Motoryzacja » Moto Serwis
Pirelli PZero jadą na Rajd Bułgarii
Zobacz więcej zdjęć » |
Rajd Bułgarii po raz pierwszy gości w kalendarzu rajdowego serialu i rozegrany zostanie w miejscowości Borowec położonej w górach Riła, około 70 km na południe od stolicy Bułgarii Sofii.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Rywalizacja kierowców odbędzie się na 354,10 km i ponad 14 odcinkach specjalnych biegnących asfaltowymi drogami Bułgarii. Park maszyn powstanie na lotnisku Dolna Banya, położonym ok. 25 km od głównej siedziby rajdu.
W trakcie najbliższego weekendu zapowiada się emocjonująca walka pomiędzy Sebastienem Ogier, a Sebastienem Loeb liderem klasyfikacji kierowców. Decydującym czynnikiem może okazać się Tarmac, rodzaj asfaltu, z którego wykonane są asfaltowe drogi Bułgarii. Kierowcy wyruszą na trasy rajdu na oponach Pirelli PZero, które debiutują w sezonie WRC 2010.
Więcej opon z miękką mieszanką
Załogi będą mogły zdecydować o wyborze mieszanki: twardej lub miękkiej w zależności od tego czy nawierzchnia będzie mokra czy sucha. Zazwyczaj załogi otrzymują 34 opon wykonane z twardej mieszanki dedykowanej do jazdy po suchym asfalcie oraz 18 opon wykonanych z miękkiej mieszanki stosowanych do jazdy w warunkach deszczowych. Dodatkowo zespoły otrzymają do 6 opon wykonanych z twardej mieszanki, które używane są w trakcie przejazdów testowych.
W związku z zapowiadanymi opadami deszczu, FIA w porozumieniu z zespołami oraz Pirelli zdecydowała o udostępnieniu dodatkowych sześciu opon wykonanych z miękkiej mieszanki na Rajd Bułgarii. Nie zmienia to faktu, iż załogi w dalszym ciągu mają limit 40 opon w ciągu całego rajdu (wykorzystanie opon jest ściśle kontrolowane przez proces ich oznakowania). Dzięki zamianom wprowadzonym w trakcie Rajdu Bułgarii zespoły będą miały do wykorzystania większą ilość opon z miękką mieszanką, w przypadku, gdy będzie padał deszcz.
Miękka mieszanka opon Pirelli PZero została zaprojektowana specjalnie z myślą o rywalizacji na mokrych asfaltowych nawierzchniach, zgodnie z regulaminem WRC. W przeszłości, inżynierowie Pirelli opracowali opony WRC dostosowane do różnej intensywności deszczu. Jednak FIA zdecydowała, że opony asfaltowe muszą spełniać wymogi ruchu drogowego, dlatego Pirelli PZero WRC są praktycznie identyczny jak opony cywilne, z tą różnicą, że mają bardziej wzmocnioną ścianę boczną w celu zmniejszenia ryzyka uszkodzenia opony.
„Rajd Bułgarii z pewnością będzie bardzo ciekawym wydarzenie. W trakcie rywalizacji możemy mieć do czynienia z mokrą i suchą nawierzchnią, większość odcinków specjalnych rozgrywanych będzie w górach, gdzie możemy spodziewać się zmiennej pogody. Warunki atmosferyczne z pewnością wpłyną na atrakcyjność widowiska oraz podsycą rywalizację pomiędzy kierowcami" – podkreślił Matteo Braga, starszy inżynier Pirelli ds. WRC, który był z wizytą na Rajdzie Bułgarii, w lipcu zeszłego roku.
Temperatura otoczenia nie powinna przekraczać 28oC, a zużycie opon nie będzie czynnikiem decydującym o zwycięstwie, chociaż wahania temperatury pomiędzy godzinami rannymi, a popołudniowymi będą miały wpływ na poziom przyczepności opon. Ponieważ większość bułgarskich oesów będzie rozgrywana na bardziej znoszonej nawierzchni (Tarmac), która gdy wzrasta temperatura otoczenia staje się śliska, co może mieć wpływ na czas przejazdu załóg przez poszczególne odcinki.
Nowe Pirelli RX
W trakcie Rajdu Bułgarii wprowadzone zostaną nowe opony Pirelli RX (w miejsce starych RS), na których rywalizować będą zawodnicy startujący w kategorii JWRC (Junior World Rally Championship). Przy użyciu tej samej technologii, co przy 18-calowych oponach RX, Pirelli przygotowało gumy 17 - i 16-calowe. Opony te pozwolą kierowcą na bardziej precyzyjne prowadzenia, i szybszą reakcję. Nowe RX są bardziej wytrzymałe, co pozwoli na pokonywanie dłuższych oesów, których przykładem jest odcinek Batak Lake, który należy pokonać dwukrotnie w ciągu jednego dnia. Jeden odcinek, to aż 31,77 km do pokonania.
Komentarze (0)