Motoryzacja » Moto Serwis
Opony gotowe na wakacje? Sprawdź, co musisz wiedzieć, by bezpiecznie podróżować
Zobacz więcej zdjęć » |
Zimówki do szafy!
Podróż w miesiącach wakacyjnych - gdy temperatura powietrza jest wysoka, a asfaltowa nawierzchnia drogi rozgrzana - różni się od podróży jesienią czy zimą. Warto więc zamiast opony uniwersalnej lub zimowej (wielu kierowców często zapomina wymienić je po zimie) mieć na kołach opony letnie. Zdaniem ekspertów YOKOHAMY, jazda na zimówkach latem jest niebezpieczna i nieopłacalna. Zimowe opony wykonywane są z innego rodzaju mieszanki, która pod wpływem ciepła mocno się rozgrzewa, co skutkuje szybkim i nierównomiernym zużyciem.
Właściwe indeksy ładowności i prędkości
Dobrze dobrane opony to nie tylko odpowiedni rozmiar, ale także właściwe indeksy prędkości i ładowności. Pierwszy z nich określa maksymalną prędkość, którą wolno nam osiągnąć podróżując, drugi zaś - maksymalne dopuszczalne obciążenie samochodu. Ma to szczególne znaczenie, gdy na wakacje zabieramy rowery, dodatkowy bagażnik na dachu czy ciężkie bagaże.
Stan techniczny bieżnika
Nie da się uniknąć zużycia opon, dlatego by czuć się bezpiecznym należy sprawdzić ich aktualny stan, ocenić poziom zużycia bieżnika i ewentualne uszkodzenia. Jeżeli rowek bieżnika jest płytszy niż 3 mm, zalecana jest wymiana opon. W przypadku zaś gdy jego głębokość jest mniejsza niż 1,6 mm - zgodnie z przepisami wymiana opon jest absolutnie konieczna. Ogumienie należy obejrzeć pod kątem ewentualnych uszkodzeń, takich jak różnego rodzaju wybrzuszenia, pęcherze czy rysy. Niezwykle niebezpieczne są poprzeczne pęknięcia na bokach opony. W przypadku ich wystąpienia, oponę należy niezwłocznie wymienić.
Ciśnienie w oponach
Przed wyruszeniem w trasę trzeba również sprawdzić ciśnienie powietrza w oponach. Ma ono bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy i zużycie paliwa. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia wymagając większej mocy silnika do poruszania samochodu. Generuje to wyższe koszty zużycia paliwa. Efektem zbyt niskiego ciśnienia jest także dłuższa droga hamowania samochodu.
„Obniżenie ciśnienia w oponach jest efektem przenikania powietrza przez mikroskopijne przestrzenie pomiędzy cząsteczkami gumy, co może wywołać ryzyko uszkodzenia i nadmiernego zużycia opony" - dodaje Artur Posłuszny z ITR S.A. „Rozwiązanie znalazła japońska marka YOKOHAMA opracowując innowacyjną, ultracienką wkładkę wewnętrzną, która ogranicza utratę powietrza z opony aż o 36%. Posiadają ją dostępne na polskim rynku letnie opony tej marki jak np. BluEarth-1".
Czynnikiem mogącym świadczyć o niskim ciśnieniu w oponach są lekkie drgania kierownicy.
Jeśli się pojawią, poziom ciśnienia należy sprawdzić korzystając z kompresora na stacjach benzynowych. Właściwa dla danego auta wartość ciśnienia podana jest w książce pojazdu.
Zapraszamy na www.yokohama-online.pl oraz www.facebook.com/yokohamapolska
Redakcja CentrumPR informuje, że artykuły, fotografie i komentarze publikowane są przez użytkowników "Serwisów skupionych w Grupie Kafito". Publikowane materiały i wypowiedzi są ich własnością i ich prywatnymi opiniami. Redakcja CentrumPR nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.
Komentarze (0)