwarcie rozmawiać o tym, czy i w jaki sposób chcą wykorzystywać takie technologie, oraz – co istotniejsze – kto ma z nich korzystać i w jakim celu.
Porady pozwalające na zwiększenie prywatności
Chociaż w obecnym krajobrazie cyfrowym może się wydawać, że udostępnianie informacji osobowych online jest nieuniknione, ochrona prywatności — zarówno online, jak i offline — nadal jest możliwa. Eksperci z firmy Kaspersky zalecają konsumentom podjęcie następujących działań w celu zadbania o swoją prywatność:
· Bądź świadomy, jakie informacje osobowe udostępniasz online. Chociaż media społecznościowe zachęcają nas do dzielenia się naszym życiem z innymi, każda informacja, którą publikujesz, może wpaść w niepowołane ręce. Gdy przestajesz korzystać z aplikacji lub serwisu online, nie zapomnij usunąć swoje konto oraz – jeśli jest to możliwe – historię i sprawdź, które powiązane serwisy mają dostęp do Twoich prywatnych kont.
· Świat się zmienia. To oznacza, że każdy element naszego życia można zmierzyć i ocenić. Zachowaj ostrożność, udostępniając swoje prywatne informacje, tak aby Twoje zachowanie z przeszłości nie pozbawiło cię dostępu do jakiejś usługi.
· Udostępnianie informacji o sobie nie jest pozbawione korzyści, ale tylko wtedy, gdy dotyczy właściwych serwisów. Biorąc udział w ankiecie, możesz uzyskać zniżkę na produkt ulubionej marki, jednak w ten sposób firma może dowiedzieć się o Tobie więcej, niż zakładasz. Uważaj na to, co robisz online.
· Stosuj niezawodne rozwiązanie bezpieczeństwa, takie jak Kaspersky Total Security, zapewniające wszechstronną ochronę przed szerokim wachlarzem zagrożeń. Rozwiązanie firmy Kaspersky zawiera również wiele funkcji, które chronią prywatność online, łącznie z uniemożliwianiem ładowania elementów śledzących, które monitorują Twoje działania na stronach internetowych i gromadzą informacje na Twój temat.
Pełny raport wykorzystany w tej informacji prasowej jest dostępny na stronie https://r.kaspersky.pl/eMhP4.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.
Komentarze (0)