Firma » Biznes
Od stycznia możesz skorzystać z funduszy unijnych na rozwój firmy za granicą
Z tegorocznego raportu „Sukcesy i aspiracje. Co polskie firmy osiągnęły w globalnej ekspansji, a co jeszcze przed nimi”* wynika, że Polska jest europejskim liderem pod względem tempa ekspansji eksportowej firm. Od 2000 r. jej udział w światowym handlu wzrósł 2,5 krotnie, a co roku w kraju przybywa ok. 100 firm, które można nazwać firmami zglobalizowanymi - ponad połowa ich przychodów pochodzi z eksportu. Od stycznia rozwój firmy na rynkach zagranicznych może być łatwiejszy za sprawą przeznaczonych na ten cel środków unijnych.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Nadchodzi dobry rok dla firm z Polski Wschodniej
W 2019 r. sporo możliwości na uzyskanie finansowania z UE będą miały firmy inwestujące na wschodzie kraju. W Programie Polska Wschodnia czeka 800 mln zł dofinansowania zarówno dla tych firm, które chcą rozwinąć swoją działalność, jak i tych, które dopiero ją rozpoczynają. Program obejmuje 5 województw: lubelskie, podlaskie, podkarpackie, świętokrzyskie i warmińsko-mazurskie.
- Jednym z najciekawszych konkursów, w jakim będzie można wziąć udział w 2019 r. jest Internacjonalizacja MŚP. Dzięki niemu firma może uzyskać wsparcie na wprowadzenie swoich produktów lub usług na rynki zagraniczne. Pula środków w konkursie to 50 mln zł, a przedsiębiorca może liczyć nawet na 800 tys. zł dofinansowania. Wśród warunków, jakie należy spełnić jest m.in. prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce Wschodniej co najmniej od roku oraz posiadanie choć jednego produktu, wyrobu lub usługi, posiadającej potencjał do internacjonalizacji na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym – mówi Paweł Mazur z ANG Biznes.
Środki z tego konkursu można przeznaczyć m.in. na pokrycie kosztów usług doradczych związanych z opracowaniem i przygotowaniem do wdrożenia nowego modelu, udziału w międzynarodowych targach, wystawach lub misjach gospodarczych oraz na koszty związane z nabyciem oprogramowania niezbędnego do automatyzacji procesów biznesowych, w związku z przygotowaniem do internacjonalizacji działalności. Za konkurs odpowiada Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
Nie tylko dotacje, ale i pożyczki na dobrych warunkach
Przedsiębiorcy w Polsce mogą ubiegać się o fundusze unijne w ramach Programów Regionalnych dla poszczególnych województw, z Programu Inteligentny Rozwój oraz Polska Wschodnia. Największe szanse na uzyskanie środków mają te firmy, które potrzebują funduszy na prowadzenie prac badawczych, wdrażanie innowacji, elektronizację przedsiębiorstwa czy zastosowanie w nim rozwiązań przyjaznych środowisku. Jeżeli przedsiębiorca potrzebuje pieniędzy na inne cele lub nie spełnia warunków stawianych w poszczególnych konkursach, może skorzystać z pożyczek unijnych. Tak zwana inicjatywa Jeremie to mechanizm pozadotacyjnego wsparcia mikro, małych i średnich przedsiębiorstw ze środków publicznych ustanowiony przez Komisję Europejską. Środki z inicjatywy przeznaczone są dla przedsiębiorców, którzy nie mogą uzyskać finansowania w banku komercyjnym, ze względu na brak historii czy też odpowiedniego zabezpieczenia. Warunki spłaty takiej pożyczki są często atrakcyjniejsze niż te, które firma otrzymałaby w banku. Co więcej, otrzymane fundusze same mogą stanowić zabezpieczenie, dzięki czemu przedsiębiorca może otrzymać kredyt lub leasing.
- Uzyskanie finansowania, odnalezienie się w sporej liczbie konkursów lub dopasowanie profilu firmy do odpowiedniego programu może być dla przedsiębiorcy bardzo trudne i zniechęcające. Pomocne może okazać się skorzystanie z pomocy ekspertów, którzy pomogą na każdym etapie pozyskiwania funduszy - od koncepcji, projektu, doradztwa aż po pomoc przy rozliczeniu. My również wspieramy firmy w pozyskiwaniu dofinansowania i zauważamy, że zainteresowanie taką możliwością w ostatnim czasie wzrasta. Zbliżamy się powoli do końca zakładanego na 6 lat programu finansowania, które w dużej mierze przyczyniło się do rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Warto poświęcić trochę czasu i energii, żeby jeszcze skorzystać z tego typu pomocy dla swojej firmy – mówi Paweł Mazur z ANG Biznes.
* Raport opracowany na zlecenie AXA i SpotData
Nadesłał:
brandscope
|
Komentarze (0)