Dom » Architektura
Nowe warunki techniczne – dobrze skalkulowana inwestycja w ciepły dom
Zobacz więcej zdjęć » |
Od stycznia 2014 r. obowiązują nowe warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Projektowane wg nich domy będą miały lepszą izolacyjność cieplną i mniejsze zapotrzebowanie na nieodnawialną energię pierwotną. Normy będą podnoszone stopniowo do 2021 roku tak, aby przygotować polski rynek i inwestorów do wynikającego z przepisów dyrektywy UE obowiązku budowania domów o niemal zerowym zużyciu energii. Z analiz firmy ROCKWOOL wynika, że dostosowanie średniej wielkości domu do warunków technicznych przewidzianych na 2021 r. wymaga dodatkowych nakładów finansowych w wysokości ok. 35 tysięcy złotych. Jednocześnie inwestycja ta pozwoli znacznie zmniejszyć zużycie energii i zaoszczędzić każdego roku ponad tysiąc złotych. Oszczędności będą jeszcze większe, jeśli uwzględnimy wzrost cen energii.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Firma ROCKWOOL przeanalizowała dom parterowy o powierzchni 146 m2 z poddaszem użytkowym, wykonany w technologii tradycyjnej opartej na bloczkach z betonu komórkowego. Przy spełnianiu warunków technicznych obowiązujących od 1 stycznia 2014 r. jego koszt budowy wynosi 303 695 zł, a roczne koszty eksploatacji 3 994 zł. Gdybyśmy uzyskali pozwolenie na budowę w 2021 r. koszt budowy wzrósłby do 339 463 zł, a koszty utrzymania zmalały do 2 980 zł. „Wyższe nakłady początkowe wynikają z konieczności ograniczenia strat ciepła przez budynek i obniżenia zużycia energii pierwotnej do 70 kWh/m2/rok. W projekcie przewidziano więc odpowiednio grubą izolację, wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną z odzyskiem ciepła oraz kolektory słoneczne" - mówi Piotr Pawlak, Kierownik Działu Doradztwa i Specyfikacji ROCKWOOL. Zgodnie z koncepcją Trias Energetica dostosowanie projektów budynków do nowych warunków technicznych zaczyna się od ulepszenia izolacji domu oraz uwzględniania energooszczędnych okien i drzwi, a następnie weryfikowane są systemy ogrzewania, wentylacji i przygotowania ciepłej wody użytkowej. Nawet najbardziej nowoczesny i wydajny system instalacji nie zda egzaminu, jeśli ciepło będzie uciekać przez ściany, dach i okna.
„Koszty eksploatacji stanowią obecnie aż 84% wszystkich wydatków ponoszonych w czasie cyklu życia budynku. Nowe warunki techniczne są więc potrzebnym krokiem do upowszechnienia domów o niskim zapotrzebowaniu na energię" - mówi arch. Monika Kupska-Kupis z firmy VELUX, zaangażowanej w kampanię Energooszczędność w moim domu. „Aby spełnić nowe wymagania, efektywność energetyczna jest brana pod uwagę już podczas projektowania domu. Dodatkowo każdy projekt architektoniczno-budowlany musi zawierać charakterystykę energetyczną, dzięki której przed rozpoczęciem budowy możemy przeanalizować poszczególne rozwiązania pod kątem zużycia energii i dokonać stosownych korekt" - dodaje. Oprócz przemyślanego projektu, kluczem do ograniczenia zużycia energii cieplnej może okazać się odpowiednie usytuowanie budynku na działce i wykorzystanie darmowej energii pochodzącej ze słońca poprzez właściwe rozmieszczenie okien w budynku.
Nowe warunki techniczne zostały określone tak, aby wyższe koszty poniesione na etapie budowy zwróciły się w czasie eksploatacji budynku.
xxx
Dodatkowe informacje na temat rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania: www.energooszczednoscwmoimdomu.pl, profil FB: Energooszczędność w moim domu.
Kampania edukacyjna Energooszczędność w moim domu prowadzona jest w celu zwiększenia świadomości społecznej w zakresie rozwiązań podnoszących standard energetyczny domu i mieszkania. W ramach inicjatywy prezentowane są korzyści wynikające ze stosowania technologii i systemów zmniejszających zużycie energii, a także wyniki badania opinii publicznej przeprowadzonego przez firmę SMG/KRC MillwardBrown.
Partnerzy merytoryczni kampanii: NSG Group - właściciel marki Pilkington (www.pilkington.pl), OSRAM (www.ledosram.pl), ROCKWOOL (www.rockwool.pl), Skanska Residential Development Poland (www.skanska.pl/mieszkaj), VELUX (www.velux.pl).
Patroni merytoryczni: Green Cross Poland (www.greencrosspoland.org), Instytut na Rzecz Ekorozwoju (www.ine-isd.org.pl), Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (www.nfosigw.gov.pl), Polska Izba Gospodarcza Energii Odnawialnej (www.pigeo.org.pl), Pracodawcy Rzeczpospolitej Polskiej (www.pracodawcyrp.pl) oraz Stowarzyszenie Architektów Polskich (www.sarp.org.pl).
Patroni medialni: murator plus.pl, muratordom.pl oraz www.budownictwo.org.
Organizator kampanii: Effective Public Relations (www.effectivepr.pl).
Komentarze (0)