Społeczeństwo » Szkolnictwo i nauka
Polacy a nauka języków obcych: brakuje nam praktyki
Języków uczymy się w ramach obowiązkowej edukacji, podczas korepetycji i zajęć dodatkowych oraz we własnym zakresie, korzystając z książek, programów, aplikacji. Sposobów jest wiele, jednak najważniejsze jest to, jakie przynoszą one rezultaty. Babbel, twórca aplikacji mobilnej do nauki języków obcych, wraz z agencją SW Research przeprowadziła w grudniu 2018 badanie weryfikujące, jak wśród Polaków wygląda nauka języków.
Zamów artykuły sponsorowane na serwisie CentrumPR.pl w kilka minut, poprzez platformę Link Buildingu np.:
Jak wygląda znajomość języków obcych wśród Polaków?
Polacy najczęściej znają jeden język – twierdzi tak 42,5% ankietowanych. Prawie co trzeci pytany zna dwa, a 7,4% z nich posługuje się trzema lub większą liczbą języków. Można więc zaryzykować stwierdzenie, że Polacy nie pochwalą się mianem „narodu poliglotów”. Mimo tego prawie 40% ankietowanych przyznało, że w języku, który zna najlepiej, komunikuje się płynnie w mowie i piśmie. Co ciekawe, co czwarty respondent odczuwa barierę językową w mówieniu, mimo że potrafi w nim pisać. Przez to sam nie rozpocznie rozmowy z obcokrajowcem, chociaż prawdopodobnie udałoby mu się zrozumieć odpowiedź.
Jak oceniamy efektywność metod nauki?
Polacy są zgodni: w metodach nauczania języków obcych brakuje spontanicznych rozmów i możliwości interakcji – przyznaje to prawie połowa badanych. Skutkiem tego jest wyżej wspomniana bariera w mówieniu. Natomiast prawie 20% osób przyznało, że zbyt mało uwagi poświęca się na naukę wymowy i akcentu. – Podczas nauki języka obcego bardzo ważne jest osłuchanie się i przyzwyczajenie do tego, w jaki sposób mówi obcokrajowiec – mówi Geoff Stead, Chief Product Officer z Babbel. – W naszej aplikacji słowa, zdania i dialogi czytają native speakerzy. Użytkownik ma je powtórzyć, a funkcja rozpoznawania mowy ocenia, czy zostało to zrobione w prawidłowy sposób, biorąc pod uwagę akcent i intonację czytanego słowa bądź zwrotu. – dodaje.
Oba najczęściej wspominane aspekty, których według ankietowanych w nauce było mało, ściśle wiążą się właśnie z mówieniem.
Jeśli chodzi o to, na co poświęca się za dużo czasu, to wielu Polaków zwracało uwagę na teorię - 31,4% respondentów wymieniło ćwiczenia gramatyczne. Niewiele mniej, bo 28,6% uważa, że skupiamy się na nauce słownictwa, ale bez przykładów ich użycia w praktyce. Po raz kolejny, widać, że bolączką jest brak praktycznego zastosowania języka. Na liście udzielonych na to pytanie odpowiedzi figuruje też uczenie się dialogów na pamięć i odgrywanie scenek (22,3%) oraz czytanie nieprzydatnych artykułów na tematy, które nas nie dotyczą (21,2%).
Jak chcemy uczyć się języków obcych?
Ponad połowa pytanych o to, co zwiększyłoby efektywność nauki języka obcego, wskazała interaktywność, czyli wzajemne oddziaływanie na siebie strony uczącej się i uczonej oraz sygnalizowanie postępów lub ich braku. – Babbel na bieżąco ocenia progres użytkownika i dzięki Asystentowi powtórek w odpowiednich odstępach czasu przypomina słowa i zwroty, do których musi on jeszcze wrócić – mówi Geoff Stead. – Jeśli odpowiedź jest prawidłowa, wyrażenie w kolejce do powtórki pojawi się później, niż gdyby odpowiedź była błędna. Po przejściu wszystkich etapów i podaniu prawidłowych rozwiązań aplikacja uznaje, że zwrot zagościł w pamięci użytkownika – wyjaśnia.
Według respondentów efektywność nauki zwiększyć może również zastosowanie rozwiązań multimedialnych (40,3%), ale też skupienie się na ćwiczeniu prawidłowej wymowy (38,6%).
Badanie przeprowadzone na 1024 respondentach dowodzi, że praktyczne użycie języka obcego jest bardzo ważne dla Polaków. Są oni świadomi, że bez niego porozumiewanie się z obcokrajowcami jest niemal niemożliwe, szczególnie jeśli mamy odpowiedzieć na pytanie, a mimo że je rozumiemy – nie potrafimy tego zrobić.
Nadesłał:
dotPR
|
Komentarze (0)