Firma » Biznes
Nadchodzi era wspaniałych miejsc pracy
Brak zaangażowania pracowników aktualnym problemem większości firm
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Zanim to jednak nastąpi, większość firm funkcjonujących na rynku światowym ma jeszcze wiele do zrobienia. Przeważająca część pracowników na świecie, i to bez względu na kraj, jego tradycję i stopień rozwoju gospodarczego, nie czerpie satysfakcji z wykonywanej pracy. Dowodzi tego badanie Gallupa z 2013 r., przeprowadzone w 94 krajach świata. Tylko 13% pracowników na świecie czuje się zaangażowana w swoją pracę i chciałaby wnieść pozytywny wkład w rozwój firmy. Aż 63% nie ma motywacji, aby dokładać starań na rzecz sukcesów firmy. Natomiast pozostałe 24% to wielomilionowa rzesza ludzi na świecie, która po prostu swojej pracy nie lubi, czuje się w niej źle, jest mniej produktywna oraz otwarcie wyraża swoje negatywne odczucia w gronie współpracowników, co z pewnością nie sprzyja dobrej atmosferze w pracy. Relatywnie najlepsze nastroje wśród pracowników panują w firmach w USA i Kanadzie: średnio 29% czuje się zaangażowanych w pracę i tylko 18% otwarcie okazuje swoje negatywne nastawienie. Słabiej, bo poniżej średniej światowej, wypadają kraje Europy Środkowej i Wschodniej: tylko 11% pracowników czuje się zaangażowana w wykonywaną pracę przy aż 26%, którzy swojej pracy zdecydowanie nie lubią. Na tle krajów tego regionu, a nawet w porównaniu ze średnią światową, Polska wypada dobrze: 17% dokłada starań, aby ich praca przekładała się na wyniki firmy, przy jedynie 15%, którzy są do swojej pracy nastawieni niechętnie i w codziennych relacjach z kolegami nie ukrywają tego. Niewątpliwie naszą średnią krajową, podobnie jak średnią światową, od ery wspaniałych miejsc pracy dzieli jeszcze ogromny dystans. Ale jednocześnie ogromny dystans oznacza nowe możliwości i wielką przestrzeń do zagospodarowania.
Awangarda zmian na rynku pracy
Mimo że z badania Gallup’a wyłania się świat, w którym tylko 1 na 8 pracowników jest pozytywnie nastawiony do swojej pracy i chce aktywnie przyczyniać się do sukcesów firmy, istnieje drugi biegun rynku pracy, gdzie standardy wyznaczane są przez firmy rankingowane na listach Great Place to Work®. Po zestawieniu danych z ostatnich 5 lat okazuje się, że zdecydowana większość tych firm odnotowała poprawę wyników, jeśli chodzi o poziom deklarowanego przez pracowników zaufania do pracodawcy (Trust Index©). Zważywszy, że mamy tu do czynienia ze ścisłą czołówką firm z poszczególnych krajów, te wzrosty są relatywnie niewielkie (od 1 do 4 punktów procentowych). Ale są kraje, w których w tym okresie dokonał się prawdziwy przełom. I tu ponownie mamy silny polski akcent, gdyż grupę tę otwiera właśnie Polska z 18 procentowym wzrostem wskaźnika zaufania przy porównaniu wyników z 2014 do wyników z 2009 roku. Tym samym Polsce udało się zdystansować Japonię o 5 punktów procentowych, a Szwecję aż o 10 punktów.
Młode pokolenie toruje drogę nowemu modelowi pracy
Świadomość, że inwestycja w budowanie kultury organizacyjnej opartej na zaufaniu opłaca się, coraz szerzej toruje sobie drogę wśród zarządzających przedsiębiorstwami na całym świecie. I to bez względu na to, czy są to kraje, w których utrwalony wzorzec relacji bazuje na dialogu, czy też wywodzi się z tradycji hierarchicznej kultury zarządzania. Potwierdzają to wypowiedzi szefów Great Place to Work® w Meksyku, Indiach czy Chinach. Zwłaszcza przykład tego ostatniego kraju daje wiele do myślenia. Chiny uczestniczą w konkursie Great Place to Work® dopiero od 2 lat, ale wzrost wskaźnika zaufania jest bardzo dynamiczny. Okazuje się, że wielu młodych Chińczyków, wykształconych na Zachodzie, wraca do kraju z ugruntowaną wizją zarówno miejsca pracy, jak i relacji pracownik-pracodawca, bardzo różną od tej akceptowanej przez starsze pokolenie. Młodzi chcą pracować dla organizacji, które wcielają w życie model elastycznego środowiska pracy oraz mają obyczaj słuchania i brania pod uwagę opinii każdego pracownika, niezależnie od pełnionej funkcji. „Oczekują relacji i zarządzania zupełnie nowego typu. To kulturowy szok w biznesie” – podsumowuje Jose Carlos Bezanilla, Prezes Great Place to Work® w Chinach.
Jeśli więc współczesne trendy w budowaniu organizacji o pozytywnej i nowoczesnej kulturze miejsca pracy są na tyle silne, aby przekraczać granice kontynentów, państw i kultur, są też w stanie wpływać na modele zarządzania firm, które jeszcze teraz nie ubiegają się o tytuł najlepszych miejsc pracy.
Ale era wspaniałych miejsc pracy to nie tylko upowszechniający się model firmy, która obdarza swoich pracowników szacunkiem i zaufaniem oraz wspiera i nagradza ich zaangażowanie i efektywność. To także zupełnie nowa definicja wspaniałej pracy, jaka powstaje w oparciu o oczekiwania młodych pracowników. Wspaniała praca to taka, która zmienia świat na lepsze i pozwala ludziom lepiej żyć. „Wiele firm dostrzega wartość w kulturze organizacyjnej nastawionej na współpracę i rozwój. Jednak do niedawna powszechnie panowało błędne przekonanie, że wspaniałe miejsce pracy to nieformalny ubiór i zabawy integracyjne. Tymczasem chodzi o znacznie więcej. Pracownicy w rzeczywistości poszukują firm, które wyróżniają się transparentnością na wszystkich poziomach zarządzania, wspierają kreatywne i innowacyjne podejście do pracy i dają ludziom poczucie, że mają wpływ nie tylko na samą firmę, ale i świat wokół” – mówi dr James Truchard, Prezes National Instruments, firmy, która w tym roku zajęła 15. miejsce na liście 25 Najlepszych Międzynarodowych Miejsc Pracy na świecie.
Więcej informacji na www.greatplacetowork.pl
W materiale wykorzystano:
Great Place to Work, „The Dawn of the Great Workplace Era”, raport, 24 pażdziernika 2014
http://www.greatplacetowork.pl/najlepsze-firmy/najlepsze-miedzynarodowe-miejsca-pracy-na-swiecie/raport-2014
2. Gallup, “Worldwide, 13% of Employees Are Engaged at Work,” raport, 8 października 2013, http://www.gallup.com/poll/165269/worldwide-employees-engaged-work.aspx .
Nadesłał:
Joanna Kowalczuk
|
Komentarze (0)