Gospodarka » Żywność
Podsumowanie XXIII audytu żywności organizowanego w ramach „Doceń polskie”
Zobacz więcej zdjęć » |
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie” jest realizowany od 2011 roku. Od samego początku, honorowy patronat nad atestacjami sprawuje Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Siódmy rok funkcjonowania programu rozpoczął się od przygotowań do XXIII certyfikacji, która miała miejsce 1 lutego br. w Sosnowcu.
XXIII atestacja produktów w liczbach
Do certyfikacji zgłoszono produkty z oferty blisko 80 firm. Producenci, którzy zaangażowali się w wydarzenie reprezentują niemal cały kraj; ich siedziby są zlokalizowane w 14 województwach. Najwięcej z nich (19 wytwórców) pochodzi z Mazowsza. Co ciekawe, w audycie udział wzięły zarówno produkty 2 firm mieszczących się w Sosnowcu (czyli mieście, gdzie miał miejsce audyt), jak i wyroby firmy oddalonej od tego śląskiego miasta o prawie 600 km. Podczas audytu Loża Ekspertów oceniła ponad 180 artykułów spożywczych. Wyroby te można pogrupować w 13 kategorii, tj: pieczywo i wyroby cukiernicze; nabiał i tłuszcze; owoce i warzywa; miody; suplementy diety oraz produkty „Superfoods”; alkohol; mięso i wędliny; dania gotowe; napoje; słodycze; przetwory owocowe i warzywne; makarony oraz produkty przemiału zbóż.
Udział w atestacji jest bezpłatny, liczba produktów zgłaszanych do oceny także nie jest ograniczona.
Co drugi wytwórca przystąpił do audytu z więcej niż jednym wyrobem (średnia statystyczna to ponad 2 wyroby na jednego uczestnika audytu). Jedna z firm biorąca udział w programie promocyjnym może pochwalić się posiadaniem w ofercie 16 propozycji uhonorowanych godłem „Doceń polskie”. Podczas minionej certyfikacji producent ten ubiegał się o ponowne wyróżnienie kolejnych trzech wyrobów.
Wszystkie produkty zgłoszone do oceny zostały indywidualnie sprawdzone przez każdego z 5 członków Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. Jury obradowało w składzie: Celina Nierodkiewicz (reprezentująca Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy RP), Katarzyna Salomon (program „Doceń polskie”), Jarosław Kujawa (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi), Wiesław Bober (Executive Chef Fabryki Wełny Hotel & SPA w Pabianicach, fundator i członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni) i Mirek Drewniak (fundator oraz członek Fundacji Klubu Szefów Kuchni, przewodniczący Loży Ekspertów).
Specjaliści indywidualnie przyglądali się wyrobom, po czym przyznawali im noty w 3 kategoriach. Ocenie podlegają smak i wygląd wyrobu, a także stosunek jego jakości do ceny. Za każdą z tych trzech cech wystawiane są punkty w skali od 1 do 10. Do zdobycia godła promocyjnego potrzeba minimum 7,5 pkt. Żywność z maksymalnymi notami jest honorowana także tytułem TOP PRODUKT.
Godła jakości są przyznawane na 2 lata. Po upływie tego okresu, producent zainteresowany dalszym korzystaniem ze znaku „Doceń polskie” może zgłosić nagrodzoną żywność do ponownego sprawdzenia. Jeśli artykuł spożywczy powtórnie uzyska określoną w regulaminie liczbę punktów, wytwórca przez kolejne 2 lata może promować dany artykuł certyfikatem „Doceń polskie”.Co drugi wytwórca, który przystąpił do lutowej certyfikacji posiada już godło jakości programu promocyjnego „Doceń polskie”. Niektóre wyroby były 1 lutego oceniane już po raz trzeci, co oznacza, że ich producent został nagrodzony po raz pierwszy w 2013 roku.
Audyt w opinii ekspertów i twórców programu
- Rynek podąża za potrzebami konsumentów, stąd obecność na certyfikacji nie tylko tradycyjnych produktów, ale także wyrobów bezglutenowych, czy artykułów z kategorii „Superfoods”. Możliwość nabycia takich propozycji jest istotna nie tylko z punktu widzenia konsumentów, ale i przedstawicieli branży hotelarskiej, czy gastronomicznej - mówi Wiesław Bober, członek Loży Ekspertów programu „Doceń polskie”. - Niezmiennie zachęcam do sięgania po polską żywność! Kolejny raz podczas audytu przekonujemy się o jej wysokiej jakości. Nie da się wymienić wszystkich wartościowych wyrobów, ale z produktów rodzimych firm naprawdę możemy być dumni - dodaje Celina Nierodkiewicz, która także oceniała żywność. - Trudno mówić o wysokiej jakości, gdy nie ma powtarzalnej i stabilnej produkcji. Cieszę się, że producenci nagrodzonych wcześniej artykułów ponownie decydują się wziąć udział w audycie, a znakomita większość z nich nieprzerwanie prezentuje wysoki poziom - przyznaje Mirek Drewniak, przewodniczący grona eksperckiego.
- Program „Doceń polskie” nie jest konkursem, nie wybieramy najlepszego produktu, ale - korzystając z wiedzy i doświadczenia członków Loży Ekspertów - wyróżniamy wyroby wysokiej jakości. W ten sposób wskazujemy konsumentom produkty warte uwagi. Program jest obecny w branży spożywczej siódmy rok, mamy więc już swoją renomę i rozpoznawalność. Liczny udział producentów żywności w kolejnej certyfikacji dowodzi, że zmierzamy w dobrym kierunku, a narzędzia oferowane laureatom przynoszą im konkretne korzyści - mówi Marek Bielski, twórca programu „Doceń polskie”.
- Różnorodność to cecha nie tylko produktów ocenianych podczas audytu, ale także firm przystępujących do programu. Każda z nich jest inna, ale mają cechy wspólne: nie obawiają się ocen niezależnych ekspertów, a poprzez zdobycie znaku „Doceń polskie” chcą się wyróżnić na tle konkurencji i podkreślić wysoką jakość swoich wyrobów. Udział w certyfikacji jest bezpłatny; firmy niczego nie tracą, a przystępując do programu mogą bardzo wiele zyskać - podsumowuje Karolina Szlapańska, organizatorka programu „Doceń polskie”.
* * *
Autor tekstu: Anna Koza/Adventure MediaAutor zdjęć: Marek Bielski/Doceń polskie
* * *
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
www.blog.docenpolskie.pl
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Przeczytaj również
Celem programu „Doceń polskie” jest promocja wysokiej jakości produktów spożywczych dostępnych na polskim rynku. Ich selekcją, oceną i przyznaniem certyfikatu „Doceń polskie” zajmują się specjaliści zawodowo związani z żywnością i technologią żywienia, którzy tworzą Lożę Ekspertów. Zasiadają w niej m.in. członkowie Fundacji Klubu Szefów Kuchni. Twórca programu „Doceń polskie” jest także organizatorem projektu BlogerChef (blogerchef.pl) – innowacyjnego przedsięwzięcia skierowanego do blogerów kulinarnych.
* * *
KONTAKT:
Ogólnopolski Program Promocyjny „Doceń polskie”
www.docenpolskie.pl
Kontakt dla mediów:
Anna Koza
anna.koza@adventure.media.pl
Adventure Media s. c. Agencja Public Relations
www.adventure.media.pl
tel. 780 115 953
tel. 32 724 28 84
fax 32 417 01 70
Nadesłał:
Adventure Media
|
Komentarze (0)